FOK!ker Aezeal maakt Skyrim-mod

FOK!ker Aezeal heeft een mod gecreëerd voor Skyrim en toonde deze vol trots op het FOK!forum. Aezeals Flying Fortress is een mysterieus dwemer-fort wat vol zit met geheimen en uitdagende bazen. Wij interviewden deze creatieve FOK!ker.

Aezeal header

Was er iets dat jou inspireerde om deze mod te maken?
Ik had het idee voor een vliegend huis al in Morrowind omdat je daar kon levitaten. Nu in Skyrim wilde ik het nog een keer proberen. Het waren alleen geen reuzepaddestoelen meer, maar één grote rots. Het idee werd versterkt doordat ik Moon's Spawn uit de boekenserie Malazan Book of the Fallen in gedachten had, hoewel er verder eigenlijk geen gelijkenis is.

Wanneer en hoe begon je met modden?
Op de dag dat de Creation Kit voor Skyrim uitkwam begon ik met deze mod. Ik heb ooit voor Morrowind al een paar kamers in elkaar gezet, maar had het toen snel opgegeven. Ik wilde toen al doen wat ik nu ook doe: een zwevend huis maken, maar ik raakte gefrustreerd toen ik bijvoorbeeld een personage er in wilde zetten. Daarna heb ik ooit eens gekeken naar iets dergelijks van Dragon Age maar dat gaf ik direct al op.

Hoe ik begon: heel moeizaam. De Creation Kit is op zich een prachtig programma. Het is een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Het plaatsen van objecten is vrij makkelijk, dus na enige oefening krijg je een simpel huisje wel gebouwd. Als je vervolgens wil dat er dingen gebeuren moet je toch in meer of mindere mate scripten en dat was voor mij wel een hele stap. Ik heb geen ervaring met programmeren, dus het was echt een kwestie van trial and error.

Deze mod is mijn enige mod, ik gooi hier al mijn ideeën in. Ik heb er nu 200 uur op zitten.

Aezeal's Flying FortressAezeal's Flying Fortress

Hoe ben je te werk gegaan tijdens het maken van Aezeal's Flying Fortress?
Nou, het begon dus als een poging om een huisje in de lucht te laten zweven. Ik was toen net begonnen, dus voor het interieur begon ik met een kopie van iets bestaands, de Bard's Guild. Gaandeweg leerde ik alles. Ik begon met kamers groter te maken en daarna was ik in staat mijn eigen kamers te bouwen. Het begin, tenminste. Ondertussen maakte ik ook de buitenkant af. Vervolgens voegde ik wat dialoogjes en simpele quests toe om spelers naar het huis toe te brengen. Daarna kwamen er nog kleine probeerseltjes bij. De meeste probeersels zijn afgerond en functioneel, anderen zijn nog niet echt wat ze moeten zijn.

Ik ben niet perfectionistisch genoeg om, als iets niet werkt, er aan door te blijven sleutelen tot het werkt. Aan kleine onregelmatigheden stoor ik me ook niet erg dus er zijn wel een paar losse eindjes te vinden in de mod. Het puzzelen tot het lukt vind ik gewoon grappig.

Aezeal's Flying Fortress

Heb je nog tips voor anderen die willen beginnen met modden?
Die heb ik zeker. Begin alleen als je bereid bent er veel tijd in te steken. Neem de tutorials door op de wiki. De eerste paar zijn erg simpel maar het zijn allemaal dingen die je vrijwel altijd nodig zult hebben. Het is de tijd die het kost om te doen meer dan waard. Tijdens het scripten is het ook nuttig om die site erbij te houden omdat alle mogelijke dingen die je kunt doen erop staan.

Toen de Creation Kit uitkwam hadden de meesten in eerste instantie te weinig uitleg, maar het was beter dan niets. Ik vroeg op de Bethesda-forums wel eens dingen maar kreeg daar nutteloze antwoorden, in de Steam Skyrim-chat kreeg ik veel meer hulp.

Ook belangrijk: kijk hoe dingen gedaan zijn in het oorspronkelijke spel. Dat geldt voor alles en met name voor scripten. Probeer te bedenken waar ze iets dergelijks doen, zoek die scripts op en gebruik de code als basis voor je eigen script. Oh, en nog veel belangrijker: save vaak. Heel vaak.

Heel erg bedankt voor het beantwoorden van deze vragen!
Geen probleem.

Aezeal's Flying Fortress is te krijgen op Steam Workshop. Hieronder kun je het fort bewonderen in een filmpje.