Hearthstone: The Boomsday Project - Mechs keren terug

5. De nieuwe meta

Noppie2000

De grote verliezers worden naar mijn gevoel de échte control decks. Momenteel zien we al voornamelijk Aggro en Combo decks en ik heb het idee dat dit alleen maar 'erger' gaat worden. Denk aan Shudderwock Shaman, dat nergens heen gaat en met elke goede battlecry enkel een buff krijgt. Of de nieuwe Druid-kaarten. Flobbidinous Floop is een natte droom voor combo decks met bijvoorbeeld Malygos, terwijl de Legendary Spell in de voeten speelt van Token Druid.

Of neem de Legendary Spell voor Mages. Hoewel deze iets moeilijker te gebruiken is, je hebt immers de combo-minions nodig in je deck, kan het zomaar het begin zijn van de terugkeer van een soort Freeze Mage. In ieder geval is de potentie aanwezig om de infinite combo met Archmage Antonidas eenvoudiger te maken. Dan heb je nog Rogue en de Pogo-Hopper. Het is niet moeilijk om voor te stellen dat met de manieren die Rogue heeft om minions terug te halen naar de hand of te schudden in het deck er al snel 9/9 en 11/11 konijnen op het veld springen. Leuk voor Aggro, maar Control maakt daar geen schijn van kans tegen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we een ongezonde meta krijgen. In mijn ogen is The Boomsday Project zelfs één van de meer complete sets van de game ooit. Elke klasse heeft een idee, een idee dat wordt uitgevoerd. In het verleden werd er wel eens een idee geopperd, twee kaarten voor geprint en in latere sets op uitgebreid. Nu heeft Blizzard er duidelijk voor gekozen om elke klasse sterker te maken en een idee te geven om mee te spelen. Zullen deze allemaal evenveel gespeeld worden? Nee, zeker niet. Het geeft wel een gelijk speelveld om te experimenteren, om oude ideëen te herzien en nieuwe klassen in de meta te zien. Ik ben erg hyped door de set, de kaarten zien er leuk en uniek uit en ik hoop dat Blizzard de goede weg van de laatste tijd doorzet, want ik ben fan.

Puddington

Nu ik alle kaarten van The Boomsday Project gezien heb kan ik concluderen dat Blizzard bereid is weer meer te experimenteren met grote effecten op kaarten in tegenstelling tot The Witchwood, dat zich voornamelijk beperkte tot het odd/even concept. Het past ook in het thema - goblins blazen zichzelf graag op en wetenschap is niet zonder risico - maar de kaarten zijn daardoor wel een stuk krachtiger en The Boomsday Project neigt qua filosofie daardoor meer naar Kobolds and Catacombs, dat ook een groot aantal kaarten had die behoorlijk boven de power curve zaten zoals carnivorous cube, voidlord en spiteful summoner. 

Ik ben het eens met Noppie dat "value" decks geen schijn van kans maken in de huidige meta en ik zie niet in hoe The Boomsday Project dat gaat veranderen. Als je kijkt naar de mana kosten slechts 17 kaarten van de 135 7 mana of meer - dus echt grote kaarten met grote effecten aan het einde komen er niet bij, waardoor spelers ook minder aangespoord worden om een control-deck te maken. De huidige decks die veel gespeeld worden - token druid, zoolock, odd paladin - krijgen een aantal kaarten die zorgen voor een flinke buff, maar de andere decks hebben het nakijken.

Ik heb dan ook mijn hoop gevestigd op de mechs voor een nieuw deck-archetype. Het ziet er naar uit dat sowieso elke class gaat proberen een mech-deck in elkaar te flansen, maar ik denk dat paladin en warrior hierin het meest succesvol zijn door Kangor's Endless Army en Dr. Boom, Mad Genius. Hoe deze decks zich straks kunnen meten met de huidige krachtpatsers valt natuurlijk te bezien, maar ik hoop dat het in ieder geval geprobeerd wordt - al is het maar om de filosofie van de set (experimenteren! wetenschap! explosies!) in leven te houden.