Vijf gametips voor de maand februari

6. Torment: Tides of Numenera

Isometrische RPG's are back baby, en hoe. Na het succes van onder andere Divinity: Original sin, Pillars of Eternity en Wasteland 2 kunnen we ons nu weer op gaan maken voor een nieuwe klapper met Torment: Tides of Numenera.

Torment: Tides of Numenera is een spirituele opvolger van Planescape: Torment, dat veel lof kreeg en bij veel (oude) gamers hoog op het lijstje staat van "best games of all time". Net zoals zijn voorganger speelt het verhaal een grote rol bij Torment: Tides of Numenera, maar het team is ook met wat vernieuwingen komen aanzetten: zo is het alignment system vervangen door zogenaamde tides, waarbij concepten van gedrag aan bepaalde tides verbonden zijn. Deze hebben uiteindelijk invloed op je legacy, waarmee bijvoorbeeld bepaald wordt welke bonussen bepaalde wapens aan je geven. Dat was al voldoende om mensen warm te laten lopen voor het verhaal: de game kreeg maar liefst 4 miljoen dollar toegezegd op Kickstarter, waarmee de game ook gelijk de meest gefundeerde game ooit op kickstarter was.

Torment: Tides of Numenera heeft dus nogal wat verwachtingen waar te maken, maar wanneer het aankomt op ervaring zit het bij inXile entertainment wel goed. Met Colin McComb (Planescape: Torment en Fallout 2) en George Ziets (Fallout: New Vegas en Pillars of Eternity) heeft Torment: Tides of Numenera een aantal krachtpatsers in huis om een heel sterk verhaal neer te zetten en ondanks de nodige vertragingen zijn de eerste reacties op de demo erg positief.

Torment: Tides of Numenera komt op 28 februari uit voor pc, mac, Linux, PlayStation 4 en Xbox One.