Vijf gametips voor de maand januari

Als ontwikkelaar heb je verschillende keuzes als je een game opnieuw uit wilt brengen. Poets de graphics wat op, fix eventueel wat bugs en je hebt een remaster. Bij een remake verwacht je dat er wel wat meer is gedaan dan alleen wat textures met hogere resolutie erop klappen. En dan heb je Resident Evil 2, waar je als oplettende lezer gelijk op zal vallen dat de term ‘remaster’ of ‘remake’ niet eens gebruikt wordt. En terecht.

Resident Evil 2 brengt de klassieker uit 1998 helemaal naar het nu. De game is volledig vanaf de grond op opgebouwd in Capcoms eigen RE Engine, die ook gebruikt is voor Resident Evil 7. De beruchte Licker heeft er nog nooit zo angstaanjagend uit gezien, al is niet iedereen direct te spreken over de vernieuwde, realistischere character models van Claire en Leon. Daarnaast heeft Resident Evil 2 een complete rework gekregen. Geen stationaire camerastandpunten meer, het over-the-shoulder-perspectief dat geïntroduceerd werd in Resident Evil 4 wordt toegepast. Dit levert direct een hele andere ervaring en gameplay op.

En daar heeft Capcom het niet bij gelaten. Ken je de Raccoon City Police Department nog als je broekzak, dan kom je bedrogen uit. Hoewel de klassieker uit 1998 nog steeds de basis vormt, heeft Capcom nieuwe gebieden toegevoegd, nieuwe jumpscares, nieuwe plaatsing van vijanden en nieuwe puzzels. Nog genoeg verrassingen voor veteranen dus, en zowel zij als nieuwkomers krijgen een game die meer content bevat dan eentje die twintig jaar oud is.

Het meer actievolle pad dat de Resident Evil-serie ingeslagen is de afgelopen jaren, kreeg met het zevende deel weer een survival-horror aftakking. Deze route wordt doorgezet met de wederopstanding van een van de beste horrorgames uit de geschiedenis. De verwachtingen zijn hoog, al lijkt alles erop dat Capcom deze waar gaat maken. Resident Evil 2 komt op 25 januari uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.