Hearthstone: hoe nu verder?

3. Noppie2000

Welke kaarten gaan we het meest missen?

1. Zombie Chow

Als er één kaart is die ervoor zorgt dat je niet direct verliest van aggro decks, is het Zombie Chow wel. Het klinkt raar om een kaart goed te noemen die je tegenstander voor vijf kan helen. Niets is echter minder waar. Het gaat bij Zombie Chow totaal niet om het helen, maar om het kunnen vechten om board control. Een 1-mana kaart die je zeer vaak tegen twee kaarten van je tegenstander kan ruilen heeft ontzettend veel value. Door het ontbreken van deze kaart, wordt het weer veel lastiger om de agressieve tegenstanders (ik kijk naar jullie Hunters) tegen te houden.

Daarnaast verliest Priest een kleine, maar toch nog regelmatig voorkomende, combo in de vorm van Auchenai Soulpriest + Zombie Chow, waardoor je tegenstander ineens vijf health verliest. Vaak bleek dit toch iets waar de tegenstander geen rekening mee hield en dit soort kleine dingen ga ik missen. Rust zacht, lieve zombie.

Zombie Chow


2. Loatheb

Je weet dat je tegenstander Anyfin can Happen wil spelen voor de tweede keer. Je weet dat je tegenstander 2x Fireball en een Frostbolt heeft om je dood te maken. Je weet dat je tegenstander Pyroblast wil spelen. Je weet dat je tegenstander Force of Nature + Savage Roar gaat spelen. Je weet dat je tegenstander van plan is om Mysterious Challenger te spelen op beurt 5 door het in te zetten van zijn Coin. Wat doe je dan? Je speelt Loatheb.

Loatheb is een kaart die ervoor zorgt dat de spells van jouw tegenstander voor één beurt 5 extra mana kosten. Anyfin can Happen? 15 mana, onspeelbaar. Een fireball voor 9 mana? Lethal voorkomen. Geen Mysterious Challenger op beurt 5 en ga maar door. Loatheb heeft zo ontzettend veel van mijn potjes gered door mijn tegenstander één beurt extra te laten wachten. Hierdoor kon ik of helen, de tegenstander doodmaken of zijn bord verwijderen en daarmee het gehele potje omver gooien. Een unieke kaart in Hearthstone en ook dit wordt een waar gemis.

Loatheb


3. Unstable Portal

Naar mijn mening nog altijd één van de sterkste, meest frusterende en leukste kaarten van de game. Elke kaart is ineens in jouw collectie aanwezig. Voor nieuwe spelers is dit geweldig leuk, want je kan kaarten spelen waar je nooit de kans voor krijgt. Voor ervaren spelers kan het echter ineens de ommekeer in een potje betekenen. Mysterious Challenger uit Unstable Portal terwijl er nog twee secrets in je deck zitten? Graag! Een Mal'Ganis om je tegenstander resources te laten verpillen, omdat ze anders niets kunnen? Graag! De mogelijkheden zijn eindeloos en komen vaak goed van pas.

Echter heeft de kaart ook negatieve kanten. Een Wisp of Target Dummy is niet wat je wil zien. Ook kun je erg slechte kaarten krijgen, zoals Hemet Nesingwary (R.I.P. overigens Hemet, ongetwijfeld de mist gespeelde kaart in Hearthstone). Hoe het ook zij, de RNG-factor van Unstable Portal is misschien wat overdreven groot, maar de kaart is nog steeds één van mijn favorieten. Sterker nog, het is één van de redenen waarom ik met mijn Tempo Mage zo nu en dan een uitstapje ga maken naar Wild in plaats van Standard.

Unstable Portal 

 

Welke decks zijn niet meer speelbaar?

Ik ben het eens met Puddington dat Mech decks zullen verdwijnen in Standard. Het gehele draagvlak verdwijnt, waardoor er simpelweg geen goed deck meer uit kan komen. Een ander deck waarvan ik verwacht dat hij verdwijnt is Zoolock. Zoals het er nu uitziet verliest deze een flink deel van de essentiele kaarten: Implosion, Darkbomb, Haunted Creeper, Mal'Ganis en Voidcaller. Dit betekent al gauw dat één derde van het deck vervangen moet worden, iets wat erg lastig is met de huidige kaarten. Blizzard moet in de nieuwe expansion dus iets moois toevoegen voor Warlocks, anders gaat Zoo voorlopig de ijskast in.

Sowieso zullen we een stuk minder Rogues tegenkomen. Het gemis van Tinker's Sharpsword Oil is er één van grote proporties en verder heeft Rogue simpelweg geen echt sterk deck. Tuurlijk, je kunt een beetje spelen met Miracle Rogue of Rapter Rogue, maar de eerste heeft zijn beste tijd gehad en de tweede is meer een gimmick dan een deck van niveau. Ook hier is het aan Blizzard om Rogue een gepaste buff te geven, anders hebben we voortaan prakisch nog maar acht klassen in de game.

Welke kaarten worden generfd?

Waar de gehele community zeker van is, is dat de combinatie Force of Nature + Savage Roar een nerf gaat krijgen. Op de eerste plaats omdat de combo simpelweg te sterk is, maar op de tweede plaats ook omdat Druid verder vrij weinig verliest in Standard (hun decks zijn bijna volledig gebaseerd op Classic en Basic kaarten). Hoe wordt de combo generfd? Als je het mij vraagt wordt Savage Roar vier mana, waardoor de combo tien mana gaat kosten. Dit klinkt als een nietszeggende nerf, maar het heeft zeker weten wenselijke gevolgen. Zo is een Force of Nature + Savage Roar + Savage Roar nu 14 mana, in plaats van 12. Dit betekent dat één tick van Emporer Thaurissan de 'dubbele' combo verlaagt naar 11 mana, in plaats van naar 9. Je hebt dus standaard een extra innervate nodig om de dubbele combo te kunnen doen, wat VEEL minder vaak voorkomt. Hiermee haal je Druids niet te hard onderuit, maar is een 'wombo combo' niet meer zo makkelijk mogelijk.

Verder heb ik ook nog een aantal kaarten in gedachten, waar ik minder uitgebreid op inga. Dit zijn de volgende: Knife Juggler (minder health, te sterk in de huidige vorm), Northshire Cleric (te sterke draw engine), Ice Block (zelfs de Lead Game Designer, Ben Brode, geeft aan dat dit geen leuke kaart is om tegen te spelen), Big Game Hunter (beperkt de ontwikkeling van grote kaarten), Molten Giant (0-mana 8/8 minions? Ja, dat is geen balans) en Divine Favour (In agressieve decks pakt dit makkelijk 3-6 kaarten. Veel te sterk).

Force of NatureSavage Roar

Welke decks houden stand na de update?

Over ijskasten gesproken: een deck dat altijd heeft bestaan in Hearthstone is Freeze Mage. Het ellendige deck waarin we de game zo lang mogelijk uitrekken, om vervolgens met vuurballen en ijs onze tegenstander dood te maken. Dit deck bestond al voordat Mad Scientist werd toegevoegd en deed het toen meer dan prima. Ik verwacht dus dat Freeze Mage in de nieuwe meta in ieder geval in het begin hoogtij zal vieren, aangezien het deck grotendeels blijft bestaan. Een ander deck waarvan ik verwacht dat het blijft bestaan is Tempo Magel. Wie weet wordt dit zelfs populairder. Het gemis van Unstable Portal en Flamecannon gaat te voelen zijn, maar verder verliest een mage niet zoveel. Prima op te vangen met bijvoorbeeld Bloodmage Thalnos of zelfs Arcane Explosion

Bloodmage Thalnos Ice Block