Een verkeerde blik op mobiel gamen

Als je tegen iemand zegt dat je gamer bent en vervolgens zegt dat je op smartphones of tablets gamet, dan word je doorgaans raar aangekeken. Mobiel gamen is immers voor 'casuals' en voor de huisvrouwen, een beetje Farmville spelen of met één van de velen Bejeweled-varianten aan de slag. Onterecht, als je het mij vraagt.

Angry Birds

Mijn eerste ervaring met een game voor smartphones was Angry Birds. Na op mijn klaptelefoontje jarenlang Snake en allerlei vage spelletjes te hebben gepeeld, was Angry Birds een revelatie. Een leuke stijl, personages die in alle simpelheid tot de verbeelding spraken en een nieuwe soort gameplay. Niet alleen was de game tof om naar te kijken, het spelen met je vingers was voor mij nieuw. Uiteraard speelde ik al langer op mijn Nintendo DS, maar daar moest je gebruik maken van een stylus en was er geen multitouch aanwezig. Hoe dan ook, met mijn eerste smartphone toentertijd (Samsung Galaxy S) en Angry Birds ging er een wereld voor mij open.

De wereld is er echter één met meerdere gezichten. Iedereen kent ze wel. Angry Birds (en vele sequels en spin-offs), Bejeweled-klonen (Soda, Bubble Witch en ga maar door), Farmville en klonen. De catalogus games op smartphones lijkt te zijn overspoeld met games voor zogeheten 'casuals'. Hoe erg ik het woord ook haat, weet ik nog altijd geen betere term te verzinnen. Het groepje mensen die spelletjes spelen met een eenvoudige en rustgevende gedachte in het hoofd. Resources verzamelen, wachten tot je weer verder mag spelen, een beetje rijtjes vormen. Het is weinig enerverende gameplay, maar heeft duidelijk wel zijn plek gevonden. Smartdevices hebben echter een slechte reputatie meegekregen, namelijk dat het een platform is voor 'casuals'. Begrijpelijk, die markt is ook het grootste, maar zeker niet terecht.

infinity blade

Iedereen die mijn specials de laatste anderhalf jaar heeft gevolgd, weet wel een beetje wat voor games er te vinden zijn voor smartdevices. Daar zitten de casual-titels tussen zoals hierboven, maar wat dacht je van een game als Infinity Blade. Een game gemaakt door Epic Games die al vroeg liet zien waar smartdevices toe in staat waren: erg mooie plaatjes gepaard met leuke gameplay. Het is nooit een groot succes geworden, ook al zijn er een paar sequels verschenen, maar het was een project die de potentie goed aantoonde. Uiteraard zijn mooie plaatjes alleen niet genoeg, een game moet ook lekker spelen, wat doorgaans één van de grootste struikelblokken is voor de gamende mens.

Touchcontrols kunnen belachelijk goed werken, maar dan wel bij het juiste genre. Eén van die genres is wat mij betreft tower-defense. Plants vs. ZombiesBloonsDefensdersToy Defense en ga maar door. Het platform is overspoeld met games in dit genre en terecht. Als je mij de keuze geeft om een tower-defense game te spelen op pc of smartdevice, dan kies ik het laatste (met als voorkeur een tablet). Het geheel werkt voor mij fijner, sneller en geeft je echt een gevoel van invloed. Neem daarnaast de vele puzzelgames. Cut the Rope, Where's my Water, The Room en vele andere. Het werkt, het is leuk en voor fans van het genre een feest om zo'n breed assortiment te hebben.

Plants vs Zombies 2

Uiteraard zijn er wel genres die niet optimaal werken. Een aantal developers heeft een tijd lang de gewoonte gemaakt om sommige van hun titels te porten naar smartdevices. Neem een aantal van de Grand Theft Auto-games of een game als Soul Calibur. Het is indrukwekkend dat dit soort games soepel lopen op smartdevices, maar de touch controls werken hier een stuk minder. Na een wenperiode kun je hier redelijk mee aan de slag, maar het is duidelijk dat dit niet de optimale manier is om franchises mobiel te maken. Eén manier waarop bedrijven hier op probeerde in te spelen was met 'smartphone controllers' die je kan koppelen aan je smartphone. Ook dit leek niet de optimale manier, aangezien het vaak erg lomp was en men niet zit te wachten op nog iets om mee te moeten nemen onderweg.

Nee, de betere manier om bekende franchises te brengen naar smartphones laten bijvoorbeeld Lara Croft GO, Hitman GO, Fallout ShelterPokémon GORayman Fiesta Run zien. Het zijn games met de unieke en aantrekkelijke elementen uit die franchises, maar dan aangepast aan een manier die werkt op smartphones. In Rayman ren je bijvoorbeeld automatisch, waardoor je de focus kunt plaatsen op het timen van de juiste input. Fallout Shelter geeft je geen grote open wereld om te verkennen, maar laat je een geheel andere kant van het universum zien door jou een eigen vault te laten opzetten. Pokémon GO raakte de juiste snaar en werd een wereldhit die men de wijde wereld in stuurde. Zo kan het ook, de juiste manier van het uitbreiden van je franchises op een nieuw platform.

Fallout Shelter grote vault

Wat eigenlijk de moraal van het verhaal is: mobiel gamen is zo gek nog niet. Over de jaren heen hebben ontwikkelaars ontdekt wat wel en niet werkt, welke doelgroep wel en niet aanwezig is en hoe nieuwe mensen te bereiken zijn. Steeds meer grootmachten mengen zich in de strijd, meest recentelijk Nintendo en ook Sony geeft aan op aggressieve wijze de markt te willen betreden. Mobiel gamen brengt veel plezier met zich mee, wanneer je er voor openstaat. Dus had je mobiel gamen al opgegeven, geef het nog een kans. Er is meer dan genoeg om te spelen, zelfs voor de serieuzere gamer. Zoek eens titels op die interessant lijken, zoek jouw lievelingsontwikkelaar op en er gaat een wereld voor je open.