Interview met veteranenspelontwerper Joep Tempelaar

3. Het Project - Away From Home

Op de website en in de promo wordt Away From Home beschreven als een spel voor de thuisblijvers, 'a game about those who went, made for those who stayed', oftewel een spel over zij die gingen, gemaakt voor zij die bleven. Tempelaar zet dus de directe omgeving van de uitgezonden (ex-)militairen in. 

Wat is Away From Home voor soort project?
Away From Home is een analoog rollenspel gebaseerd op ervaringen van geïnterviewde veteranen. Het gaat over de emotionele ervaring van een uitzending, de thuiskomst en hoe militaire ervaring kan botsen met het dagelijkse leven. Het project beoogt meer begrip en empathie te kweken bij het thuisfront.

Hoe gaat het in zijn werk?
In Away From Home kruip je in de huid van een militair op uitzending die moet leren omgaan met de dingen die hij of zij ervaart. Al deze situaties en manieren van verwerking komen rechtstreeks uit de gesprekken die ik heb gevoerd met veteranen. Na thuiskomst kunnen deze ervaringen tegenwerken in het normaal functioneren in de maatschappij met steeds groter wordende gevolgen.

Het doel is uiteindelijk een empathiserende ervaring die familie, vrienden, collega’s, werkgevers en medische professionals meer inzicht kan geven in hoe het voelt om terug te komen van een uitzending in een wereld die je eigenlijk vreemd is. 

Analoog rollenspel Away from Home
Analoog rollenspel Away from Home

Kun je ons meenemen in het creatieproces van Away From Home?
Het allereerste wat ik wilde doen was veteranen spreken, maar dit bleek lastiger dan gedacht. Elke veteranenorganisatie die ik mailde stuurde me van het kastje naar de muur omdat zij hun veteranen wilden beschermen. Ik werd bijna wanhopig, totdat iemand mij tipte dat je kon speeddaten met veteranen op het Bevrijdingsfestival. Die dag sprak ik vier veteranen die graag iets wilden bijdragen aan mijn project.

De gesprekken die volgden vonden vaak bij de veteranen thuis plaats en duurden ieder zo'n drie tot vier uur. Er werd veel gelachen, maar er werden ook veel verhalen gedeeld die (bijna) nooit eerder waren uitgesproken. Het gevoel dat iemand zich openstelt en je een ervaring toevertrouwt waar zelfs de eigen familie niet vanaf weet, is erg speciaal. Het gaf het project voor mij persoonlijk een emotionele lading. Ook vormen deze ervaringen de basis voor het spel en zonder deze moedige mensen had Away From Home nooit tot stand kunnen komen.

Heb je al positieve resultaten behaald bij de doelgroep?
Het spel is nog in ontwikkeling. Het einddoel is dan ook nog niet behaald, maar het project heeft zeker al invloed gehad op het leven van mensen. Buiten dat het mijzelf emotioneel raakte en ik er een goede band met enkele veteranen op heb nagehouden is er één iemand wiens leven het compleet omgedraaid heeft. Deze man is vele jaren na zijn uitzending meer met zijn omgeving gaan praten over de verschrikkelijke dingen die hij daar heeft gezien. Ik heb dan ook een ontzettend goede band met hem opgebouwd en ben zelfs uitgenodigd op zijn bruiloft! Zelfs als ik nu het complete project zou neerleggen heeft het toch impact gehad op iemands leven en daar ben ik ontzettend blij mee. 

Hoe hoop je dat je spel in de toekomst in de praktijk zal worden toegepast en ingezet?
Mijn hoop voor Away From Home is dat ik het voor elkaar krijg die empathiserende ervaring te creëren die het hoort te zijn. Dat het zijn weg vind naar de veteranen van Nederland en de mensen om hen heen. Dat er tijdens of na het spelen gesprekken ontstaan tussen veteranen en hun familie of vrienden, zoals een zoon/dochter die bijvoorbeeld vraagt “pap, heb jij dit ook meegemaakt?”. Dat het gat tussen veteranen en hun directe omgeving een stukje kleiner wordt. En dat ik daar iets aan heb kunnen bijdragen. 

Veteraan Aloys - Away from Home (Joep Tempelaar)
Veteraan Aloys - Away from Home

Bewaren