Foto's: De Koningshavenbrug 'De Hef'

FOK!user b2py maakte onlangs een reportage over de oude hefbrug 'De Hef' in Rotterdam. Deze spoorbrug is in 1993 buitendienst gesteld maar staat nog altijd als herkenningspunt in het Rotterdamse. Het treinverkeer reed vroeger over deze hefbrug en de Willemsbrug naar het centrum van Rotterdam, tegenwoordig raast de trein door een viersporige tunnel.

Op deze mooie dag ben ik naar Rotterdam afgereisd om daar een bezoekje te brengen aan een stukje spoorhistorie. Vele malen over gelezen, vele malen door de oplossing gereisd en vele malen naar gestaard maar nog nooit 'De Hef' bezocht.

© FOK.nl / b2py

Wij zien hier 'De Hef', de bijnaam voor de Koningshavenbrug. De brug is gebouwd 1927, als vervanging voor de eerdere draaibrug. In jaren '80 was dit punt in de dienstregeling dermate bepalend dat op deze plek begonnen werd met het maken van de dienstregeling. Hieruit bleek wel dat er noodzaak was voor een nieuwe spoorverbinding, met meer capaciteit en die geen last had van het waterverkeer, de laatste treinen zijn op 24 september 1993 over de brug gegaan en deze is sindsdien buitendienst gesteld.

© FOK.nl / b2py

Als het mandje genegeerd wordt zien we vooral een niet onderhouden stuk brug. Opvallend is dat het spoor nog steeds bevestigd is op de stalen constructie. Goed te zien is dat het spoor nog op de oude manier bevestigd werd aan de constructie, in dit geval met kraagbouwen en dat compensatielas nog steeds aanwezig is. Een dubbel hek maakt het voor ondergetekende onmogelijk om een betere foto te maken van dit deel.

© FOK.nl / b2py

Vanaf het landhoofd aan het uitende van de aardebaanconstructie is hier het landhoofd aan de andere zijde van de Nieuwe Maas te zien. Vanwege de lange lengte die dit stuk spoor door de stad en over het water liep wordt dit ook wel 'luchtspoor' genoemd.

© FOK.nl / b2py

Op de oude funderingen van de oude Willemsbrug resteert dit gebouw van 'Healthcity'. Deze staat op de fundering van de oude Willemsbrug waar het autoverkeer overheen ging richting Zuid. Deze brug is opgeleverd in 1878 en in 1927 opgevijzeld zodat er hogere schepen onder door konden varen. Hierdoor zijn de ornamenten die op de pijlers zaten verwijderd werden. In 1981 is de nieuwe Willemsbrug geopend en de oude gesloopt.

© FOK.nl / b2py

Hier zien we de bewaarde steunpilaar van de Willemsspoorbrug, met op de achtergrond De Hef. Deze pilaar is blijven staan om een monument op te bevestigen wat voor de sloop van de brug elders in de haven hing. Wij zien hier daar een deel van het officieel hetende 'Maasbeeld' maar in de volksmond vaak tot 'Waslijn' wordt gedoopt.

© FOK.nl / b2py

Hier zien we de aardebaanconstructie van de oude spoorbaan. Tegenwoordig liggen hier om de zoveel meter oude stelcom platen en zijn er bankjes en prullenbakken aangebracht. Ondanks dat je tussen het bruisende centrum en de Kop van Zuid zit is dit een zeer aangename plek om te zijn. Heerlijk rustig.

© FOK.nl / b2py

Een foto van een deel van het landhoofd. Goed is te zien waar de sporen hebben gelegen en uiteraard waar de brug over de Nieuwe Maas ooit is begonnen/geëindigd.

© FOK.nl / b2py

De fotograaf is toen over de Willemsbrug gelopen en hoeft toen bovenstaande foto genomen. Hier stond vroeger een enorme brug die Rotterdam per spoor met Dordrecht verbond. De brug is in 1994 gesloopt en daarna de hoogovens in gegaan.

© FOK.nl / b2py

Op deze foto goed te zien is dat het oude tracé 'Luchtspoor' anno 2013 nog steeds volop gebruikt wordt. De Verlengde Willemsbrug ligt voor een deel op het oude aardebaanlichaam, en de aansluiting naar de Willemsbrug is ook in een soort holte aangesloten op de weg.