Final Fantasy XIV Fanfest in Parijs

 

Voor creatievelingen is er meer te doen: in Final Fantasy XIV heb je het zogenaamde glamour-systeem. Je kunt daarmee het uiterlijk van kleding en accessoires veranderen. Ze behouden dus hun attributen in een gevecht, maar soms wil je gewoon los gaan als mode-ontwerper. En sommige spelers gaan daar ver mee. Dat is ook te zien in de wedstrijd waarin de deelnemers een voor een de digitale catwalk op gingen. Niet creatief genoeg? Dan is er nog cosplay. De dertig best bevonden cosplayers worden een voor een het podium opgeroepen om hun creatie te tonen. Vooral de Firebird krijgt veel oehs en ahs als de lichten worden gedimd omdat de cosplayer er tig LED-lichtjes in het pak heeft.

Final Fantasy Fanfest 2019 Paris - Cosplay (Foto: Square Enix)

De eerste avond wordt afgesloten met een concert van zangeres Susan Calloway en pianist Benyamin Nuss die allerlei nummers uit Final Fantasy XIV uitvoeren. Af en toe komt de componist van de game, Soken, ook opdraven. Zijn optreden met een otamatone waarmee hij het nummer van het gebied Yanxia nadoet is erg grappig en toch goed. Favoriet 'Drakensong' dat geschreven is door Final Fantasy-veteraan Nobuo Uematsu voor de uitbreiding Heavensward kan natuurlijk niet ontbreken.

Op dag 2 lijkt het nog drukker. De dag begint met de Letter of the Producer, een stream waarin Yoshida meer uitlegt over aankondigingen of aankomende patches. Omdat Shadowbringers in juli al uitkomt worden er nu vooral aanpassingen gedaan om daarop voor te bereiden. Dus het verhaal van de laatste uitbreiding Stormblood komt tot een eind en zal de voorzet geven op Shadowbringer. Toch komen er nog wat handige aanpassingen en nieuwe content tot aan juli, met als meest opvallende extra de samenwerking met Final Fantasy XV. De Regalia uit die game wordt een vier-persoons mount als prijs voor het volbrengen van de content en Noctis gaat meewarpen in gevechten. Daarna volgt er nog een vragenronde waarin er vragen van het officiële forum worden beantwoord.

Final Fantasy Fanfest 2019 Paris - Artwork (Foto: Pheno)

Ergens in een hoekje, diep verstopt in de hal wordt er uitleg gegeven over een nieuw Final Fantasy-boardgame. Het heet Final Fantasy XIV Gold Saucer Cactpot Party en is gebaseerd op de minigame in de casino in de MMO. Niet geheel toevallig is de Japanse bedenker van dit spel aanwezig en krijg ik uitleg van de beste man zelf. Een probleem, ik zit daarna alleen en het spel is voor 2 tot 4 man. Gelukkig komen er niet veel later drie Duitsers aan mijn tafel die het spel al kennen en kan ik alsnog spelen. Voor ik het weet is het anderhalf uur later en beginnen de Europese PVP-eindrondes al. Maar he, ik heb die gasten wel afgedroogd, dus met een goed gevoel kan ik richting de main stage om naar de PVP te gaan kijken.

De winnaars voor het Feast, het PVP-gedeelte van Final Fantasy XIV zijn het team FeelsGladMan die daarmee Europees kampioen zijn. Er zijn geen wereldkampioenschappen, maar hier lopen ze toch weg met een trofee, een ingame titel en drie jaar aan abonnement voor de game. De avond eindigt met een rockconcert van de Primals. In die formatie zitten onder andere componist Soken en hoofd vertaling en loremaster Koji. Yoshida 'zingt' ook nog een stukje mee. Het is vooral muziek van de raid Alexander, flink uptempo en gitaren.

Final Fantasy Fanfest 2019 Paris - Concert (Foto: Pheno)

Een mooi eind van een erg leuk weekend waarin je duidelijk de passie van de fans en van de ontwikkelaars van Final Fantasy XIV ziet. Alles wat ze doen staat in het teken van de gamer. Ze zorgen er continu voor dat wij gamers ons niet vervelen in de wereld van Eorzea. Ook op zo’n Fanfest nemen ze de tijd om over de beursvloer te lopen, handtekeningen te zetten en praatjes te maken. Ze gedragen zich niet als goden, maar zijn juist enorm vereerd dat deze MMORPG nog steeds springlevend is. Dat komt door de gamers en die staan bij de ontwikkelaars dan ook duidelijk op nummer één.