Lara Croft is bewust menselijker gemaakt

Oude wijn in een nieuwe zak. Dat is misschien wel de beste omschrijving voor de nieuwe Tomb Raider. Tijdens een middag in Amsterdam bij uitgever Square Enix had ik de mogelijkheid om game director Daniel Bisson van ontwikkelaar Crystal Dynamics een aantal vragen te stellen over het spel.

De nieuwe Lara ziet er een stuk echter en menselijker uit. Ze is een stuk minder cartoony dan de Lara die we kennen. Is dat een bewuste keuze geweest?

Ja, dat was een hele bewuste keuze van ons. Het was heel belangrijk voor ons en het was deel van onze belofte over wat de nieuwe Tomb Raider zou gaan worden. De oude Lara was meer een kunststofpersonage. Ze was echt een ding uit het verleden. Wat we wilden doen was Lara naar de nieuwe tijd brengen. Zeker omdat Lara een sterk en iconisch vrouwelijk personage is die veel mensen aanspreekt. Omdat de gamesindustrie steeds volwassener wordt net als de mensen die deze spellen kopen was het voor ons belangrijk om een personage te creëren dat meer gebrekkig en benaderbaar is.

Je zou met deze nieuwe look-and-feel verwachten dat de studio probeert een nieuw publiek te bereiken, maar als ik het goed begrijp proberen jullie juist meer om het oude publiek iets nieuws te geven. Klopt dat?

We proberen Lara inderdaad niet alleen naar een nieuw publiek te brengen, maar zeker ook naar het oude publiek. Gamers worden steeds ouder en spelen steeds meer games. Ze worden ook steeds volwassener in het weten wat ze willen. Mensen willen steeds meer inhoud en verhaal en rijke personages. Veel klachten die we kregen gingen over de camerastandpunten en het gevechtssysteem. Om meer de stap te maken naar de emotionele ervaring moesten we het personage als het ware opnieuw uitvinden. Het belangrijkste is dat het nog altijd Lara is. We hebben alle fundamentele elementen en kwaliteiten die zij bezat behouden. Dingen als nieuwsgierigheid, ambitie en toewijding heeft zij nog steeds. Het personage heeft nu alleen wat meer gebreken en zwakheden. Ze is nu onzekerder over zichzelf. Dat zijn dingen die Lara nog niet had. Door terug te gaan naar het begin en dit personage zo neer te zetten is het niet alleen toegankelijker voor een nieuw publiek, maar het maakt het ook meer echt voor het oude publiek.

 

Dit spel voelt aan als een nieuw begin voor en met Lara. Het spel is meer gebaseerd op overleven dan op avontuur. Wordt dit het begin van een compleet nieuwe serie waarbij Lara meer survivor wordt dan avonturier?

Ik denk dat het meer de evolutie is van de serie. Als je je voorstelt dat je in een plek zit met zagen, giftige pijlen en tijgers die je aanvallen dan zou je er denk ik slecht aan toe zijn. Als je daar echt zou zitten dan zou je ongetwijfeld zuchten, kreunen en huilen. Het overlevingsaspect in dit spel is meer een aanvulling op de eerdere spellen. Het zijn de gevolgen van op een plek zijn waar je eigenlijk niet mag zijn. Dit is ook heel belangrijk geweest voor ons, want de emotie wanhoop is heel belangrijk voor het nieuwe personage Lara. Ze komt net van de universiteit af en is nog op zoek naar haar eigen identiteit. Ze is heel ambitieus en wil graag archeoloog worden. Op het moment dat zij schipbreuk lijdt wordt dit allemaal overhoop gegooid. Alles wordt vanaf dat moment anders voor haar. Het overlevingsaspect is dus niet alleen belangrijk voor de evolutie van de Tomb Raider-serie, maar ook cruciaal voor het personage Lara Croft om te definiëren wie zij zal gaan worden.

Tot slot gaan er een hoop geruchten rond over Tomb Raider en één waar veel mensen het over hebben is het gerucht dat Lara in dit spel niet kan zwemmen. Kun je hier meer over vertellen?

Als ik heel eerlijk ben is zwemmen een heel belangrijk aspect geweest in de eerdere Tomb Raider-spellen. Het was een wezenlijk onderdeel van de gameplay. We hebben er voor dit spel over gesproken. We kwamen al snel tot de ontdekking dat zwemmen niet cruciaal was voor het verhaal dat we willen vertellen. In een setting die vol gevaar zit en bol staat van wanhoop en overlevingsdrang willen we een bepaald verhaal vertellen. Er is wel een speciale band met water die je zult gaan zien als je het spel gaat spelen, maar het gaat in dit spel niet over zwemmen. Het gaat over andere dingen waar ik nu niets over kan zeggen.

 

Wat je dus probeert te vertellen is dat het niet is dat het personage Lara Croft niet kan zwemmen, maar dat het gewoon geen onderdeel van de gameplay is?

Het is zoals ik het heb gezegd en ik kan er eigenlijk niet veel over vertellen nu. Voor het feitelijke verhaal kan ik me eigenlijk niet herinneren dat we er met het ontwikkelteam over hebben gesproken. Omwille van de gameplay wilden we wel een speciale band met water hebben en daarom is zwemmen uit het spel gehaald. Het is voor ons belangrijk dat Lara zich altijd beklemd voelt en dat is de reden geweest.

Tomb Raider komt 5 maart 2013 uit op Xbox 360, PlayStation 3 en pc.