League of Legends: Seizoen 5

League of Legends is op dit moment één van de meest populaire spellen die er zijn. Het is een MOBA game gebaseerd op de Warcraft III mod Defense of the Ancients: Allstars. Het seizoen 2014 is afgelopen en dat betekent dat het tijd is voor pre-season. In pre-season worden er altijd nieuwe dingen getest zoals nieuwe items, nieuwe class balances en meer. Dit jaar is het ingrijpender dan ooit: zo wordt de oude map Summoner’s Rift compleet op de schop genomen en is ook de jungle ingrijpend veranderd. 

Door de complete make-over van Summoner's Rift zijn er een paar ingrijpende veranderingen die ook daadwerkelijk invloed gaan hebben op de gameplay. De map lay-out is op zich niet echt veranderd. De lanes en routes zijn nog hetzelfde, maar alles ziet er net even gelikter uit.

lol

Jungle heeft de meeste veranderingen ondergaan. Er zijn nu meerdere jungle items die allemaal een verschillende smite hebben. Daarnaast hebben jungle items nu ook enchantments. Deze geven de speler meer variatie in de richting die je op wil gaan. De routes zijn niet erg veranderd, al zie je wel veel mensen die nu niet eerst bij de blue of red buff beginnen, maar bij de kleinere monsters. Groot voordeel is dat Jungle nu iets meer variatie heeft. Ok, het zal over twee maanden wel allemaal weer hetzelfde zijn, maar je hebt een keus.

Dragon en Baron zijn ook veranderd. Baron geeft nog steeds een grote buff, maar daarnaast nu ook ook sterkere minions. De melee minions zijn lastiger te doden, de wizard minions doen meer damage en de kanon minions hebben meer bereik. Daarnaast is er ook een snellere recall. Groot voordeel hiervan is dat zodra je bezig bent met Baron je meteen terug kan naar de basis zodra je Baron neergehaald hebt. Dragon was altijd een beetje het ondergeschoven kindje. Hij gaf wat extra gold en daardoor zag je vaak dat end-game niemand er meer naar omkeek. Nu krijg je iedere keer een extra buff. Bij iedere nieuwe kill krijg je een bonus, oplopend tot vijf. Bij de vijfde kill krijg je een dubbele bonus over je voorgaande buffs. Dit is voor mij persoonlijk de leukste verandering. Dragon heeft nu echt een grote rol in het spel en je ziet nu vaker team-fights ontstaan bij Dragon dan bij Baron. Ook is er een nieuwe mob bijgekomen: de Scuttle Crab. Scuttle Crab plant een soort van ward zodra je hem doodt en hij geeft champions een speed buff. De crab is een leuke extra voor de jungle champion, maar voegt eigenlijk niet heel veel toe. De meeste mensen dragen toch wel wards bij zich. Al kan de speed buff wel van pas komen bij een gank voor top of bottom.

lol

De oude bekende turrets zijn ook verdwenen. In plaats van een shot per keer zijn ze nu uitgerust met een laser-beam. Naast normale schade zorgt deze er voor dat je langzamer gaat lopen en minder schade veroorzaakt. De straal is een stuk duidelijker: je ziet nu goed wie er geraakt wordt en hierdoor is de focus makkelijk te verplaatsen. De inner-turret geeft nu ook schild aan champions die dichtbij de turret staan.

Verder is het levelen veranderd doordat je begint met hogere base stats, maar wel minder erbij krijgt per level. Hoe hoger je level, hoe groter de bonus op je base stats wordt. Op level 2 krijg je nu een bonus van 72%. Op level 18 krijg een bonus van 128%. Idee hierachter is dat de verschillen in early-game niet gelijk heel groot kunnen worden. Ook op kills zijn de bonussen iets aangepast. Zo is er geen early-game bonusreductie meer. Dus wanneer je de kill nu ook maakt, krijg je altijd 100% van de waarde. Ook de assist bonus is iets aangepast. Je krijgt nu 25% van de kill bonus tot 90 seconden, die 0.2% per seconde groeit tot 210 seconden met 50% van de bonus. Persoonlijk vind ik deze verandering jammer, omdat ik in het begin vaak agressief speel en hier dus mijn voordeel uit haalde.

 lol

Elixers zijn eveneens onder handen genomen. Er zijn nu in totaal vier verschillende elixers met allemaal verschillende stats. Deze kunnen gekocht worden voor 400 goud. De buffs die komen met de elixers duren drie minuten. De mana en health-regenitems geven nu niet meer een +X stat per seconde, maar een +xx % base regen. Riot denkt hiermee de balans voor zowel early als late game beter te laten overlopen.

Riot heeft zijn best gedaan om League of Legends verder te laten evalueren. Met de grafische update voelt het allemaal compleet anders. De nieuwe jungle en map objectieven geven de mogelijkheid tot hele andere strategieën dan voorheen. Sommige dingen zijn nog niet compleet in balans, maar het voelt allemaal heel anders aan. Seizoen vijf mag van mij beginnen!