Interview met Game Mania

Tijdens de opening van de nieuwe Game Mania conceptstore in Amsterdam had ik de gelegenheid om commercial director Esther Zaman en marketing manager Tom Henderikx te interviewen. Het was zo druk dat we alleen in het magazijn rustig met elkaar konden praten.

Game Mania Interview

Het is echt druk! Hadden jullie dat verwacht?
EZ: We hebben direct-mails gestuurd, promotie gedaan en goeie acties, leuke goodie bags: dat werkt.

TH: Ik vind het supercool. Het is heel leuk om mensen om 7 uur ’s ochtends te zien, terwijl de winkel om 10 uur opengaat.

De hoeveelste Game Mania-winkel is dit die op deze manier is verbouwd?
EZ: Onze eerste conceptstore was in Zoetermeer. We hebben daar als eerste die toonbank weggehaald en een gamehoek gecreëerd zodat de klanten kunnen spelen. De kassa’s zijn zo ook toegankelijker. Ons personeel staat nu echt tussen de mensen in, zodat het contact veel informeler verloopt. Dat was onze eerste test. Toen hebben we in Antwerpen een volledige conceptstore gebouwd. Daar zijn we nog een stapje verder gegaan als hier in Amsterdam. Er zijn veel producten uit de Antwerpse winkel weggehaald en daar werken we nog meer met touchscreens. Hier hebben we toch meer producten laten staan, maar dan wel op een slimmere manier. Vervolgens hebben we in Groningen en Deventer ook de kassa’s aangepast. Hier in Amsterdam hebben we het weer iets anders gedaan met een groot scherm en drie plekken om te gamen. Zo hebben we Game mania weer in een nieuw jasje gestopt.

Game Mania Interview

Het is dus de bedoeling dat mensen hier ook voor de gezelligheid komen. Niet om iets te kopen, maar gewoon om te chillen.
EZ: Ja, je kan hier gewoon komen gamen. Er zijn ook koelkastjes waar je drinken kunt kopen. Op termijn gaan we ’s avonds en in het weekend ook meer en meer evenementen doen. Een samenwerking met eSport, een Dragon Ball FighterZ-toernooi, dat soort dingen willen we gaan doen. Dit wordt in plaats van een klassieke winkel, meer een multifunctionele ruimte.

TH: Het moet meer worden dan een winkel. Het moet een ontmoetingsplaats zijn voor gamers, waar we met gelijkgestemden over games kunnen praten … en gamen natuurlijk.

Gaan jullie ook koffie en bier verkopen?
TH: Nee, we houden het voorlopig bij frisdrank. Bij echte evenementen gaan we ook snacks verkopen, maar tijdens winkeltijden doen we dat niet.

Game Mania Interview

Ik had het wel groter verwacht, met een ‘lounge’ zitgedeelte en zo …
EZ: Nee, we hebben inderdaad de winkel gehouden en geen nieuw pand op een andere locatie gezocht. De helft van de winkel hebben we opgegeven aan gaming en we denken dat het wel gaat passen.

TH: Het is inderdaad niet het grootste pand, dat klopt. Als er een evenement is, dan regelen we extra beeldschermen.

Wanneer krijgt Rotterdam ook een conceptstore?
EZ: Dat zit in de pijplijn, maar een exacte datum kan ik nog niet geven. We gaan eerst op Hoog Catharijne in Utrecht een conceptstore creëren en daarna is de vestiging in Rotterdam Centrum aan de beurt.

Komen er vaste evenementen op vaste dagen?
EZ: Dat is zeker mogelijk. In Antwerpen zijn we al iets verder, want daar zijn we een half jaar open. Daar is iedere eerste zondag van de maand een toernooi.

Game Mania Interview

Is het idee achter de conceptstores ook om een Game Mania-community te creëren?
EZ: We hebben al een Game Mania-community rond verschillende games, zoals  Call of Duty en FIFA. Zij zitten voornamelijk op Facebook en wij bieden hen een plek om te communiceren. Het is inderdaad het idee om met de winkels meer een lokale community op te starten.

Willen jullie dan ook samenwerken met de Belgische gamingorganisatie Kayzr?
EZ: Daar hebben we reeds een samenwerking mee, zoals met FIFA-toernooien, maar dat gaan we inderdaad uitbreiden.

Gaan jullie ook werken met vaste streamers voor bijvoorbeeld nieuwe games?
TH: Sommige evenementen gaan we ook uitzenden. Ons Mario Kart-toernooi van vorig jaar hebben we ook gestreamd. Binnenkort gaan we via ons Twitch-kanaal streams laten zien in samenwerking met bekende streamers.

Game Mania Interview

De merchandising in de winkels valt een beetje tegen. De afgelopen maand waren alleen dezelfde drie posters te koop. Ook zijn er nooit t-shirts in mijn maat. Wordt het assortiment uitgebreid?
TH: We richten ons wat minder op posters omdat we gemerkt hebben dat deze niet zo goed lopen. We geven nog steeds wel posters weg van tijd tot tijd. De t-shirts zijn ook lastig om te krijgen in de ‘grotere maten’.

EZ: We zijn inderdaad de laatste tijd aan het kijken naar de merchandising en hebben ons aanbod verkleind. Om al onze 82 winkels bevoorraad te houden is niet zo makkelijk. We willen specialist worden in een paar artikelen, maar moeten nog bepalen welke artikelen dat worden. Op onze webshop hebben we natuurlijk meer merchandising te koop. In de winkel willen we accessoires hebben zoals een standaard voor je PlayStation, maar ook pluche beestjes, mokken, magneetjes … Die lopen erg goed en dat zijn dus dingen die gamers leuk vinden.

Game Mania Interview

Waar ligt de toekomst voor fysieke game winkels? Er waren eerst veel meer gamewinkels en nu zijn er maar een paar spelers over, zoals CEX, Game Mania en een paar lokale zaken. Heeft het nog wel toekomst?
EZ: Het heeft zeker toekomst. Wij voelen dat de combinatie van die beleving vanuit de community niet iets is dat zomaar gaat verdwijnen. Er wordt vaak gezegd dat gamers graag alleen gamen en niet vaak onder de mensen komen, maar dat is niet zo. Dat is helemaal aan het veranderen. Gamers komen vaker bij elkaar, online en offline en daar willen wij een plek voor bieden. Dan is er ook nog de digitalisering. We verkopen ook digitale producten, maar merken dat mensen vaak de voorkeur hebben aan een fysiek product. Natuurlijk is er de kwestie van hardware en merchandising die wij verkopen. Tenslotte kan ons personeel ook advies geven over games. Al onze medewerkers zijn gamers in hart en nieren.

TH: We richten ons voornamelijk op games. De pre-orders zijn heel belangrijk voor ons, maar de merchandising wordt steeds belangrijker. Denk aan poppetjes, armbandjes t-shirts enzovoorts. We verkopen in vergelijking met een paar jaar geleden ook veel meer headsets. Daarom krijgen deze in de winkels ook meer aandacht.

Game Mania Interview

Is er dus ook een interne opleiding voor het personeel?
EZ: Ja, we geven trainingen over hoe je met klanten omgaat, over hardware, voor shopmanagers, over headsets …

Dat is ook zo bijzonder: jullie verkopen wel headsets, maar geen webcams …
EZ: We hebben nu wel een pc-assortiment, maar we hebben inderdaad nog geen webcams.

TH: We hebben er inderdaad over nagedacht om setups te verkopen voor streamers. Dan heb je een headset, een webcam en een capturecard in één pakket. Maar dat is er nog niet.

Is de handel in 2e hands games nog wel winstgevend?
EZ: Nog steeds ja. Je kan op verschillende manieren je oude games verkopen, zoals deze aan te bieden op Marktplaats. Veel mensen kiezen liever voor het gemak en willen geen foto’s van de game maken en het opsturen et cetera. Ze leveren hun games bij ons in en krijgen er iets minder voor. Degene die de games kopen krijgen twee weken garantie en kunnen de game terugbrengen als ze deze toch niet leuk vinden. Voor ons is dat nog steeds een hele belangrijke categorie. Je kunt ook ‘used games’ die ingeleverd zijn in België binnen een paar dagen in Nederland krijgen, als je gebruikt maakt van e -webshop. Dat maakt ons assortiment erg groot. Maar ook tweedehands hardware doet het goed. Mensen ruilen hun PlayStation 4 in en tegen bijbetaling krijgen ze een PlayStation 4 Pro. Er zijn gewoon wachtrijen voor een tweedehands PlayStation 4!

Game Mania Interview