Interview Matt Firor (Elder Scrolls Online)

Op Gamescom kwamen we de president van ZeniMax Online, Matt Firor, tegen. Hij gaat over het wel en wee van The Elder Scrolls Online en we konden gelukkig nog een paar vragen stellen en ideeën opperen voor ESO.

Matt Firor

De laatste keer dat we elkaar zagen was bij de vooraankondiging van Summerset Isles. Hoe is die uitbreiding bevallen achteraf gezien?
Het is geweldig! Onze nieuwe content is steeds weer beter dan alles wat ervoor kwam. We hebben elk jaar een nieuw hoofdstuk en DLC elk kwartaal, dus het wordt gewoon alleen maar beter. Het verhaal van Summerset Isles is waarschijnlijk het sterkste dat we tot nu toe in Elder Scrolls Online hebben gehad.

En nu hebben we meer kleur …
Ja, inderdaad. Het is groen.

Je weet wat ik bedoel. Er is een groot verschil in presentatie tussen World of Warcraft en ESO. WoW is overdonderend kleurrijk en ESO is een stuk subtieler in het kleurgebruik. Nu met Summerset Isles zijn er veel meer kleuren te zien. Krijgen we ook meer kleuren in de volgende Murkmire-DLC met de Argonians en hun moeras?
Nee, de kleuren en de sfeer zijn afhankelijk van hun segment van de wereld en niet van de game zelf. Dus Cyrodiil is anders dan Morrowind of Summerset. Murkmire op zijn beurt is gelokaliseerd in Shadowfen en dat is een donker, regenachtig moeras. Het gaat daarom ook aanvoelen als een donker, regenachtig moeras.

Ik verwacht donkergroen en donkerpaars …
Voor Argonians? Ze hebben fakkels met verschillende kleuren rook en daar zit inderdaad wel paars bij.

ESO
ESO - Murkmire DLC

Een paar weken terug speelde ik Wolfhunter met de ontwikkelaars … Wat vond jij van die DLC?
Ik ben er gek op! Weet je, dungeon-DLC is populair bij een klein deel van de ESO-spelers en deze spelers zijn dol op co-op. We maken een extra hoofdstuk en een verhaal-DLC ieder jaar. Daarnaast doen we twee dungeon-DLC’s, omdat zoveel gamers houden van uitgedaagd worden en genieten van de relatief grote beloningen die je krijgt met het spelen van een dungeon. Vooral als je deze op Hard uitspeelt. Een dungeon uitspelen kost je een uur, op Hard wel wat meer dan dat, maar je hebt altijd erg veel plezier. Gegarandeerde lol en dát vind ik het leukste aan dungeons.

In de battleground Istirus Outpost kun je nu vechten met je rijdieren. Als deze test goed verliep, dan werd het overal ingevoerd. Hoe gaat de test tot nu toe?
Het draait allemaal om balans. We zijn nog niet overtuigd, dat we dit overal gaan doorvoeren.

Hoe kwamen jullie erbij om rijdieren te introduceren in battlegrounds?
We kijken steeds naar nieuwe manieren om gamesystemen te gebruiken. We willen dus iets wat je reeds kent uit ESO op een andere manier laten toepassen. Dat gaat niet altijd even goed. We experimenteren, zoals iedereen dat doet.

ESO
ESO - Murkmire DLC

Als ik in een dungeon ben en ik verzamel al mijn loot, dan kan ik niet alles meenemen. Ik heb ESO Plus, maar zelfs dat is niet genoeg om alles dat ik vind op te rapen. Komt er ook een handelaar in de dungeon, zodat ik alles wat ik niet gebruik, maar zonde is om te weg te gooien, toch kan verkopen? Ik ben een magiër en als ik een mooi harnas vind, dan wil ik het liever verkopen dan laten liggen.
Je kan een handelaar oproepen via de Crown Store …

...  maar dan ben ik meteen al mijn crowns kwijt! Ik wil gewoon iedere keer in de dungeon mijn spullen kunnen verkopen.
Nou, ik heb nog niet eerder deze feedback gehad, maar het is een idee. Ik neem het mee naar de ontwikkelaars.

We hebben nu de weerwolven en zo meteen krijgen we de Argonians. Daarna komen dus de vampiers, nietwaar?
Eeuh, nee, maar het is een goed idee. Het is opmerkelijk: onder de spelers zijn weerwolven populairder dan vampiers. Ik ga zeker nadenken over de vampiers. We moeten er inderdaad iets mee doen. Het is cool, maar op het moment hebben we geen plannen in die richting.

ESO
ESO - Wolfhunter DLC

We zijn dankzij de Wolfhunter-DLC ook op de Daedric Plane geweest. Komt er ook een hoofdstuk of een DLC waarbij we zelf Daedra kunnen worden?
Weet je, ik weet niet eens of dat mogelijk is volgens de lore. We willen op een bepaald moment absoluut terug naar een plane van Oblivion. We hebben onze plannen voor volgend jaar al klaar staan, waar ik nu helemaal niets over ga zeggen en nee, je gaat NIET naar Oblivion.

Komen er in de toekomst gebieden in ESO waar je kunt vliegen?
Waarschijnlijk niet nee. In Elder Scrolls-lore komt vliegen niet voor. Er is levitatie (zweven) op bepaalde plekken, zoals in Morrowind, maar vliegen zit niet in de planning.

Iets dat ik graag zou willen zien zijn stiltrider-races ...
Dat zou leuk zijn!

... en dat is consistent met de lore.
Ik denk er over na.

Dat is dus ‘nee’.
Ik ben vooral bezig met esports. ESO heeft battlegrounds, drie allianties, maar geen ‘spectator mode’ (waarmee je als toeschouwer naar de actie kunt kijken) om er een esport van te maken. Ik heb andere ontwikkelaars gesproken die zeiden dat er geen plannen waren voor een spectator-modus.
Nee, we hebben geen plannen in die richting. ESO is niet ontworpen om een esport te zijn. Als we er een echte esport van willen maken, dan hebben we meer nodig dan alleen een spectator mode. We hebben dan leaderboards nodig, regionale toernooien en nog veel meer zaken. We zijn al druk met het maken van meer content voor ESO en dat is iets wat de meeste van onze spelers willen doen. Maar … het is wel iets waar we van tijd tot tijd naar kijken. We hebben onze PvP-designer Brian Wheeler, die steeds weer begint over meer toernooien. Als ik vandaag de dag zou beginnen aan een nieuwe game, dan kwam daar zeker esport in. Het ontwerpen van ESO begon in 2008 en dat is alweer een lange tijd geleden.  

We zijn op het moment goed bezig met hetgeen we hebben. Ik wil onze focus daarop houden en niet afgeleid worden door ook voor esport te gaan.

ESO
Halloween acties

Welk aspect van ESO vind jijzelf het leukste?
Als je vijf spelers  vraagt om ESO te beschrijven, dan krijg je vijf compleet verschillende beschrijvingen. De een gaat voor PvP, de ander doet alles solo, iemand is dol op lore en leest boeken, een ander is achter elkaar met crafting bezig en de laatste doet trials en dungoens. Het is een grote game met heel veel verschillende gameplay en dat maakt het zo leuk.

De feedback van onze lezers na de Wolfhunter-DLC was, dat het onmogelijk is om alle achievements te halen. Iemand zei dat het je bijvoorbeeld 1000 uur kost om alle vissen te halen.
Wij willen niet de achievements veranderen, maar het leuker maken om ze te halen. Vissen moet gewoon leuker worden. Niet alleen vissen, maar meer van deze activiteiten. Het probleem is niet het grinden, maar dat de activiteit van grinden niet leuk is. We kijken steeds naar mogelijkheden om bestaande gamesystemen leuker te maken. Daarom kwam de Psijic Order Skill Line erbij (Summerset Isle), de Warden-klasse (Morrowind), interessante dingen om de gameplay leuker te maken. Vissen staat bijvoorbeeld al langere tijd op ons lijstje om te verbeteren, we zijn er alleen niet aan toegekomen.

Komt er in de toekomst een mogelijkheid dat mijn huisdier mee kan vechten?
Dat is een feature waar heel veel gamers om gevraagd hebben. We werken er niet actief aan , maar we hebben wel wat ideeën hoe we zoiets zouden moeten aanpakken. Het draait zoals altijd weer om balans. Als iedere ‘class’ een huisdier-klasse wordt, zoals de Warden, dan heeft dat weer gevolgen voor de rest van de game. Iedereen moet dan wel een huisdier hebben, anders zijn ze niet sterk genoeg. Een huisdier moet altijd optioneel zijn en dan word je gedwongen er eentje te hebben. Dan komen de problemen met performance, want als iedereen een huisdier bij zich heeft, dan is er voor de software meer te tekenen en te berekenen …

ESO
Muziekdoos voor in je huis

Mijn huisdieren zijn er nu toch al?
Maar ze zijn niet ‘slim’. Als ze actief gaan meevechten, dan moeten ze ook meedenken en dat kost weer ‘server cycles’ en dat gaat ten koste van de performance enzovoorts. Dat is ook de reden dat huisdieren en NPC’s niet kunnen lopen in je huis. We laten de ‘physics’ niet berekenen in je huis, dus ze zouden gewoon door je meubels en je muren heenlopen. Als we dat wel zouden toevoegen, dan kun je weer minder spullen in je huis kwijt … Alles hangt met elkaar samen.

Wat is de connectie tussen Skyrim, ESO en Elder Scrolls: Blades?
Alleen de merknaam Elder Scrolls. Er is wel een connectie tussen het kaartspel Elder Scrolls: Legends en ESO. We hebben in het verleden in combinatie met bepaalde kaarten in Legends je een huisdier gegeven in ESO. Zulke acties gaan we vaker doen met Legends.

ESO
ESO - Murkmire DLC