Runescape: Eastern Lands - Diepte-interview

2. Elite Skills en de Chinese overname

Elite skills
FOK: De elite skill Invention kost erg veel grindwerk om naar level 99 te krijgen. Je hebt er maar liefst 36 miljoen XP voor nodig. Vergelijk dat met Woodcutting, waar een beginnende speler binnen een week een level 99-cape heeft. Wordt de XP-eis van Invention later nog naar beneden gegooid?

Osborne: Toen Invention werd gelanceerd werd level 99 al binnen vier dagen gehaald. Het is de bedoeling van een skill dat het veel tijd kost om te perfectioneren. Waarom het als grinden aanvoelt is omdat we nog niet alle content in RuneScape hadden. Dit wordt ons jaar van Invention, omdat we 15 jaar bestaan, en er komt meer inhoud, meer zaken die je kunt unlocken, meer dingen die je kunt doen. Volgende maand komen we met een cross skill partnership waarmee je Mining en Invention tegelijk kunt levellen. Dit hebben we ook al eens gedaan met Fishing. In de nieuwe toevoeging zijn er verhalende quests op te pakken die één à twee uur duren om het gevoel van grinden weg te halen bij de speler.

Runescape: Eastern Lands - Vissersplaats

FOK: Op het moment richten jullie je vooral lijkt het wel op de casual gamer. Gaan jullie ook meer doen voor de ervaren RuneScape-spelers?
Osborne: We hebben twee games die je kunt spelen, RuneScape en OldSchool RuneScape. Het laatste is de versie van RuneScape van 2007. Het is moeilijker omdat de xp-ratio ongunstiger is dan de moderne versie. OldSchool RuneScape is zeg maar de Dark Souls van RuneScape, omdat het moelijker is om vooruit te komen en omdat er een nadruk is op PvP. Hier zijn dan ook veel PvP-events zoals Last Man Standing en Deadman Mode. Het is zo lastig om te spelen, het lijkt eigenlijk meer op een survival MMO. Een ander aspect is, we zijn al zo lang bezig en hebben zoveel diverse spelers. Omdat mensen al zolang spelen, zijn ze uiteraard op een erg hoog niveau.

Ik zou niet willen zeggen dat we alleen voor de casual players gaan. Natuurlijk hebben we wel het path-system geïntroduceerd, waarbij wij aan de gamer vragen wat voor spel deze wil spelen: vechten, verhaal of juist skill en wij bieden dan juist de quests aan die bij die stijl past. Dus op die manier zijn we aan het optimaliseren en moderniseren. Er komt ook dit jaar een nieuwe client aan.

Maar voor de doorgewinterde gamers hebben we ook endgame quests op de Eastern Lands. Er komt een quest met de god Zaros en Zamorak, twee van de grootste goden. De één heeft de ander bedrogen en nu gaan ze het uitknokken. Dit doen ze op een verre wereld die op het punt van ontploffen staat. Deze quest duurt ten minste drie uur en de vereiste levels die je moet hebben om hieraan mee te mogen doen zijn hoog.

We denken constant aan endgame content. De skill waar wij het eerder over hadden, Invention, is een elite skill. Je kan deze dus alleen doen als je een elite-speler bent.

Runescape: Eastern Lands - Master capes

Fok: Nu we het toch weer daarover hebben. De level 120 master cape is eigenlijk alleen kosmetisch. Komen er nog skill boosts erbij?
Osborne: Het is moeilijk om in de hand te houden. Op het moment kun je, dacht ik, 27 skills ontwikkelen. Om van level 0 tot level 99 te komen kost al vreselijk veel tijd. De einddoelen zijn reeds zo ver vooruitgeschoven, dat als we nu zeggen dat het echte eindniveau 120 is het voor velen een gigantische hoeveelheid tijd spelen inhoudt. Maar er komt absoluut een moment, niet dit jaar, misschien het jaar daarop, dat je ook skill boosts krijgt bij een master cape en dat level 120 het hoogste level wordt.

FOK: Maar je kunt nu al de cape krijgen en krijgt dus effectief alleen maar… de cape. Ze zijn niet sterker of zo.
Osborne: Nee, ze zijn niet sterker. Als we dat zouden doen dan is het alsof Jagex zegt dat level 120 het nieuwe eindpunt van de game is. Ik persoonlijk wil dat als we 120 het nieuwe eindpunt maken, dat er ook content is om te doen en dan voelt het ook niet meer aan als grinden. Dat is hetgeen je ook eerder zei, dat het aanvoelt als grinden tussen level 99 en level 120. Dat komt omdat er niets is om te spelen, om te doen. Dat baart mij zorgen. We moeten ervoor zorgen dat er iets is.

Runescape: Eastern Lands - Whale Maw

FOK: Grafisch is RuneScape een beetje Minecraft als je begrijpt wat ik bedoel. Het is niet te vergelijken met een Koreaanse MMO.
Osborne: We kunnen onszelf niet vergelijken met The Witcher 3 en er zijn genoeg redenen waarom niet. De belangrijkste reden is toegankelijkheid. Je kunt RuneScape op iedere pc spelen, op sommige smartphones en op tablets. Er zijn mensen die RuneScape op een tablet in hun kantoor spelen. Maar dat betekent niet dat we RuneScape niet moderniseren. Zoals je kunt zien in de nieuwe NXT-client zijn de textures al een stuk beter geworden.

De Chineze overname
De overname van Jagex door het Chineze mijnbedrijf Shandong Hongda Mining konden we niet onbesproken laten.

FOK: Ik moet dit nog even weten. Ni hao? (‘ni hao’ betekent ‘hoe gaat het’ in het Chinees)
Osborne: Ni hao!

FOK: Wat is er allemaal veranderd?
Osborne: Niets. Er is helemaal niets veranderd. Ze vertrouwen ons, want we hebben zoveel ervaring in het maken van een MMO. Waarom zou je dat gaan veranderen? Een MMO die al zolang bestaat is zeldzaam in de industrie. Elke week hebben we nog steeds nieuwe content.  

Runescape - Citadel

Ideeën
We legden Jagex ook een aantal ideeën voor om RuneScape uitdagender te maken. De ideeën draaien rond de Citadel, het stukje land waar jouw clan (guild) gebouwen kan neerzetten en waar je bepaalde skills kan trainen.

FOK: Ten slotte is er nog een game idee voor RuneScape van Osiris_76. Waarom introduceren jullie niet twee extra skills voor in de Citadel met een achtergrondverhaal? Je kan Slayer en Construction gebruiken. De goden van Gielinor kunnen niet bij de Citadel komen, maar soms wel en ze vallen dan aan. De Slayers kunnen dan hun Citadel verdedigen. Na het gevecht worden de beschadigde gebouwen weer opgebouwd met de Construction-skill…
Osborne: ..en dan kunnen ze zo als een team samenwerken.. Dat is een goed idee! Dat is nu één van de dingen die we willen verbeteren: we willen meer spelers in de clans krijgen, zodat ze meer als teams gaan samenspelen. Zodra gamers als een groep gaan spelen, dan hebben ze ook meer plezier in RuneScape.

FOK: Dat is ook de bedoeling van een MMO. Dat je samenwerkt.
Osborne: Inderdaad.

FOK: De wekelijkse hoeveelheid aan xp die je kunt verdienen in de Citadel is een beetje strikt. Kan dit misschien verhoogd worden?
Osborne: Tuurlijk. Doe ik morgen. <lacht>