Vijf gametips voor de maand mei

2. Detroit: Become Human

Als ik Quantic Dream hoor, dan denk ik aan een meeslepend verhalende game met meerdere routes naar meerdere einden. David Cage heeft zich wat dat betreft weer laten gaan met Detroit: Become Human. Meer dan tweeduizend pagina's aan script en zo'n 250 acteurs om meer dan 500 rollen te spelen. Hij heeft het verhaal geschreven met een uitgebreide boomstructuur om alle gevolgen van keuzes die spelers kunnen maken in kaart te brengen en zo het overzicht te houden of alles nog wel klopt. Er is bijna een jaar lang motion capture geschoten met als eindresultaat 35000 camerashots, 74000 unieke animaties en meer dan 5 miljoen regels code. Geen kleine game dus, volgens zeggen was het budget 30 miljoen dollar.

Het verhaal gaat over androids, nee, niet de mobieltjes. De robots ontwikkelen zelf een bewustzijn. Kara is daar een van, een hulp in de huishouding die leert te leven. Marcus, een robot begeleider, wil andere robots ook deze bewustzijn laten krijgen, zodat ze niet langer slaven van mensen zijn, maar vrij kunnen zijn. Connor is een androide politie-agent, die jacht maakt op robots die zich niet meer gedragen waarvoor ze geprogrammeerd zijn. Heel erg Blade Runner dus, maar interessanter is dat je als speler met meerdere van deze hoofdpersonages gaat spelen. Als een personage dood gaat is het niet meteen game-over, maar ziet het verhaal dit als een keuze, en zul je in een betreffende verhaaltak terechtkomen. Ik heb ontzettend genoten van Beyond Two Souls, dus Quantic Dream heeft bij mij al een streepje voor. Het is nog tot 25 mei wachten. Dan kunnen we zien of het verhaal en de keuzes daarin deze PlayStation 4-game weer een succes game voor de ontwikkelaar maken. Voor nu moeten we het doen met een demo waarin een situatie met meerdere keuzes te spelen is.