Game of the Year #8: Final Fantasy XIII-2

Het jaar 2012 is voor Final Fantasy-fanaten een mooi jaar. Een jubileumjaar, want Final Fantasy bestaat 25 jaar. Nu is daar lastig iets van te spelen en niet iedereen pakt meteen het vliegtuig naar het evenement in Japan, dus gelukkig bracht Square Enix Final Fantasy XIII-2 uit.

Header

Het verhaal van het eerste deel uit de Fabula Nova Crystallis-reeks was namelijk nog verre van klaar. De kristallen pilaar houdt de planeet Cocoon vast en beschermt Gran Pulse van een inslag die het leven zou verwoesten van beide planeten. De pilaar is gevormd door Vanille en Fang en men denkt ook dat Lightning erin zit. Maar Serah, het zusje van Lightning herinnert zich van de dag dat de pilaar gevormd werd dat haar zus bij de groep van helden stond en dat er dus iets heel anders aan de hand is.

Final Fantasy XIII-2

Wat, hoe en waarom wordt uitgelegd in dit vervolg. In plaats van een snel vervolg met dezelfde elementen uit het eerste deel hebben Motomu Toriyama en Yoshinori Kitase gekozen om vooral de minpunten uit Final Fantasy XIII aan te pakken. Het vorige deel werd gezien als een lineair spel met om de vijf meter een savepoint. Ook de gevechten werden niet als pittig ervaren.

Final Fantasy XIII-2

Dat hebben ze aangepakt door flink wat stevigere gevechten erin te stoppen, maar ook het tijdreizen te introduceren. Vanaf het eerste moment is het spel niet lineair en kun je kiezen in welke tijd je dingen recht gaat zetten. Door speciale artefacten te zoeken ontsluit je meer plekken en tijden om zo sterkere items en meer achtergrondverhaal te krijgen.

Final Fantasy XIII-2

Het verhaal zelf is meer persoonsgedreven dan in Final Fantasy XIII. Dit komt omdat er veel minder personages in je team zitten en daardoor de aandacht volledig naar de persoonlijke groei van twee jonge mensen gaat. Ondanks dat er maar twee personen zijn met wie je speelt en met wie meeleeft is er genoeg te doen om ze sterker te maken in gevechten.

Soms valt er een kristal uit ze en heb je zo’n monster die voor jou gaat vechten. Je kunt er maar één inzetten in een gevecht. Er gaat een geheel spel op zich voor je open: het sterker maken van je monsters. Je kunt ze levelen, items geven en zelfs fuseren om zo hun stats te combineren en hopelijk sterker te maken. Pokémon meets Dragon Ball Z zeg maar.

Final Fantasy XIII-2

Het einde schreeuwt om een vervolg, dat er binnenkort ook aan zit te komen met Lightning Returns: Final Fantasy XIII. Hiermee eindigt het verhaal van Lightning. Final Fantasy XIII-2 is niet zomaar ‘meer van hetzelfde’, maar een waardige opvolger die op vele punten beter scoort dan Final Fantasy XIII. Vandaar een plekje in deze lijst, want een game die in plaats van snel te scoren juist de pijnpunten aanpakt van de voorloper verdient dat zeker.