Interview met Brjann Sigurgeirsson van Image & Form

Op Gamescom had ik de kans om de CEO van de studio Image & Form, Brjann Sigurgeirsson, aan de tand te voelen over Steamworld Dig 2. We spraken af bij de stand van Nintendo, want zonder de invloed van Nintendo had Image & Form een andere game gemaakt dan Steamworld Dig 2.

 

Een aantal jaren terug zei je tegen mij dat jullie ieder genre maar één keer deden en dan weer iets anders gingen proberen. Je had toen net Steamworld Dig gedaan en was bezig met Steamworld Heist. Nu is bekend dat jullie komen met Steamworld Dig 2. Je hebt dus gelogen.
Eeuh, ja. Op dat moment verwachtten we dat ook niet. Wij waren van plan om een andere game in het Steamworld-universum te doen en dat is nu een beetje vooruit geschoven. We hadden na Heist het idee, als we niet nu Steamworld Dig 2 doen, dan.. tja

… is het alweer tijd voor Steamworld Dig Remastered.
Precies! Daarnaast was het ook de timing. Ik had in 2016 een officiële ontmoeting met Nintendo. Zij vroegen mij: “Wat zijn jullie plannen voor de volgende game?” Ik dacht: “Dit is zeker bedoeld voor de Nintendo NX!”, dus ik pitchte Steamworld Dig 2. Veel fans hadden erom gevraagd, dus het was een logische stap. Zij zeiden: “Heel goed. Wanneer denk je de game af te hebben?” Ik moest iets zeggen en zei “Mei, 2017”. Ik dacht dat we dat wel konden halen. We zouden Image & Form niet zijn als we de game niet drie tot vier keer zouden uitstellen. De game komt binnenkort eindelijk uit.

Steamworld Dig 2 - Dorothy graaft

Steamworld Dig 2  is een stuk groter dan Steamworld Dig. De kern van de gameplay is hetzelfde gebleven. Je graaft, je verkoopt spullen en koopt een duurdere uitrusting. Ons team is een stuk groter nu, dus de missies en de puzzels zijn uitgebreider geworden. Er zitten duizenden uren aan level design in de game.

Hoe kijk je tegen je personages aan? De robots vinden hoeden leuk en nu hebben we religieuze robots. Ik bedoel, zijn die priesters aan het bidden? Hoe bidt een robot? Met andere woorden, hoe zie jij, Brjann, jouw robots? Als levende wezens of als apparaten met onderdelen die je kunt uitwisselen en die je uit kunt zetten?
Laten we eerst even naar de religieuze robots kijken. Ze doen natuurlijk iets na dat ze hebben gezien van hun scheppers. Ze keken naar de mensheid en die droeg onder andere hoeden. Robots hebben geen hoeden of hoofdbescherming nodig, maar ze hebben het idee dat het erbij hoort. Ze leven hun bestaan op de manier zoals zij denken dat ze moeten leven. “Ik ben gemaakt als een mijnwerker. De mijnwerkers voor mij droegen helmen. Ik draag dus ook een helm.” Hier hebben we een extreem geval met een cultus rond de dood in Steamworld Dig 2. Waarom zouden robots een cultus gaan vormen? Ze doen gewoon de mensen na die ze in het verleden hebben geobserveerd.

Steamworld Dig 2 - Cultus des Doods

Hebben de robots dan ook seks?
Robots hebben op hun manier ook seks. Maar het is meer een samenbouwen aan iets nieuws met onderdelen van jezelf.

(Om ons meer duiding te geven heeft Sigurgeirsson een uitgebreide infographic gestuurd met het proces duidelijk in beeld hoe voortplanting gebeurd bij Steambots. Deze staat onder het artikel.)

Ze hebben de wereld geërfd, maar ze zijn niet echt intelligent. Ze willen niet ophouden met bestaan, dus ze passen zich aan aan de omstandigheden. Maar ze worden nooit gemeen, nou.. de steambots niet in ieder geval. <kuch, kuch> Ach, je hebt gemeen en gemeen. Ze hebben andere prioriteiten, laten we het zo zeggen. Ze kunnen misschien gemeen overkomen, maar dat is hoe zij de zaken aanpakken. Dus deze religieuze robots denken: “Ok, er waren cultussen rond de dood toen de mensen er nog waren. Die moeten we dus weer hebben.” Een extreme gedachte. Waarom hebben de mensen eigenlijk van die cultussen?

Hebben we die dan?
Ja! Neem bijvoorbeeld die zelfmoordsektes. “Oh, er komt een komeet aan. Laten we op bed gaan liggen en vergif innemen.” Is dat niet een vreemde, ondoordachte redenering?

Waarom zou een robot juist dat gedrag willen nadoen? Waarom gaat het geen wolkenkrabbers bouwen?
Misschien komt dat nog…

Als je iets na gaat doen, dan kopieer je toch juist succesvol gedrag?
Steambots zijn niet intelligent op die manier. Ze beslissen gewoon dat iets hetgeen is dat zij gaan doen. Het is geen noodzaak dat hun gedrag leidt tot succes. Ik snap zeker wat je bedoeld en de steambots zijn wel weer heel goed in het nadoen van gedrag. Ze doen het sektegedrag heel goed na.

Steamworld Dig 2 - Burgemeester

Komt er een vervolg op Heist?
Interessant, Dit is de vijfde keer vandaag dat ik deze vraag krijg. Wat er zo leuk aan de vraag is, komt doordat toen wij Steamworld Heist aankondigden, zeiden de mensen “ah fuck, ik wilde Steamworld Dig 2..” Nu komen we met "Tadaa, hier is Steamworld Dig 2!" En de mensen zeggen “ah fuck, ik wilde Steamworld Heist 2..” Ik vind Heist erg leuk zelf. De enige game die ik elke dag speel is schaken. Ik houd van elk aspect van schaken. Daarom houd ik heel veel van strategiegames. Heist werkt. Ik wil graag weer aan Heist werken, maar het zou saai zijn als Image & Form Steamworld Dig, Steamworld Heist, Steamworld Dig 2, Steamworld Heist 2 zou maken. Ik denk dat we iets anders gaan maken tussendoor en dan weer werken aan Heist.

Wordt die game tussendoor een ander genre?
Misschien.

Actie-platform?
Nee, dat niet.

Komt die game uit op smartphones?
Ja, het zou wel werken op smartphones ja…

Steamworld Dig 2 komt als eerste uit voor Nintendo Switch op 21 september. Zes dagen later op 27 september is de release voor PlayStation 4, PlayStation Vita en pc (Windows, macOS en Linux).

Steamworld Dig 2 - Voortplanting