Afrojack gaat op zoek naar mensen met een droom

Nick van de Wall, bij iedereen die wel eens dancemuziek heeft gehoord bekend als Afrojack, gaat samen met LDH Europe, een artiestenmanagementkantoor uit Japan, op zoek naar nieuw talent. Door de handen ineen te slaan hopen ze de beste boyband ter wereld neer te zetten. Maar hoe doe je dat zonder in clichés te vervallen? Daar heeft Nick zelf genoeg ideeën over.

Allereerst moet natuurlijk duidelijk zijn wat Nick zelf onder talent schaart: "Dat is heel simpel: passie, doorzettingsvermogen, visie en vervolgens vocaal talent. Maar het belangrijkste is wat de droom is." De connectie met LDH is een bijzonder verhaal: "Ik ben een aantal jaar terug voor een show naar Japan gegaan. Daar kwam ik Verbal tegen en die liet me wat dingen zien op YouTube, ik was vooral benieuwd naar wat er aan was. Hij liet me toen een gigantisch grote show zien, echt een enorme productie voor 80.000 man. Dat was een show van Exile. De muziek vond ik top, de acts vond ik top, dus daar wilde ik ook meer van zien. Het was allemaal zo anders, als in hoe het eruit zag. Verbal zei toen tegen me dat het een van een vriend van hem was. Toen heeft hij me voorgesteld aan Hiro-san, de baas van LDH. Toen kwam ik er steeds meer achter hoe zij hun artiesten managen en niet alleen de artiesten, maar vooral de dromen van de artiesten. Ze werken eigenlijk in een andersomwereld. Dat is de visie die ik ook altijd heb gehad met mijn artiesten. Toen werd ik zo enthousiast, dat ik voorgesteld heb om iets samen te doen. En nu, anno 2018, 2.5 jaar later zijn we bij LDH Europe terechtgekomen. Het doel daarvan wordt de dromen van mensen te kunnen verwezenlijken en tegelijkertijd het geluk daaruit te halen. Het kan namelijk heel erg overrompelend zijn voor een artiest als je succesvol wordt en dan gebeuren er meestal ongelukken. Als je dan een team hebt wat je daarvoor klaarstoomt en de klappen voor je opvangen, dan houdt het het leuk. Ik heb altijd het geluk gehad dat ik een team heb gehad, maar er zijn heel veel artiesten die niet lekker in hun vel zitten in hun carrière omdat ze toch niet helemaal weten wat er aan de hand is met hun carrière. Met de ervaring die LDH Japan al heeft en de passie creeërt dat hun succes. Dat komt dan weer samen met mijn geloof dat als je vol voor je passie gaat, het succes dan toch wel komt."

Verbal kan heel goed uitleggen hoe LDH zich onderscheidt van andere kantoren die in principe in dezelfde tak opereren: "Artiestenmanagement hangt vaak samen met het commerciële karakter. LDH is organisch gestart door Hiro, die dus in Exile zat. Hij heeft nooit iets gedaan omdat hij dacht dat er geld mee te verdienen was. Een voorbeeld daarvan is de voedseltak van LDH. Die is Hiro gestart omdat een goede vriend van hem een kok was en hij benieuwd was wat hij allemaal aan het doen was op dat moment. Vervolgens heeft Hiro hem als leidinggevende aangesteld voor die tak, vanuit het perspectief van doen waar iemand goed in is en gelukkig van wordt. Onze bedoelingen stammen dus af van het ondersteunen van dromen van echte mensen en op de tweede plaats komt het commerciële succes. Dat volgt uiteindelijk ook vanzelf als je er zo mee omgaat. Zo begeleiden we ook onze artiesten. We stomen ze helemaal klaar voor én tijdens hun carrière. We leggen dan ook de keuze bij die mensen neer. Jij wil graag een danser zijn? Jij wil een acteur worden? Jij wil je eigen modelijn starten? Top, wij hebben er de connecties voor om dat tot een realiteit te maken. Daarin zijn we dus heel erg verschillend van andere kantoren, zelfs binnen Japan. Ik denk dat dat het punt is waar Nick zich heel erg toe aangetrokken voelde. Hij gaat voor ons waarschijnlijk de deuren van de wereld openen. We hebben ons netwerk, maar dat gaat alleen maar op als er iemand in het desbetreffende gebied actief voor ons is die de mensen kennen en die ook zelf het territorium kent. Dat is enorm voor ons en ik denk ook dat het ons LDH heel veel zal gaan opleveren." Het advies dat Nick zelf zou geven is heel erg simpel: "Je moet eerst naar www.globalvba.com gaan, jezelf opgeven en het proberen. We zijn niet op zoek naar iemand die al de beste is, we zijn vooral op zoek naar de mensen die dat zouden kunnen gaan worden. Dat vereist heel veel training en wij zijn bereid die training te geven. Daarvoor moet je jezelf wel introduceren."

Met een hoge notering in de DJ Mag Top 100 moet de agenda van Afrojack nog steeds overvol zijn, maar daar is aan gedacht: "Mijn prioriteiten zijn altijd wat ik voel dat mijn prioriteit op dat moment is. De afgelopen twee jaar is de prioriteit LDH Europe en het opzetten van dit project geweest. Het was nog niet klaar, dus toen had ik nog een hoop tijd om te touren. Nu komt LDH Europe volledig op de eerste plek en komt de touragenda op de tweede plaats. Het wordt nu dus meer de vraag vooraf hoeveel tijd er nog overblijft om te touren. Het mooie aan het zijn van een DJ is dat de meeste feestjes plaatsvinden op vrijdagavond en op zaterdagavond. Dat geeft me vijf dagen per week om te werken aan de productie voor de nieuwe artiesten. WALL, mijn eigen label, zal dan ook een afdeling worden van LDH Europe. Het zal nog steeds WALL blijven, met een focus op dancemuziek maar het wordt nog steeds beter omdat het nu deel wordt van LDH. Het is eigenlijk hetzelfde als LDH, maar dan met die focus op DJs en producers."

Het ingrediënt voor het succes van LDH? Dat zit hem al in de naam, volgens Nick: "LDH staat voor Love, Dreams, Happiness. De naam zegt het eigenlijk al, en misschien dat het zelfs een beetje 'cheesy' klinkt. Maar de structuur die er achter die woorden zit is heel simpel en die zorgt ervoor dat het wel degelijk serieus genomen gaat worden. Niet om arrogant te doen of iets dergelijks, maar ik had een vol tourschema en dat heb ik aan de kant gezet voor LDH. Dat moet toch al iets zeggen. Als je dan ook nog eens kijkt naar wat ze al hebben gedaan en aan het doen zijn in Japan moet dat ogen openen. De dingen die ze doen voor hun artiesten en voor hun liveshows zijn echt gestoord, next-level. En dan zal je snel zeggen dat te vergelijk is met internationale acts. Denk nog een keer, want het is drie keer zo groot. Ik denk dat het echt werkt door de prioriteiten die ze stellen en dat ze andere prioriteiten hebben dan de Westerse kantoren. Daar is het eerste punt financieel succes, het tweede punt hoe cool je bent, dus je imago en het derde punt is geluk. In Japan is het de andere kant op. Zo hoort het te zijn; geluk moet altijd op de eerste plaats komen en geluk zal ook altijd de sleutel zijn en blijven tot succes. Daar geloof ik in."

En het cliché van een boyband? Dat slaat eigenlijk nergens op: "Kijk naar XO, kijk naar OVO, dat zijn allemaal labels waar enorme artiesten als The Weeknd en Drake getekend zijn. Kijk dan naar Black Eyes Peas. Dit zijn geen boybands, maar het gaat altijd om de groep. Het enige wat wij doen wat misschien verschillend is niet de focus te leggen op het individu zoals die labels doen, maar gelijk te beginnen met het idee van de groep. Uiteindelijk kom je, als je goed gaat rondkijken, erachter dat een hoop artiesten die je tof vindt allemaal bij hetzelfde label zitten. Zo zijn ze dus wel deel van de groep, maar ze worden alleen nooit zo gepresenteerd."

De inzendingsronde voor het wereldwijde project van Afrojack en LDH Europe gaan van start op 14 mei via www.globalvba.com. Vervolgens zullen de Nederlandse audities plaatsvinden in Amsterdam op 9 juni en op 16 juni in Rotterdam. Vervolgens zullen in juli de tweede rondes plaatsvinden en wordt er afgesloten met trainingskamp in Tokyo van 24-31 augustus.