Vijf gametips voor de maand mei

3. Dark Souls Remastered

In april van 2016 kwam Dark Souls III uit, het afsluitende deel uit de magnifieke franchise van de Japanse ontwikkelaar FromSoftware. Hidetaka Miyazaki, de bedenker van de Souls-serie die sinds Demon's Souls op de PlayStation 3 al aan de wieg stond van de onvergeeflijke actie-RPG's, vond het wel welletjes en werkt momenteel aan iets compleet nieuws.

Nu is er Dark Souls Remastered, een opgeleukte versie van de originele Dark Souls, die min of meer samenvalt met de release van een versie voor Nintendo Switch. Min of meer omdat de Nintendo-versie alweer uitgesteld is. Gelukkig lijken de PS4-, Xbox One- en pc-versies gewoon op tijd (25 mei) te komen en uit de beelden blijkt dat deze editie er qua performance gigantisch op vooruit is gegaan. Naast een solide framerate van 60fps en verhoogde resoluties lijkt er ook één en ander gedaan te zijn aan lichteffecten en andere grafische tierelantijntjes. Mogelijk is niet iedereen daar even gecharmeerd van, maar de soepele performance zou een hoop goed moeten maken.

Verantwoordelijk voor de remaster is overigens niet FromSoftware zelf, maar het Poolse QLOC, een partij gespecialiseerd in remasters en rehashes. De game zal niet voor iedereen interessant zijn, zo hebben pc-spelers met behulp van DSFix al langer de mogelijkheid voor betere performance. De pc-port die in 2011 uitkwam was op zijn zachtst gezegd nogal beperkt. Goed, voor een Souls-junkie als ik die alweer een jaar of 2 het origineel niet heeft aangeraakt is dit een mooie kans om er nog eens doorheen te lopen, dit keer in een wat modernere presentatie. Oh en niet geheel onbelangrijk: inbegrepen in Dark Souls Remastered is de epische uitbreiding Artorias of the Abyss.