Interview: "Awesomenauts had bijna niet uitgekomen"

Vorige week zijn er al meer dan een kwart miljoen potjes gespeeld van het spel dat “als een trein verkoopt”, aldus Fabian Akker van Ronimo Games. Maar de jongens van die Nederlandse studio hebben even paniek in de toko gehad. Want het had zomaar kunnen zijn dat Awesomenauts niet zou uitkomen.

Op 30 april, vijf dagen voor de release van Awesomenauts, heeft uitgever dtp entertainment bekendgemaakt dat zij uitstel van betalingen heeft aangevraagd. Een faillissement hing hen dus boven het hoofd. Dat nieuws sloeg in als een bom bij Ronimo Games, een Nederlandse spelontwikkelaar. Dtp is namelijk de uitgever van hun game. “Toen we vrijdag het nieuws te horen hebben gekregen zijn we flink geschrokken”, zegt Fabian Akker, medeoprichter van Ronimo Games. “We hebben dit niet zien aankomen; we hebben niets van tevoren te horen gekregen.

Bende
Dat is rauw op het dak van de studio gevallen. Supervervelend ook, zo vijf dagen voor de release van het spel waar je drie jaar aan gewerkt hebt. “We hadden grote paniek in de toko”, legt Akker uit. “We waren echt bang dat dat het spel niet zou uitkomen. We wisten niet hoe Microsoft en Sony op het nieuws van dtp zou reageren.” Het had zomaar kunnen zijn dat Awesomenauts niet was uitgekomen. “Dat wilden we koste wat het kost voorkomen. En het was best een rot situatie. Het was weekend, dus konden we niets doen. Maandag was Koninginnedag en dinsdag was er een feestdag in Duitsland, dus was dtp er niet. Een grote bende, was het.

Vier dagen lang hebben de jongens van Ronimo met samengeknepen billen gewacht op een geluid uit Amerika. Uit Duitsland kwam er niets. Maandagochtend was er dan eindelijk contact met Sony en Microsoft. “Toen bleek dat het spel gelukkig wel uit kon komen. Daar waren we heel blij mee”, zegt Akker opgelucht. In dat telefoongesprek was er een hoop opgehelderd. Stel nou dat uitgever dtp wel failliet gaat bijvoorbeeld, “dan blijft Awesomenauts gewoon online en blijft alles werken. Dat is allemaal geregeld."

Tegenstrijdig
Ik heb dat weekend geen oog dicht gedaan”, zegt Akker, terwijl hij in z’n ogen wrijft. “Ik heb nog nooit zo’n rotweekend achter de rug gehad. Ik heb ook weinig van Koninginnedag meegekregen, behalve dan dat het plein voor de Dutch Game Garden feestvierde natuurlijk. We zaten hier maar binnen te bellen met Whitney Houston op de achtergrond. Het was best lastig om serieuze gesprekken te voeren met die feestmuziek.” Alsof je in een wereld van tegenstrijdigheden leeft. “Inderdaad. Heel gemengd en apart. Heeft mij waarschijnlijk een paar jaar van m’n leven gekost, maar dat is het waard geweest.

Het was bij elkaar opgeteld een grote emotionele achtbaan voor Akker en zijn team. Ze vroegen zich af waarom dtp niet eerder met dit nieuws naar buiten kwam bijvoorbeeld. Angst hadden ze ook. Zou de game nog wel uitkomen? En wat betekende dit voor hun investering en het bedrijf? “In die vijf dagen had het voor ons afgelopen kunnen zijn. Dat zou superzuur zijn.” Wat er precies bij dtp aan de hand is, mag Akker niet vertellen. Zijn collega die op de achtergrond meeluisterde, bevestigde dat nog even door te roepen dat “we er niets over kwijt mogen”.

Patchen
Aan het einde van de maandagmiddag kreeg Akker dus het goede nieuws dat Awesomenauts wel degelijk zou uitkomen. “De verkoop gaat heel goed. In het weekend van week achttien waren er al een kwart miljoen potjes gespeeld. Binnen vijf dagen was dat. Je kunt wel begrijpen dat je dan heel veel dingen gaat vinden, met zoveel gespeelde potjes. Bijvoorbeeld balance issues of niet eerder tegengekomen bugs. We zijn nu bezig met de eerste patch, die komt binnen drie of vier weken uit.” Daar gaat wat tijd overheen, omdat het spel nog door QA heen moet; Microsoft en Sony moeten het nog goedkeuren.

Ronimo Games gaat net zo lang door met tweaken, totdat het niet meer nodig is. “Er staan nog wat patches in de wachtrij. Maar we willen bijvoorbeeld ook nog meer personages uitbrengen. Er staan nu twee personages klaar. We hopen dat we die kunnen patchen, maar dat is niet aan ons.” Waarschijnlijk wordt het betaalde content. “Ons grootste argument is echter dat we vinden dat het de community versterkt en daarom hopen we dat we de uitgever kunnen overhalen om het gratis te patchen.” Maar daar staan bijvoorbeeld Microsofts restricties nog in de weg; je mag niet zomaar spellen patchen. “Het liefst zouden we het gratis willen doen.” Awesomenauts is nu uit op Xbox Live Arcade en PlayStation Network. Een pc-versie zit mogelijk nog in de pijpleiding.