Matthew Weiner (Mad Men) over The Romanoffs

Acht verhalen, over acht verschillende situaties met verschillende personages, die samen een tv-serie vormen. Het nieuwe project van Mad Men-bedenker Matthew Weiner heet The Romanoffs en bestaat eigenlijk gewoon uit acht speelfilms, die maar weinig met elkaar te maken lijken te hebben.

De losse afleveringen, die bijna anderhalf uur per stuk duren, hebben niet eens hetzelfde genre. "Er is een comedy, een film noir, een zwaar drama, iets dat heel tragisch, een Hitchcock-achtige thriller," vertelt Weiner aan de in een veel te klein kamertje samengepropte Europese pers tijdens een promotie-evenement in Londen. "Maar ze hebben niets met elkaar te maken, dus je kunt gewoon acht keer een film opzetten."

Maar waarom is het dan een tv-serie en waarom heet het The Romanoffs? Daarvoor moeten we terug naar 1917, of eigenlijk naar de periode ervoor. Het Huis Romanov was sinds 1613 de koninklijke familie van Rusland, totdat tijdens de Februarirevolutie de dynastie eindigde en tsaar Nicolaas afstand deed van de troon. Een jaar later werd de koninklijke familie geëxecuteerd door de Bolsjewieken. De Romanov-familie kwam toen ten einde, maar hun verre familie leeft sindsdien voort buiten Rusland. En het is deze nazaten waar The Romanoffs, die de verengelste spelling gebruikt, de titel vandaan haalt. Het idee is dat elk verhaal in de serie vertelt over één of meerdere afstammelingen van de familie Romanov, of op z'n minst iemand die claimt er een afstammeling van te zijn.

Aaron Eckhart en Marthe Keller in de aflevering The Violet Hour
Aaron Eckhart en Marthe Keller in de aflevering The Violet Hour

Over de keuze om juist over deze familie deze serie te maken heeft Weiner voor zichzelf eigenlijk niet echt duidelijkheid, behalve dat de familie hem altijd wel heeft geïnteresseerd, mede omdat hij een deels Russische achtergrond heeft. Volgens hem zijn verhalen over de Romanovs bijna een eigen genre. "Er zijn misschien wel 25 tot 35 films gemaakt over [manipulatief gebedsgenezer] Rasputin," vertelt Weiner. "En iets van 50 over Anastasia. Dit gaat over de dynamiek van de familie, hun tragedie en hun arrogantie en het feit dat elke andere monarchie een grondwet en een parlement heeft, behalve zij. En met hun moord heb je die geschiedenis als achtergrond en een persoonlijk verhaal. En wat ik leuk vond is dat er een mythologie in de achtergrond speelt, van mensen die overlevers zijn, snobs. Dat voelt op dit moment relevant aan. Ik heb verschillende personages in verschillende landen die nakomelingen zijn en hun karakters lijken erg op elkaar. Ze hebben verder niets gemeen; geen genre of iets dergelijks, maar dat vond ik wel erg interessant."

Weiner was mede geïnteresseerd in het maken van deze serie omdat hij bij Amazon, die de serie via Prime Video aanbiedt, de ruimte kreeg om deze losstaande verhalen te vertellen en deze wekelijks te kunnen aanbieden (op de eerste twee afleveringen na, die beide vanaf vrijdag te zien zijn, verschijnt er elke week een nieuwe aflevering). "Het geeft iets meer de mogelijkheid tot conversatie tussen kijkers, zo van 'heb je dit al gezien?'." Weiner vergelijkt het met shows die in één keer beschikbaar komen, waarbij kijkers in hun eigen tempo kijken (de één brandt een seizoen er in een weekend doorheen, de ander kijkt af en toe een aflevering). "Ik weet dat televisie nooit zoiets zal zijn als sport, waarbij je op het juiste moment moet kijken omdat je anders het moment mist, maar het was vroeger wel iets meer gemeenschappelijk, en dat is hier ook het idee achter."

Maar koninklijke Russische familie of niet, wekelijks of niet, Weiner wil uiteindelijk gewoon boeiende verhalen vertellen. "Wat echt heel leuk was van het vertellen van deze verhalen is dat we verhalen kunnen doen met een einde. Want zelfs bioscoopfilms doen dat vaak niet; die maken het verhaal niet helemaal 'af' voor het geval ze er misschien een franchise van kunnen maken. En dat bekritiseer ik overigens niet; ik heb serie-televisie gemaakt en je hele doel is dat ongeacht hoe finaal een einde voelt, dat mensen nog een aflevering willen kijken. En dat hoop ik bij deze serie ook, dat mensen er nog eentje willen kijken. Maar de ervaring die je hebt in het verhaal is dat je naar een ander land gaat, naar een andere taal luistert, eigenlijk gewoon dat je vermaakt wordt. Je kent het verhaal nog niet."


The Romanoffs: Hugh Skinner. Inès Melab, Marthe Keller en Matthew Weiner
Castleden Hugh Skinner. Inès Melab en Marthe Keller en bedenker/regisseur Matthew Weiner

The Romanoffs' eerste twee afleveringen, The Violet Hour met Marthe Keller, Inès Melab en Aaron Eckhart en The Royal We met Corey Stoll, Kerry Bishé, Janet Montgomery en Noah Wyle, zijn vanaf vrijdag te zien. Daarna verschijnt er wekelijks een nieuwe. In de andere afleveringen zijn er rollen voor onder andere Isabelle Huppert, Christina Hendricks, Amanda Peet, Diane Lane, Ron Livingston, Cara Buono, Clea DuVall en nog vele anderen. De serie is exclusief te zien voor Amazon-klanten met een Prime of Prime Video-abonnement.