Interview Max Schaefer (Torchlight Frontiers )

Tijdens en na de presentatie van Torchlight Frontiers konden we uitgebreid praten met Max Schaefer, de bedenker van het concept. De meest interessante bevindingen lees je hieronder.

Waar kwam het idee voor een MMO van Torchlight vandaan?
Max Schaefer: Het idee begon al veel eerder met Mythos. Dat was een MMO-ARPG, die werd ontwikkeld door Flagship Studios, maar helaas nooit uit de bèta-fase is gekomen. Het team dat daaraan werkte ging grotendeels verder als Runic Entertainment in Seattle. Ikzelf woon in San Francisco en ik ging dus twee keer in de maand terug naar huis. Dat heb ik zeven jaar lang gedaan, dat was een zware tijd. Voordat we begonnen aan de eerste Torchlight, was het MMO-idee er al, maar we wilden eerst een singleplayer-versie maken. Zo konden we het publiek bekend te maken met het concept en de franchise. De meeste mensen bij Runic Entertainment vonden een MMO eigenlijk helemaal niets, want zij wilden gewoon een game maken, gevolgd door nog een game en nog een game. Ze wilden niet een jarenlange service bieden.

Torchlight Frontiers

Waarom ben je niet gewoon verhuisd naar Seattle?
[lacht] Omdat ik anders nooit meer zo’n leuk huis in San Francisco kan krijgen! Het heen-en-weer reizen was ook slechts als een tijdelijke oplossing bedoeld, maar uiteindelijk sloop het er gewoon in.

Waarom ging Runic Entertainment toen opeens Hob maken? Dat is toch een hele andere game?
Juist! Dat wilde ik ook niet. De tijd was rijp voor Torchlight als MMO en dat was ook altijd al de bedoeling. Ik zag het niet om aan Hob te beginnen, maar ik heb er toch een jaar lang aan gewerkt.

Torchlight Frontiers

Ben je toen naar Perfect World gestapt met het idee voor een MMO?
Sterker nog, zij hebben twee jaar geleden mij gebeld. Ze zeiden, dat ze van Torchlight een MMO wilden maken, dat ik een eigen team kon samenstellen, dat ik in San Francisco kon werken en dat zij de kosten gingen dragen. Het was een makkelijke beslissing! Ik heb ontwikkelaars met dezelfde visie op Torchlight bij Runic Entertainment gevraagd of ze mij wilden helpen. Vervolgens heb ik wat oud-collega’s van mijn tijd bij Blizzard gevraagd of ze wilden meehelpen. De componist van Diablo, Matt Uelmen, is bijvoorbeeld meegekomen. Samen hebben we toen Echtra Games opgericht en begonnen we aan Torchlight Frontiers.

Waar komt de naam Echtra vandaan?
Het is Keltisch en het staat voor een ‘andere wereld’. We zoeken nog steeds iemand die Keltisch spreekt, want we weten niet eens hoe je Echtra uitspreekt.

Torchlight Frontiers
Max Schaefer en PoeHao