Game of the Year 2015 - Nummer 3

Oneindige mogelijkheden, de strakste gameplay uit het genre, online opties en één van de grootste iconen uit de industrie. De formule achter Super Mario Maker is er één die bijna niet kon falen. De tijd heeft ons geleerd dat deze Wii U-exclusive een groot succes is geworden. 

Super Mario Maker E3 2015 (Foto: Nintendo)

Er zijn twee mooie titels voortgekomen op Nintendo Wii U. Splatoon, de kleurrijke shooter van Nintendo, was een waar genoegen om te spelen. Het genre werd overhoop gegooid en het geheel werkte meer dan prima. De andere titel gaan we het uitgebreider over hebben. Super Mario Maker verraste door de uitbesteding van level-design. Niet langer zijn we afhankelijk van Nintendo, maar kunnen we zelf aan de slag met het maken van Mario-levels. Een heuse editor, waarin je je eigen levels ook kunt spelen en delen. Helemaal prima natuurlijk.

In het begin was dit duidelijk wennen. Te simpele levels, rare levels, levels waar zo veel mogelijk vijanden in werden gegooid en waarin werd valsgespeeld met zogenaamde 'dev doors' (verstopte teleportatie-ruimtes die je verplaatsen naar de finish, die alleen de maker weet te vinden) en levels die zichzelf automatisch spelen. Het was allemaal niet helemaal wat we wilden zien, zeker na de ijzersterke demonstratie tijdens de Nintendo World Championships voor E3. Raar was het niet, men moet immers ook zoeken naar een werkende manier van level design, maar zorgde er wel voor dat het enthousiasme ietwat getemperd werd.

Super Mario Maker E3 2015 (Foto: Nintendo)

Ondertussen is dit echter compleet anders: van één-kamer puzzels tot Kaizo-levels en van prachtige platform-levels tot eerbetonen aan andere games (zoals Galaga), men heeft gevonden wat Super Mario Maker een toffe game maakt: innovatie en een uitdaging. Deze twee samen maken de prachtigste levels, waarvan je een selectie hieronder kunt vinden. Maakt dit de levels allemaal van hoog niveau? Nee, alles behalve dat. Gelukkig heeft Nintendo hier iets op gevonden. Over de tijd is het makkelijker geworden specifieke makers te volgen en is er een website gelanceerd waarin je eenvoudig levels kunt vinden. Op deze manier kun je dus makkelijk de kwalitatief hoge levels vinden, in plaats van kruipen door bagger.

Met het spelen van Super Mario Maker zit het ondertussen dus wel goed. Het maken van levels is daarnaast ook niet vergeten en werkt nog altijd als een zonnetje. Nintendo luistert, tot op enige hoogte, naar de feedback van de community en heeft sinds de lancering ook meerdere functies toegevoegd. Zo is het ondertussen mogelijk om checkpoints te plaatsen, zijn er bumpers en P-switch deuren toegevoegd en meer. Eén ding wordt nog wel gemist dus bij deze een verzoekje: slopes, Nintendo, alsjeblieft?

Super Mario Maker E3 2015 (Foto: Nintendo)

Uiteindelijk staat er met Super Mario Maker een dijk van een game die met mond-tot-mond reclame alleen maar groter en groter is geworden. Voor een game als deze zeggen beelden misschien nog wel meer dan woorden, dus bekijk eens een paar van de filmpjes hieronder. Probeer hierbij te bedenken hoeveel tijd er in deze levels is gestopt om ze te maken en hoeveel tijd erin is gestoken om ze uit te spelen. Erg indrukwekkend.

Een combinatie van gameplay en level design op hoog niveau komen we helaas steeds minder vaak tegen. Gelukkig zijn Nintendo en Mario daar om de eer hoog te houden. Een terechte nummer drie van de lijst.