FOK! Game of the Year 2017 - Nummer 1

2017 betekende een droomjaar voor Nintendo. Switch werd positief ontvangen, de interesse is er, de verkoopcijfers liegen er niet om en dan zijn er nog de games. Niet één, maar twee Game of the Year-kandidaten werden uitgebracht. Met Breath of the Wild op nummer 2 is het geen verrassing dat Super Mario Odyssey op nummer 1 is geëindigd.

Super Mario Odyssey

Voor het eerst sinds Super Mario Sunshine keerde Nintendo terug naar eenzelfde formule: grotere levels, meerdere objectives en voornamelijk enorm veel vrijheid om te doen en laten wat je wil. Je selecteert dan ook geen missie meer om te doen, maar gaat gewoon een level in en doet wat je wil. Om dit te faciliteren zijn er maar liefst 880 Manen te verzamelen, in tegenstelling tot de 120 sterren van bijvoorbeeld Super Mario 64. Dat zijn er flink wat, dus moet de game excelleren in twee gebieden om dit interessant te houden: Level Design en Gameplay. 

Nintendo is hier rijkelijk in geslaagd. Neem de gameplay. Na een paar minuten merk je al snel op dat Mario nog nooit zo lekker heeft bewogen. Movement is strak en gevarieerd. Triple Jumps, Long Jumps, Side Flips, Back Flips, Dive Jumps en noem ze maar op. Elke movement heeft zijn eigen functie, zijn eigen doel en als compleet pakket werkt het uitstekend. Daarnaast zorgt Cappy, Mario zijn compagnon in deze game, voor nog meer vrijheid. Je kunt Cappy voor je uit gooien, maar ook naar boven, naar beneden en de dichtstbijzijnde vijand laten opzoeken. Loop je vervolgens op Cappy, dan resulteert dit in een extra sprong die je maakt. Iedereen die heeft geleerd hoe je effectief met Cappy moet spelen weet hoeveel vrijheid en opties dit opent in de game.

Super Mario Odyssey

En dan zijn er nog de Captures. Cappy kan vijanden en andere wezens overnemen, wat resulteert in nieuwe mogelijkheden. Neem je een kikker over, loop je over water en spring je vele malen hoger. Vang je een Hammer Bro, beweeg je met kleine hopjes en kun je hamers gooien. Of neem gewoon een T-Rex over en stamp een level plat. Het mooie aan deze Captures is dat elke Capture iets anders doet, maar niet te lang of te vaak aanwezig is. Het is een element dat in een specifieke hoeveelheid aanwezig is dat het regelmatig terugkeert, maar niet verveelt of afdoet van de ervaring.

Al deze movement en Captures komen uiteindelijk ook terug in het Level Design. Van een Jungle en een Woestijn tot een grote, menselijke stad en een Japanse versie van Bowser's Castle. De thema's zijn uniek en ook de insteek verschilt vaak. Een level als New Donk City is een level waar menig freerunner jaloers op zou zijn en waar veel in de hoogte gespeeld wordt. In een Lake Kingdom speel je veel in het water en is de gameplay wat trager, voor je weer compleet overrompeld wordt met de chaos van Wooded Kingdom. Het is een rollercoaster van ervaringen waar de kern ijzersterk blijft: sterk level design, strakke gameplay en een excellente soundtrack.

Super Mario Odyssey

Na ruim dertig jaar weet Nintendo met de franchise nog steeds te innoveren terwijl de essentie en pure funfactor van Mario niet verloren gaan. Om deze redenen en meer is Super Mario Odyssey de FOK! Game of the Year 2017 geworden.