Nieuwe Xbox-consoles: wat we tot nu toe weten

 

Tijdens de E3-persconferentie heeft Microsoft eveneens de geruchten rondom Project Scorpio bevestigd. Het is de codenaam van een nieuwe Xbox One-variant met een enorme verbetering qua hardware. Xbox-topman Phil Spencer benadrukte tijdens zijn praatje onder meer de 4K- en VR-mogelijkheden en de universele compatibiliteit van de nieuwe console. Er werd tijdens de conferentie met ontzettend veel marketing-blabla gestrooid zoals we dat gewend zijn van de grote spelers in de game- en tech-industrie. Het is ook niet verwonderlijk dat veel consumenten er inmiddels geen hout meer van snappen. Daarom de tot nu toe bekende feiten van Project Scorpio op een rijtje.

De aankondiging van Project Scorpio kwam ondanks de geruchten bij veel mensen onverwachts; men ging er vanuit dat de One S alleen aangekondigd zou worden vanwege de release die al in augustus van dit jaar is, en de Scorpio pas aan het einde van 2017 komt. Tijdens de onthulling, die werd gedaan in de vorm van een (enigszins tenenkrommend) filmpje waarin een aantal mensen 'uit de industrie' hun zegje deden, kwamen niet uitsluitend Microsoft-pionnen aan het woord, maar waren er ook medewerkers van bekende ontwikkelaars Bethesda en DICE te bekennen. Het filmpje van de aankondiging kun je onderaan deze pagina bekijken.

Een van de gestrooide stopwoordjes is teraFLOPS (TFLOPS). Voor niet-kenners klinkt het woord teraFLOPS meer als een verzonnen eenheid die wordt gebruikt in matige B-actiefilms uit de jaren negentig, maar bij consoles is het gebruikelijk om TFLOPS te gebruiken voor de berekening van de maximale theoretische rekenkracht van de machines. Zo zou Project Scorpio beschikken over 6 TFLOPS. Om hier ook maar iets over te kunnen roepen is er vergelijkmateriaal nodig:


TFLOPS-verhoudingen current-gen consoles (Afbeelding: Polygon)

Een grote kanttekening bij de bovenste grafiek is wel op zijn plaats; alles wat er op dit moment bekend is over de PlayStation 4 Neo is speculatie. Sony heeft zelf nog helemaal niets losgelaten over hun nieuwe PlayStation 4-iteratie, hoewel de geruchten uit verschillende hoeken (waaronder chip-leverancier AMD) vrij hardnekkig lijken. Echter, met de Neo buiten beschouwing is nog steeds overduidelijk hoe gigantisch het verschil in kracht is tussen de gewone One en de Scorpio.

Microsoft heeft daarnaast wat cijfers losgelaten over zaken als geheugendoorvoer. De Scorpio zou meer dan 320GB/s aan doorvoersnelheid van geheugen hebben, al is het onduidelijk welk type geheugen er gebruikt wordt. Gespeculeerd wordt dat Microsoft stopt met het ESRAM-type wat in de Xbox One gebruikt wordt, en net als Sony teruggaat naar het conventionele RAM-geheugen. De twee meest voor de hand liggende keuzes voor de Scorpio zijn 8GB G5X-geheugen, of 12GB aan GDDR5-geheugen, omdat deze twee geheugensets een doorvoersnelheid van 320GB/s kunnen bewerkstelligen.

Over gewone CPU-kracht is heel weinig gezegd, behalve dat de Scorpio wederom over 8 cores beschikt. Dat gegeven op zichzelf is niet noemenswaardig omdat zowel de Xbox One als de PlayStation 4 als de (vermeende) PlayStation 4 Neo daar ook over beschikken. Er doen op dit moment op verschillende tech-websites theorieën de ronde over wat logische keuzes zouden zijn, zoals een geüpgrade versie van de huidige Jaguar-CPU met een flink hogere kloksnelheid, maar dat blijft vooralsnog giswerk.

Het grote wachten is nu op meer details. Gaat het Microsoft lukken om daadwerkelijk een goede VR-ervaring te bieden met Project Scorpio? En zelfs 4K-gaming? Over dat laatste zijn de meeste mensen vooralsnog behoorlijk sceptisch. Dat is ook niet zo vreemd aangezien 4K op zichzelf überhaupt nog in de kinderschoenen staat, laat staan 4K-gaming. Microsoft profileert Project Scorpio als de snelste console ooit en hét platform voor virtual reality-games. De nadruk op VR is begrijpelijk gezien Microsofts samenwerking met Oculus VR, het bedrijf achter de Oculus Rift. Het was ook niet voor niets dat shooterGOD John Carmack tijdens E3 het podium op kwam om een potje Minecraft mee te spelen via Oculus Rift. John Carmack, bedenker van onder andere Wolfenstein, Doom en Quake is sinds 2013 technisch directeur bij Oculus VR. 

Als we het argument 'geld verdienen' even buiten beschouwing laten zijn er een aantal motivaties te bedenken waarom Microsoft met de (binnen console-termen) revolutionaire nieuwe hardware komt. Volgens gelekte informatie van Microsoft-insiders die een paar week geleden die in handen kwam van gamesites Polygon en Kotaku, wil Microsoft eindelijk afrekenen met de achterstand die zij al sinds de release van Xbox One heeft op PlayStation 4. Volgens het bedrijf is dit een van de redenen waarom Sony's console een stuk beter verkoopt. Een ander goed te verdedigen argument is simpelweg dat de Xbox One uit 2013 niet krachtig genoeg is voor VR en, niet te vergeten, AR (augmented reality). Als straks de AR-bril van Microsoft, de HoloLens, in de schappen ligt is het wel zo fijn dat Microsofts eigen producten het maximale uit die hardware kunnen halen.

Voor vele, competitief ingestelde console-gamers rest tenslotte de grote vraag hoe Sony gaat reageren. Zoals gezegd zijn alle berichten rondom de PlayStation 4 Neo, hoe hardnekkig ook, slechts geruchten. Microsoft heeft een behoorlijk sterke persconferentie neergezet tijdens E3, maar je zou kunnen stellen dat ze hun kaarten nu op tafel hebben gelegd terwijl Sony dat nog niet heeft gedaan. Het is afwachten of Sony in staat zal zijn om Microsoft te overtreffen wanneer zij hun nieuwe PlayStation-iteraties presenteren.