Interview met MetaArcade

We hebben jullie eerder al een voorproefje gegeven van MetaArcade: een platform waarmee je jouw eigen avonturen kan maken en publiceren. FOK! was in staat een interview te regelen met de grote man achter de schermen David Reid. Reid werkte hiervoor bij Microsoft’s Xbox 360, Eve Online en Gigantic, maar begint nu aan een heel nieuw concept.

Logo MetaArcade

Wat is MetaArcade?
Tegenwoordig krijg je uitermate veel verhalen en ideeën over je heen van tv en meer media. Je eigen verhalen en creatieve uitspattingen kun je op het moment tonen en delen met anderen op sites als FanFiction en deviantArt. Met MetaArcade kan je dat doen in de vorm van een game. Zo kan iedereen avonturen verzinnen en niet alleen die van anderen beleven. Vertel je verhaal als een digitaal boek. 

Welke engine wordt gebruikt?
MetaArcade maakt gebruik van Unity en schrijft nu tools om mensen zonder enig programmeerwerk toch een avontuur te laten maken. De keuze viel op Unity omdat veel mensen hier al bekend mee zijn en omdat het makkelijk is om een spel hiermee uit te brengen voor verschillende platformen. Er wordt vooralsnog geen gebruik gemaakt van de uitgebreide asset store van Unity, vol met plaatjes en geluiden. Er zijn namelijk ook plannen om op termijn een eigen engine te ontwikkelen, maar het is makkelijker om gewoon met Unity te beginnen.

David Reid

Waar komen de plaatjes en muziek dan vandaan?
In het begin worden alle afbeeldingen gebruikt uit de 40-jarige geschiedenis van Tunnels & Trolls. Hier worden aanpassingen in gemaakt en de mogelijkheid voor gebruikers om de kleuren aan te passen. De originele plaatjes zijn namelijk in zwart-wit. Gelukkig is er net een grote collectie met grafisch materiaal gevonden dat verloren werd gewaand, dus voorlopig zit MetaArcade wel goed.

Er wordt ook hard gewerkt aan een bibliotheek met gamemuziek om passende muziek te selecteren voor een bepaalde ruimte of scene. Op dit moment is er voornamelijk klassieke fantasy-muziek, maar er is reeds een begin gemaakt met science fiction-composities. SkewSound, de componisten van games als Grim Dawn werken eraan.

Gebruikers kunnen later zelf ook hun eigen grafische en muzikale creaties delen via MetaArcade.

Is het gratis?
Het is gratis om zelf een verhaal te verzinnen, uit te werken en te publiceren. Als je een game wilt spelen, dan is er een aantal avonturen gratis beschikbaar. Bij betaalde avonturen kun je, net als een demo, het begin gratis spelen om te kijken of je het leuk vindt. Als je het wilt kopen dan varieert de prijs van een kort avontuur van nog geen dollar tot een enorm uitgebreide speelervaring van ongeveer tien dollar. De auteur van het avontuur bepaalt uiteindelijk zelf de prijs, maar MetaArcade geeft wel wat aanwijzingen en tips wat dat betreft.

Het grootste gedeelte van het geld gaat naar de auteurs van het verhaal en eventueel de makers van het artwork. Uiteraard is er ook een deel dat naar MetaArcade en Unity gaat voor de verwezenlijking van het product. Afhankelijk van het platform waarvoor je het avontuur download gaat er ook een gedeelte naar de Apple App Store, Google Play, Steam, etc. Het wordt in de toekomst dus mogelijk om je tekeningen en geluiden te delen met anderen op MetaArcade. Zodra het wordt gebruikt en verkocht krijg jij dus een deel van de omzet.

Wie heeft de rechten?
De rechten van het verhaal, de muziek en de grafische uitingen zijn en blijven te allen tijde bij degene die het heeft gemaakt. Ook de plaatsnamen en de namen van personages die je verzint blijven jouw intellectuele eigendom. Als jij later op basis van jouw verhaal een filmscript of een actiefiguurtje wilt maken, dan is dat jouw goed recht.

Wat mogen we wanneer verwachten?
Met MetaArcade kun je avonturen spelen met de spelregels van Tunnels & Trolls. Bij de presentatie tijdens Gen Con kan het publiek het nieuwe avontuur Naked Doom spelen en ook nieuwe personages creëren. Later dit jaar komt MetaArcade uit met meer Tunnels & Trolls avonturen en de mogelijkheid om zelf nieuwe avonturen te maken. De verhalen hoeven zich niet af te spelen in het Tunnels & Trolls -universum, maar kunnen overal over gaan. Op die manier is er dan een platform waarmee iedereen een tof verhaal speelbaar kan maken voor de rest van de wereld.

Er zijn heel veel ideeën, maar we richten ons nu voornamelijk op het lanceren van MetaArcade zelf. Het is belangrijk om aan te tonen dat er een markt is voor het uitgeven van je eigen game-avonturen, zodat grote bedrijven over de streep worden getrokken om mee te doen. Zodra we Tunnels & Trolls goed op de rails hebben, dan gaan we kijken om meer games en verschillende spelregels toe te voegen aan MetaArcade.

Waarom Tunnels & Trolls?
In Tunnels & Trolls speel je avonturen met een lichte solide RPG-mechaniek erin verweven. Er zitten veel minder regels in dan bijvoorbeeld Dungeons & Dragons, waar een gevecht wel een uur kan duren door de verschillende checks. De gevechten zijn in Tunnels & Trolls sneller en gestroomlijnder.

De twee belangrijkste redenen dat ik voor Tunnels & Trolls heb gekozen zijn ten eerste de makkelijk te implementeren regels. Deze zijn namelijk uitermate logisch en daarmee goed toe te passen in een digitale omgeving. Omdat de structuur zo eenvoudig te programmeren is, maakt dit Tunnels & Trolls ook makkelijk uit te brengen voor veel verschillende (mobiele) platformen. De tweede reden is dat ik vroeger zelf ook avonturen schreef voor Tunnels & Trolls en ik was niet de enige. Dat plantte het zaadje om MetaArcade te beginnen. Op het moment heeft de licentie al meer dan 30 avonturen die uitgebracht kunnen worden.

Op basis van de spelregels van Tunnels & Trolls kunnen vervolgens verschillende avonturen worden verzonnen in verscheidene omgevingen. Zodra MetaArcade zichzelf heeft bewezen als een solide verhalenverteller, dan kunnen er ook variaties op de spelregels worden bedacht.

Wat gaan jullie op Gen Con doen?
Gen Con is de grootste bordspellenbeurs van de Verenigde Staten. Van 4 tot 7 augustus tonen wij hier MetaArcade voor het eerst aan het publiek met een speelbare versie van Naked Doom. Op basis van de reacties van het publiek en hun feedback op het prototype, weten we dan beter hoe de interface beter kan.

In een groot bedrijf wanneer je een nieuw project presenteert dan wil je het internet overweldigen met informatie. In ons geval willen wij in tegenstelling tot miljoenen enkele honderden mensen enthousiast maken. Op basis van hun ideeën en feedback kunnen wij dan MetaArcade doorontwikkelen om zo een nog groter publiek aan te spreken.

De gemeenschap van gamers die van dit soort games houdt is behoorlijk hecht. Zodra zij over de brug zijn, dan zullen de meer casual gamers wel volgen neem ik aan. Dit hangt er ook vanaf hoe goed je naar de fans luistert, je plannen deelt en iets met hun inbreng doet. Bij veel AAA-games waar ik aan heb meegewerkt heb je een team dat zich opsluit in hun kantoor. Na een behoorlijke tijd aan de game gewerkt te hebben delen ze hun ideeën pas met de buitenwereld en volgens mij heeft deze aanpak zijn beste tijd gehad. Ik denk dat we nu in een nieuwe tijd zijn waarin je in een vroeg stadium de gemeenschap [van fans] zelf bij het proces betrekt. Van daaruit kun je dan grotere en betere promotieactiviteiten ontplooien om andere geïnteresseerden te bereiken die er wat verder vanaf staan.

Is het mogelijk om ieder verhaal te vertellen?
Bij sommige verhalen komen er uiteraard licenties kijken, zoals bijvoorbeeld bij Batman of Oddworld. Als dat geregeld kan worden dan is dat geen probleem. Op zich heeft MetaArcade ook geen problemen met erotische verhalen, zolang er maar een duidelijke vermelding is dat er erotiek in het verhaal voorkomt. We willen uiteraard niet onbedoeld kinderen blootstellen aan zulke zaken. Maar zaken als haatzaaien worden niet getolereerd.
Daarnaast is het niet de bedoeling dat MetaArcade gaat bepalen of een verhaal goed genoeg is voor publicatie, maar dat de gemeenschap dat zelf bepaalt.

Als je jouw verhaal vorm gaat geven op MetaArcade, dan kun je het geheel volgen via een flowchart. Daar vul je dan de verschillende mogelijkheden in die de speler heeft. De flowchart helpt ook om de verhaallijn in de gaten te houden. MetaArcade kun je in dit opzicht vergelijken met een CMS (Content Management System) zoals die wordt gebruikt voor websites, waarbij je de informatie invult en er een eindproduct uitrolt.

Komt er een multiplayer?
In Tunnels & Trolls zijn er reeds avonturen die zijn geschreven voor meerdere personages. Het wordt ook op MetaArcade mogelijk om verhalen te schrijven voor en te spelen met meerdere personages. Naast een coöperatieve modus, zit er ook een PvP-arena in de pijplijn.

Hoeveel grafisch geweld mogen we verwachten?
MetaArcade gaat om het vertellen van verhalen en veel minder om het neerzetten van grafische eye candy. De games van MetaArcade moeten namelijk ook kunnen draaien op smartphones en tablets. Je pakt je telefoon en speelt even tien minuutjes. Dat is ook de reden dat er gekozen is voor 2D-games. Verwacht geen real time animaties in het begin. Veel mobiele games van tegenwoordig missen een verhaal. Boeken missen daarentegen juist de interactie. MetaArcade heeft verhalen met de interactie.

De analoge traditie van het verhalen vertellen met behulp van bordspellen als Dungeons & Dragons slaat bij de huidige generatie niet meer aan. Door het in digitale vorm te gieten kunnen we deze verhaalkunst bewaren voor het nageslacht.

Hoe gaat het praktisch gezien in zijn werk?
Je downloadt de MetaArcade-cliënt. Je installeert de avonturen die je wilt spelen en je kunt deze online en offline spelen. Als je een avontuur wilt maken, dan kan dit ook offline. Je kan dit online testen, zodra je daar klaar voor bent en aanpassen zo vaak je wilt. Je kunt je avontuur vervolgens zelf (offline) spelen. Er is geen verplichting om je avonturen te publiceren, maar het mag altijd.
Gepubliceerde verhalen kunnen (eventueel na betaling) gedownload worden door andere gebruikers.

MetaArcade komt tegen het einde van het jaar uit met het nieuwe Tunnels & Trolls-avontuur Naked Doom en 30 andere avonturen op pc, MacOS, Linux, Android en iOS. De avonturen-creatie mogelijkheden volgen snel daarna.

MetaArcade - Naked Doom