FOK! First Impression: Neverwinter

Soms ben ik extra blij dat ik crewlid ben van FOK!games. Laatst werd ik weer extra blij toen ik hoorde dat ik mocht gaan deelnemen aan de bèta van Neverwinter. Met twintig jaar ervaring in het spelen van Dungeons & Dragons en flink wat jaartjes World of Warcraft in mijn rugzak moet dit bijna wel een spel zijn dat epische proporties aanneemt. In dit artikel een eerste blik op de bèta van Neverwinter.

Zoals een goed mmorpg betaamt begin ik met het maken van een personage. De keuze is reuze en volledig gebaseerd op 4th edition D&D. Ik besluit te gaan voor een Half-Orc Great Weapon Fighter. Net als in mijn D&D-boeken word ik bij deze keuze al meegenomen in de achtergronden van het spel. Ook moet ik virtueel dobbelen voor mijn stats. Hierbij komt gelijk al een minpunt voor mij, maar een pluspunt voor de casual gamer. Je kunt blijven rollen tot de stats je aanstaan.

Zo’n beetje de enige stat die er toe doet voor een fighter is strength, dus ik klik net zo vaak op reroll tot ik achttien punten zie staan bij strength. Dat is een stat waar ik mee kan leven. Hierdoor is wel een beetje de klassieke uitdaging uit het spel gehaald. Vaak genoeg heb ik tijdens D&D met dobbelstenen gegooid om erachter te komen dat de stats net niet lekker passen en ik flink aan de bak moet om die te verbeteren.

 

Eenmaal klaar met mijn mannetje stap ik in de wereld van Neverwinter. Het land is aangevallen door de slechte heks Valindra. Zij heeft met behulp van een leger ondode krijgers het land in vuur en vlam gezet. Tot overmaat van ramp verandert zij de verslagen krijgers uit het leger van Lord Neverember in ondoden die zij gebruikt in haar eigen leger.

In Neverwinter werk je niet, zoals bijvoorbeeld bij World of Warcraft, met losse quests. Je krijgt wel quests die je moet volbrengen, maar alles loopt in elkaar over in één grote verhaallijn. Hierbij verdien je experience points waarmee je in level omhoog gaat. Met elk extra level krijg je punten die je kunt gebruiken om je stats te verbeteren of om je aanvallen sterker te maken. Alles geheel naar eigen keuze.

Het gevechtssysteem is ook overgenomen uit D&D. Je hebt verschillende soorten aanvallen die je kunt gebruiken. Je hebt at will powers die je constant kunt gebruiken. Daarnaast krijg je vanaf een bepaald level encounter powers. Deze zijn weliswaar sterker dan een at will, maar kun je slechts één keer per gevecht gebruiken. Tot slot zijn er nog daily powers die je, zoals de naam al doet vermoeden, één keer per dag kunt gebruiken. De at wills zijn gekoppeld aan je muisknoppen, de encounters aan de knoppen q en e en de daily powers aan de cijfertoetsen.

 

Het loopsysteem is in het begin even wennen. Je loopt via w, a, s en d. De besturing en richting gaan via het bewegen van je muis. Deze staat echter altijd op bewegingsmodus. Je kunt dus niet bepaalde soft buttons in je scherm aanklikken, simpelweg omdat je geen muispointer hebt. Om deze te activeren moet je de alt-knop indrukken, waarmee je het lopen volledig uitschakelt. Je kunt dus niet op een lange weg even snel dingen in je inventory aanklikken.

In het eerste bètaweekend dat ik heb kunnen meemaken heeft Neverwinter een goede eerste indruk achtergelaten. Het ziet er prima uit, je hebt een grote keuze als speler en je wordt meegetrokken in een constante verhaallijn waardoor het geheel als een echt avontuur aanvoelt en niet als een constante serie losse quests.

Wel zit de game nog redelijk vol bugs. Bij bijna elk laadscherm naar een ander gebied klapte het spel er bij mij uit en moest ik opnieuw opstarten. Daarnaast zag ik op een gegeven moment het balkje van één van de questeindbazen in mijn scherm zonder dat de vijand ook maar ergens te zien was in mijn scherm. Gelukkig is er een prima bugmelder die aangeeft welke bugs er al bekend zijn en hoe je ze kunt omzeilen. Al met al is het begin goed. Nu maar hopen dat de bugs bij het volgende bètaweekend zijn verholpen en ik weer volle bak verder kan in Neverwinter.