De toekomst van World of Warcraft

Nu World of Warcraft: Legion tot zijn einde komt zijn we ook toe aan een nieuwe uitbreiding, en dat wordt een oorlog van epische proporties tussen de Horde en Alliance in World of Warcraft: Battle for Azeroth. Nu zowat alle 'big bads' verslagen zijn in Azeroth beseffen zowel de Horde als de Alliance dat hun oudste vijand nog steeds rondloopt en wordt het net zoals in de dagen van de Warcraft-RTS een ouderwets potje knokken tussen de twee facties. Gisteren waren er twee panels waar er dieper op de features wordt ingegaan en FOK! games keek mee.

We zijn nog niet klaar...

Hoewel de nieuwe uitbreiding er dus aan zit te komen hebben we nog een aantal patches te gaan in Legion en komen er een aantal grote nieuwe toevoegingen in 7.3.5, wat tevens de laatste patch wordt van Legion. De grootste blikvanger is level scaling: Blizzard gaat het scalen zoals we dat kennen van Legion uitbreiden naar heel Azeroth, waarmee spelers verhalen kunnen afmaken binnen zones zonder bang te zijn dat ze een te hoog level worden voor een zones. Blizzard wil wel het idee behouden dat sommige zones gevaarlijker zijn dan anderen: beginnerszone Westfall zal bijvoorbeeld beschikbaar zijn van level 1 tot 60, terwijl de Burning Steppes beschikbaar is van level 40 tot 60. De vorige uitbreidingen worden ook flexibel: de zones van The Burning Crusade en Wrath of the Lich King worden level 60 tot 80, die van Cataclysm en Mists of Pandaria 80 tot 90, en de zones van Warlords of Draenor en Legion blijven in hun huidige range.

Tevens krijgen we in 7.3.5 een nieuwe battleground, de eerste sinds Mists of Pandaria: the seething shore, wat tevens de eerste dynamische battleground is in World of Warcraft. Spelers proberen op de seething shore zoveel mogelijk Azerite te bemachtigen, maar dit Azerite duikt op verschillende plaatsen op in de Battleground en verandert ook nog eens van plaats terwijl de strijdt woedt. Wanneer je als Alliance-speler in een strijd verwikkelt bent met een Horde-speler kan de Azerite waar jullie om vechten al verdwenen zijn en op een andere plaats opduiken.

Seethingshore

Na de introductie van de eerste Timewalking raid in Legion (Black temple) tijdens patch 7.2 krijgen we een nieuwe timewalking raid in 7.3.5: Ulduar. Ulduar geldt als een van de beste raids uit Wrath of the Lich King en de game in het algemeen en ook nu zullen alle bosses en gear geboost worden tot level 110 zodat ze een uitdaging vormen voor spelers.

Laat de oorlog komen

Dan over naar het grote verhaal: de nieuwe uitbreiding. Nadat Azeroth is verwond (in de laatste raid van Legion wordt duidelijk dat de planeet een levend wezen is) duikt overal op Azeroth azerite op, een metaal dat sterke eigenschappen bevat. Zowel de Horde als Alliance willen het natuurlijk hebben voor hun eigen doeleinden en dit zorgt voor spanningen tussen de twee facties. Dan komt er uiteindelijk de vonk die het kruitvat doet ontploffen: de Alliance neemt Lordaeron (het huidige Undercity) weer in, de Horde brandt Teldrassil (de hoofdstad van de night elves) plat. Niemand weet wie de eerste steen heeft geworpen, maar al deze factoren zijn voldoende om een grote oorlog tussen de twee te ontketenen.

De twee facties zijn driftig op zoek naar grondstoffen en land om de overhand te krijgen in de oorlog en reizen daarom af naar twee verschillende continenten, één voor elke factie: Kul'tiras voor de alliance  en Zandalar voor de horde. Kul'tiras is verdeeld in drie regio's: Tiragarde sound (dat tevens dient als de hoofdstad voor alliance), Drustvar en Stormsong valley. Zandalar is ook verdeeld in drie regio's: hoofdstad Zuldazar, het moeras van Nazmir en de woestijnprovincie Vol'dun. Elke zone heeft zijn eigen problemen die opgelost moeten worden: in Vol'dun maak je vrienden met de vosachtige Vulpara en vecht je tegen de slangachte Sehtrak, terwijl je in Tiragarde Sound vecht tegen piraten. Beide continenten zijn toegankelijk voor wanneer een speler level cap bereikt.

Stormsongvalley1

Zandalar1

Niet geheel toevallig hebben zowel de Zandalari als de mensen van Kul'Tiras een van de sterkste vloten van Azeroth en daar ga je dan ook volop gebruik van maken door onbekende eilanden te plunderen voor Azerite. Met de eilanden wil Blizzard het gevoel van ontdekken terugbrengen naar Worldo of Warcraft en geen enkel eiland is dan ook hetzelfde. De eilanden zijn niet volledig random, maar kunnen wel bijvoorbeeld verschillen in omgeving (tropisch versus bergachtig), het tijdstrip, welke vijanden je tegenkomt en van welke buffs je gebruik kan maken. Zo kan het zijn dat de eerste keer dat je een eiland bezoekt het bevolkt is met vriendelijke trolls, om er later achter te komen dat deze allemaal afgeslacht zijn door een groep mogu en hen tot hun ondode slaaf heeft gemaakt. 

De vijandelijke factie stuurt echter ook een groep avonturiers op het eiland af om de Azerite onder je neus weg te kapen. Dit kan in de vorm van AI zijn die op drie moeilijkheidsgraden in te stellen is (normal, heroic en mythic) maar het kan ook tegen echte spelers. Wat de AI betreft wijkt Blizzard flink af van hoe wij mobs in World of Warcraft kennen: in plaats van het riedeltje van aggro en meppen tot de mob dood is is de AI op de eilanden daadwerkelijk slim. Zo kan een vijandelijke rogue de healer in je groep uitschakelen met sap of kidney shot terwijl de twee dps je tegen de grond werken, of kan eerder genoemd rogue gebruik maken van vanish omdat hij wel wat beters te doen heeft dan met jou te vechten.

 Ungolruins

De echte gevechten vinden echter plaats op de Warfronts, de laatste grote nieuwe feature van Battle for Azeroth. Warfronts zijn scenarios voor 20 spelers die teruggaan naar de RTS van de Warcraft-serie: je probeert strategische punten in te nemen in bijvoorbeeld arathi highlands (de slag om Stromgarde werd als voorbeeld genoemd, inclusief visuele update) en probeert de commander van de vijandige factie te vermoorden, vergelijkbaar met Ashran. Om dat te doen moet je eerst resources verzamelen en je basis opzet met je groep: om er voor te zorgen dat er geen lolbroek is die de hele oorlogsinspanning van je groep om zeep helpt bepaal je zelf voor welk gebouw je resources levert en degene met de meeste resources wordt uiteindelijk gebouwd. Tussendoor onderzoek je ook tech upgrades en stuur je troepen naar het vijandelijke fort om de vijandelijke factie van de kaart te vegen, waarbij je zelf je troepen aanvoert. De eerder genoemde commanders werken ook volgens het principe van advanced AI: een human commander zal bijvoorbeeld veel knights en footman op je afsturen, terwijl een dwarven commander de voorkeur heeft voor riflemen en atillerie.

Voor een totale oorlog heb je bondgenoten nodig, en daarom krijgt elke factie drie zogenaamde "allied races": lightforged draenei, dark iron dwarves en void elves voor de alliance en nightborne, highmountain tauren en zandalari trolls voor de horde. Deze rassen zijn niet beschikbaar vanaf het moment dat Battle of Azeroth lanceert: je zult eerst een aantal quests moeten voltooien waarin duidelijk wordt hoe de rassen bij de factie zijn gekomen, waarna ze daarna speelbaar zijn. Allied races beginnen op level 20 en komen elk met hun eigen racials. Het is mogelijk om een (gratis) racechange te doen tussen bijvoorbeeld je draenei en een lightforged-versie: echter, mensen die een allied ras van level 20 tot level cap spelen krijgen een speciale set heritage armor dat dient als een transmog-set en een bewijs van je vastberadenheid.

Alliedraces

Alliedraces2

De laatste grote feature is een uitbreiding op het artifact-systeem in Legion in de vorm van the Heart of Azeroth. Terwijl de alliance en de horde elkaar afslachten is voormalig dwarf-leider Magni Bronzebeard een roepende in de woestijn dat Azeroth genezen moet wnrden, en wanhopig vraagt hij de grootste held van Azeroth om hulp: jij dus. In plaats van items die je artifact power geven werkt the Heart of Azeroth volledig passief en wanneer je genoeg azerite verzamelt stijg je een level, waardoor de vooruitgang op al je specs gelijk is. Het interessante van de Heart of Azeroth is dat het werkt met al je andere gear: elke gear die je verzamelt tijdens Battle of Azeroth heeft drie tiers met traits, en hoe meer levels het Heart krijgt hoe meer tiers je vrijspeelt. Traits die je eerder bent tegenkomen zal ook terugkomen op gear met een hoger level, maar dan zal de bonus die je krijgt krachtiger zijn: een lightning bolt van een shaman zal op een helm met een hoger item level 20 procent meer damage doen, terwijl dat op een lager level 16 procent was.

Tevens komt er een update voor World PvP. Blizzard schrapt het idee van PvE en PvP servers en zal het een indviduele keuze van spelers zelf worden om PvP aan of uit te schakelen. Spelers die ervoor kiezen PvP aan te schakelen worden naar een speciale realm gestuurd waar alle andere World-PvPers ook spelen. Hiermee worden een hoop problemen verholpen: horde-spelers die op een server spelen waar 90 procent alliance is zullen minder snel gegankt worden en ook spelers die aan het levellen zijn zullen niet meer lastiggevallen worden door een level-capped speler die voor zijn matige skills in PvP moet compenseren door mensen aan te vallen die niet terug kunnen vechten. Om er voor te zorgen dat niet alle spelers voor PvE kiezen zal Blizzard grotere beloningen geven (zoals meer reputation of betere gear) voor mensen die voor een beetje gevaar kiezen tijdens het spelen.

Uiteraard mogen de gebruikelijke toevoegingen niet ontbreken: er komen tien nieuwe dungeons (waaronder Goblin-hoofdstad Kezan) en is het mythic plus-systeem terug van weggeweest, evenals world quests en emissaries. Ook hebben we al een sneak peak gekregen voor de eerste raid: deze gaat Uldir, Halls of Control heten en zal acht bazen bevatten. Uldir diende als een gevangenis voor de titans waar op werd geëxperimenteerd en hier vecht je tegen de bronnen die de corruptie van het Zandalar-continent veroorzaken. Tevens is ook bevestigd dat een van de raid bosses tijdens Battle of Azeroth queen Aszhara zal zijn, de leider van de night elves die werd getransformeerd in een naga.

Azhara

World of Warcraft: Battle for Azeroth komt in 2018 uit. Voor meer screenshots, neem eens een kijkje op de site van Wowhead.