GameBusters: Digitaal of Fysiek?

Over games en gamers worden vaak de meest vreemde dingen gezegd. Meestal zijn deze uitspraken niet gebaseerd op feiten, maar zijn het eerder mythes en fabels. In GameBusters behandelen we één van deze mythes over games en houden deze tegen het licht. Myth Busted?

De mythe
Enige maanden geleden schreef de CEO van Kwalee en medeoprichter van Codemasters, David Darling, een blog over digitale distributie van games. Hij is van mening dat consoles het in de toekomst alleen maar kunnen overleven als ze enkel games via digitale distributie aanbieden.

Maar is dat waar? Is digitale distributie de toekomst?

De meningen
Ik denk persoonlijk dat digitale distributie zeker een belangrijke rol gaat spelen in het landschap van de consoles en computers. In zekere zin doet het dat nu al. Alle consoles, telefoons en tablets van de nieuwe generatie komen met een vorm van digitale distributie, of dat nu een PlayStation Store, eShop of App Store is. Op de computer bestaat digitale distributie natuurlijk nog langer en platforms als Steam en Origin trekken steeds meer mensen aan.

Steam is een van de grootste digitale distributiekanalen

Maar digitale distributie levert niet alleen voordelen op. Dave LeClair van MakeUseOf schreef een blog waarin hij 4 van de nadelen van digitale distributie noemt:

  • Je kunt games niet meer doorverkopen
  • Mensen met langzame internetverbinding zijn de dupe
  • De eigenaar van het distributieplatform heeft de macht om de prijzen te bepalen
  • Minder (game)winkels = minder banen

Dave noemt serieuze en reële nadelen van een wereld die volledig bestaat uit digitale distributie, al vermoed ik dat veel van deze punten in de toekomst kunnen veranderen. Zo heeft het Europese Hof al bepaald dat het doorverkopen van digitaal verkochtte games niet illegaal is, waardoor paden worden opengezet om alsnog je digitale games door te verkopen.  

Moeten gamewinkels sluiten vanwege digitale distributie?

De feiten
Maar hoe zit het met het  hier en nu? Is digitale distributie al een grote speler in de wereld van de games?

Natuurlijk zijn er veel platformen die games digitaal aanbieden en er komen er steeds meer bij. Toch hebben gamers in het algemeen nog wel een voorkeur voor fysieke games: eerder dit jaar bleek uit een Amerikaans onderzoek dat maar 1/3 van de gamers liever een digitale versie van een game koopt dan een fysieke. Maar dat aantal stijgt wel jaarlijks.

In 2011 waren 31% van de gameverkopen in Amerika digitaal. Dit percentage bevat echter niet alleen de (volledige) games, maar ook abonnementen voor bijvoorbeeld MMO's en mobiele apps. In datzelfde jaar gingen er in Amerika ook nog 245,6 miljoen games over de toonbank, dus het aandeel in digitale verkopen lijkt mee te vallen. Maar in 2009 was het aandeel digitale verkopen nog maar 20%, wat betekent dat het in 2 jaar tijd met 11% is gestegen.

Ook als je kijkt naar grote distributiekanalen, zie je een toename. Zo had Steam vorig jaar al 40 miljoen actieve gebruikers. En steeds meer bedrijven overwegen digitale distributie. Vorig jaar kwam EA met zijn eigen distributieplatform, Origin, en het bedrijf verwacht dat in de toekomst 100% van de verkopen digitaal zal zijn.

Andere ontwikkelaars zoeken een tussenvorm. Nintendo bijvoorbeeld bood New Super Mario Bros. 2 in Japan op 3 manieren aan: als download via de Nintendo 3DS eShop, als fysieke game en als fysiek kaartje om de game mee te downloaden. Met de code op het kaartje konden mensen - die bijvoorbeeld geen creditcard hadden om op de eShop iets te kopen - wel gewoon de game downloaden.

Een fysieke digitale download

Conclusie
De digitale markt is nog niet zo groot dat het de gameswereld bepaalt, maar deze groeit nog elk jaar. Steeds meer bedrijven stappen over op digitale distributie om (een deel van) hun producten te verkopen.

Het is wel veilig om te stellen dat de digitale distributie alleen maar groter gaat worden. Helemaal als uitgevers, winkelketens en gamers manieren vinden om de nadelen te omzeilen, zoals Nintendo dat deed door in winkels een digitale download aan te bieden.

Is digitale distributie de toekomst? Ik denk het wel.