Le Dakar 2016 - FOK!sport rallygids

Vanaf zaterdag 2 januari zullen de harten van vele rallyfans over de wereld sneller gaan kloppen, dan gaat de 37e editie van de Dakar Rally van start in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. FOK!sport heeft alle informatie bij elkaar gezet, zodat je een mooie gids hebt met alle Nederlanders, alle stages en een actueel overzicht van de huidige stand. Tijdens, voor, en na elke etappe kun je meepraten in dit forumtopic en eventuele suggesties of aanvullingen voor onze toernooigids kun je uiteraard hieronder kwijt.

De Dakar bestaat dit jaar uit dertien etappes van in totaal 9000 kilometer lang. Slechts twee landen worden dit jaar aangedaan: Argentinië en Bolivia. Het was oorspronkelijk het plan om ook Peru en Chili aan te doen, maar beide landen vielen in de loop van 2015 af. Dit heeft als gevolg dat er beduidend minder in de duinen gereden wordt dan voorgaande jaren.

De eerste etappes zullen geen grote uitdaging vormen. Er is weinig hoogteverschil, wat de etappes erg snel maakt. De liefhebbers van heuvels en het oversteken van rivieren en de coureurs die een hoge snelheid kunnen aanhouden kunnen hier van profiteren. In de derde etappe zal het terrein heuvelachtiger worden en de route technisch zwaarder. Het is echter de vierde etappe waar de deelnemers worden geconfronteerd met de eerste grote uitdaging. Deze marathon-etappe leidt door de Argentijnse bergen op zowel steen als zand.

Het tweede deel van de marathon-etappe, de vijfde etappe, zal de grens tussen Argentinië en Bolivia overbruggen, een grens die de deelnemers zeker zullen voelen: de binnenkomst van Bolivia wordt gekenmerkt door een abrupte toename van de hoogte, tot wel 4600 meter - Het hoogste punt dat de Dakar ooit heeft aangedaan. Ook de laatste twee etappes voor de rustdag bestaan uit afwisselende ondergronden, met de grote zoutvlaktes van Bolivia als decor van beide etappes. Na deze zoutvlaktes wordt koers gezet terug naar Argentinië, waar in Salta de rustdag wordt gehouden.

Na de rustdag verlaten de deelnemers de Andes en worden de eerste duinen van de editie aangedaan. De achtste en negende etappe krijgen de deelnemers een voorproefje, in deze etappes zullen navigatiefouten ook veel voorkomen. De tiende etappe zal het decor zijn van het langste duingedeeldte ooit in de rally. Vele minuten zullen verloren gaan door voertuigen die vast komen te zitten in het zand. In de elfde etappe gaat het zand langzaam over in harder gesteente, en wordt het terrein weer bergachtiger en zijn de wegen listiger: een fout is zo gemaakt.

De laatste twee etappes zullen steeds vlakker en sneller worden, maar dit maakt de uitputtingsslag er niet minder om: de twaalfde etappe is de langste van deze rally. De routes zullen bochtig en heuvelachtig zijn, wat tot veel stress zal leiden onder de overgebleven deelnemers. De aankomst in finishstad Rosario zal dan ook een grote geruststelling zijn.

De route van de editie van dit jaar (Afbeelding: dakar.com)
De route van de editie van dit jaar (Afbeelding: dakar.com)

Net als voorgaande jaren is Nederland goed vertegenwordigd met kanshebbers Gerard de Rooy bij de trucks, Erik van Loon bij de auto's en Frans Verhoeven bij de motoren. Maar ook grote namen als Tim en Tom Coronel en Jan Lammers zullen aan de start verschijnen. Een opmerkelijke wissel is die van Hans Stacey van De Rooy, waar hij vorig jaar lange tijd tot de favorieten voor de eindzege behoorde, naar Eurol. 

In totaal nemen er 42 Nederlanders deel aan de rally: negentien bij de trucks, zeven bij de auto's, zestien bij de motoren en twee bij de quads. Gerard de Rooy zal net zoals vorig jaar met zijn team één van de favorieten zijn voor de eindoverwinning. Vorig jaar kreeg De Rooy regelmatig te maken met pech, waardoor ploeggenoot Hans Stacey een gooi kon doen naar de overwinning. Het waren echter de Russen van Kamaz die er met de overwinning vandoor gingen, terwijl Stacey niet verder kwam dan een zesde plek.

Bij de auto's is Erik van Loon vastberaden om dit jaar wel op het podium te eindigen. Van Loon doet sinds 2009 aan elke rally mee en laat een duidelijke stijgende lijn zien. Vorig jaar eindigde hij op een knappe vierde plaats en ook dit jaar heeft hij een reëele kans op een hoge plek in de uitslag. Ook Bernhard ten Brinke is een rijder om rekening mee te houden, vorig jaar eindigde hij op slechts 40 seconden van Van Loon. Daarnaast zullen opnieuw de gebroeders Coronel in actie komen met hun buggy's. 

Bij de motoren zullen Frans Verhoeven, Hans Vogels en Robert van Pelt regelmatig voorin te vinden zijn. Frans Verhoeven komt in actie namens Yamaha, Vogels en Van Pelt namens Team Hans Vogels. Andere grote speler is het BAS Dakar Team, dat dit jaar door vijf rijders vertegenwordigd is.

Kees Koolen en Bas Nijen Twilhaar komen in actie op de quads. Koolen doet dit voor de derde maal. In 2013 eindigde hij als dertiende en vorig jaar strandde hij in de zeventiende etappe. Twilhaar doet dit jaar voor het eerst de quad aan, na afgelopen jaren op zowel de motor als de truck in actie te zijn gekomen.

Een uitgebreid overzicht van de Nederlandse deelnemers is op de derde pagina van deze gids te vinden.

Gerard de Rooy zal opnieuw een gooi naar de overwinning doen (Pro Shots / Dppi)
Gerard de Rooy zal opnieuw een gooi naar de overwinning doen (Pro Shots / Dppi)