Hearthstone: The Witchwood - FOK!Games' Most Wanted

4. Decks van de crew!

Nieuw in onze specials is dat we onze theorycraft-fantasieën op hol laten slaan en met decks op de proppen komen die volgens ons een redelijk goede kans maken om goed te zijn. We kunnen er uiteraard compleet naast zitten maar hé, daar is theorycraften voor! Noppie2000 en Puddington maakten elk een deck waarmee je aan de slag kan zodra de uitbreiding lanceert.

Puddington's taunt/control warrior

Dit deck is een hybride van zowel taunt (quest) als control warrior met als kern Baku the Mooneater, die ik ook al op mijn lijstje met favoriete kaarten had gezet. Dit deck kan op twee manieren gespeeld worden: je kunt tot aan de fatigue doorgaan door de quest te voltooien maar het wapen niet te spelen wanneer je speelt tegen aggrodecks: je kunt er ook voor kiezen wat extra burst damage te doen met DIE, INSECT! door de battlecry van Sulfuras wanneer je de quest hebt voltooid, wat goed kan werken tegen langzamere decks. Het mooie van dit deck is dat je flexibel van volledige control/fatigue naar wat meer agressie kan switchen.

Door Baku's effect krijg je vier armor met je hero power, waardoor je een fantastische buffer kan opbouwen in de eerste fasen van de game wat eventueel versterkt kan worden door mountainfire armor. Omdat je zoveel armor hebt kun je ook zonder probleem gebruik maken van fiery war axe om vroege gevaarlijke minions van je tegenstander uit te schakelen: voor de grotere bewaar je shield slam en in de latere fases van de game gebruik je ook gorehowl.

Je kan snel een goed beginnetje maken met de quest door minions zoals tar creeper en stonehill defender, en in de late game kun je de quest in één klap voltooien door meerdere phantom militia te spelen op één beurt. Kaarten zoals Rotten Applebaum en Witchwood grizzly zijn naast taunt-kaarten voor je quest ook een goede manier om een kink in de kabel van aggro te gooien.

Je AoE board removal komt in de vorm van brawl en de combinatie whirlwind plus king mosh. Door King Mosh's battlecry ben je in staat het hele bord in een keer leeg te vegen - zeker in de latere fasen van de game tegen control decks kan dit van onschatbare waarde zijn. Wanneer je veel aggrodecks tegenkomt kun je één brawl vervangen door reckless flurry - maar ik ben hier persoonlijk niet zo'n groot voorstander van aangezien je dan al je armor weggooit. Met een deck dat zo gebouwd is op het krijgen van armor is dat niet de beste keus.

Ysera dient, naast Baku the mooneater en king mosh, als het grote late-game gevaar. Waarschijnlijk heeft je tegenstander al veel removal gebruikt op je taunt minions - bijvoorbeeld firestrike op je phantom militia of hunter's mark op tar lord - waardoor ze minder snel een antwoord zullen hebben op Ysera. Hierdoor kan Ysera krachtige kaarten blijven creëren zoals nightmare, ysera awakens en emerald drake. Ysera is wel een persoonlijke keus - je kan haar eventueel ook vervangen door een andere late-game kaart naar eigen smaak.

Puddingtondeck



Noppie2000's Elemental Mage

Mage krijgt deze expansion goede ondersteuning voor een deck gebaseerd op Elementals. Dit deck neigt meer naar het gebruiken van Minions en minder naar het gebruiken van Spells, wat altijd een beetje onnatuurlijk heeft aangevoeld voor Mages. Met drie kaarten is dit probleem direct verholpen. Archmage Arugal geeft je een extra kopie van een minion die je uit je deck trekt. Combineer dit met Book of Spectres, dat drie kaarten trekt en Spells discard, en je hebt potentieel ineens zes nieuwe kaarten in je hand. Als laatste is daar Arcane Keysmith, dat je een Secret laat ontdekken en op het veld plaatst. Dit zorgt ervoor dat je geen Secret in je deck hoeft te stoppen, wat ruimte geeft aan meer minions.

Er zitten slechts zes Spells in dit deck, waarvan één Book of Spectres is. Eén Primordial Glyph om flexibiliteit te geven in dreigende situaties. Twee Polymorphs voor hard removal van grote bedreiginen en voor de synnergy met Frost Lich Jaina. Als laatste zijn er twee Meteors, samen met Baron Geddon, drie instanties van AoE in het deck te hebben. De kans om enkel minions te trekken met Book of Spectres is hierdoor aanzienlijk groot en mocht je een spell discarden is dit niet het grootste probleem.

Verder heb je veel synnergy met de Elementals in het deck. Kleine drops om vroege aanwezigheid op het board te hebben met defensieve stats, midrange drops in Steam Surger en Bonfire Elemental voor meer kaarten in je hand en lategame drops in Blazecaller en Baron Geddon om het board in eigen handen te houden. Het is geen verrassing dat dit deck mikt op een langere game en simpelweg probeert meer Value te genereren dan de tegestander. Voor dit doeleinde zijn ook Syndragosa en Countess Ashmore toegevoegd. Countess Ashmore kan Pyros en Igneous Elementals uit je deck toveren en na het spelen van Frost Lich Jaina ook een willekeurige Elemental, aangezien die dan Lifesteal hebben. Ook zijn voor deze kaart, en om het verlies van Fireballs op te vangen, twee exemplaren van Swift Messenger toegevoegd.

Het deck draait compleet om het genereren van value. Extra kopieën van Minions, redelijk veel card draw en card generation en de ultieme closer in Frost Lich Jaina. Er is al langere tijd gespeeld met Big Spell Mage en Elemental Mage als decks en ik heb het idee dat met deze extra ondersteuning Elemental Mage echt door kan gaan breken als Tier 2 of Tier 1-deck. Er zijn ook genoeg aanpassingen die je kunt maken waar nodig. Wellicht zijn er toch wat meer spells nodig of wellicht wil je een andere Elemental zoals Servent of Kalimos. Dat kan. Dit deck dient als skelet met een redelijk gameplan om mee te experimenteren. We gaan het snel genoeg zien!

Elemental Mage WitchWood