Interview Robert Bowling van Infinity Ward

Tijdens FirstLook 2011 mochten we een kort interview houden met Robert Bowling, Creative Strategist van Infinity Ward. Op dit moment is Bowling druk bezig met reclame maken voor Modern Warfare 3. Na het gesprek kregen we een demo van de singleplayer van MW3 en meer informatie over Call of Duty: Elite. Meer hierover op de tweede pagina.

Bowling

Is het werken aan Modern Warfare 3 niet beperkend op creatief gebied? De game blijft vaak op veel punten hetzelfde en het lijkt ons lastig om meer nieuwe onderdelen toe te voegen.
"Nee helemaal niet zelfs. We hebben veel speelruimte. We proberen steeds meer om de spelers te laten spelen op hun eigen manier, buiten de core shooter-gameplay. Dat vind ik zo leuk aan Call of Duty, en voornamelijk de multiplayer. We proberen spelers steeds meer onderdelen te geven, zodat ze op hun eigen unieke manier de game beleven. Je kunt kiezen voor team assault, verdedigen en scouten. Dan gaan we nog een stapje verder en gaan we nieuwe game-modi toevoegen zoals Spec Ops en dit jaar Survival-mode. Dingen die we niet in singleplayer kunnen doen, kunnen we nu wel verwerken in deze modi. Met Survival-mode bijvoorbeeld proberen we om de leukste onderdelen van de multiplayer te verwerken in een nieuwe game-modus."

Werk jij momenteel aan iets anders buiten Modern Warfare 3?
"Nee!"

Ben je aan nieuwe zaken aan het werken maar mag je het ons niet vertellen?
[Geniepige glimlach] "Nee."

Zijn er producten waar je wel graag aan zou werken?
"Momenteel zijn we bezig om Modern Warfare 3 klaar te stomen voor het publiek en daarna zien we wel. We hebben nog niet besproken wat een volgend project gaat worden. Als Creative Strategist heb je altijd grote dromen en ideeën, maar die kun je niet altijd waarmaken. Maar nee, momenteel ligt er nog niets op de plank."

Als je niet aan Call of Duty of een andere shooter zou werken, waar zou je dan graag aan willen meewerken?
"Ik zou graag een open wereld, RPG-achtige game maken. En dan proberen om de goede punten van Modern Warfare 3 mee te nemen en deze te verwerken in zo'n wereld. Momenteel doen we namelijk het tegenovergestelde. We kijken naar de pluspunten van andere genres en proberen deze te verwerken in de game, zoals het ranking, perks en dergelijke. Het lijkt mij heel interessant om dat proces om te draaien."

MW3

Tijdens de credits van Modern Warfare 3 deed je mee met een rapstukje. Kunnen we meer van dat verwachten in de nieuwe game?
"Haha, we zijn momenteel nog niet bezig met de credits van de game. De credits is een onderdeel dat we achteraf doen om op een grappige manier de game af te sluiten voor de gamers, maar ook voor ons als team. We proberen hier meestal iets leuks mee te doen. In MW deden we de rap, in MW2 het museum-level en wellicht dat we dit keer weer iets grappigs neerzetten. Maar voorlopig hebben we het daar nog niet over gehad."

Kun je ons meer vertellen over de singleplayer?
"MW3 gaat verder net na MW2. Washington DC is verwoest, de oorlog is nog verder geëscaleerd en verplaatst zich langzaam naar Europa. De strijd verplaatst zich naar Parijs, Londen, Berlijn en zelfs delen van Afrika. Het leuke is dat je nu weer met al die verschillende 'forces' gaat strijden op alle locaties. De gameplay zal verschillen per stad en land. Je zult als Delta Force meestrijden tegen de Russen, de Engelsen vragen zich af hoe deze oorlog Europa zal beïnvloeden en natuurlijk meer over Taskforce 141."

In een interview las ik dat de hotspots voor campers gelimiteerd zal worden tot maximaal vijf plekken per map. Was dat een belangrijk onderdeel voor het ontwikkelen van de multiplayer?
"Ja dat klopt. Het draait hierbij allemaal om de balans van de multiplayer. De mapdesign is altijd een belangrijk aspect hierin. Om een voorbeeld te geven: Stel je voor dat je een hoek om loopt en voor je is een flatgebouw van 25 etages. Achter elk raam zou een mogelijke schutter kunnen zitten. Voordat jij de schutter gespot hebt, heeft hij jou al lang neer geschoten. Dat zou de multiplayer flink verpesten. Jij zou dan gedood zijn, niet omdat de persoon beter was of omdat er een 'fair fight' was, maar puur omdat het fysiek niet mogelijk is om hem eerder te spotten dan hij jou spot."

Iedereen vindt het leuk om met messen te spelen in Call of Duty. In vorige delen was het mogelijk om andere wapens te customizen. Het was zelfs mogelijk om gouden AK's te maken. Is het geen idee om ook messen customization te geven, zodat je gouden messen kan maken?
"Dat zou inderdaad gaaf zijn, zieke smeerlap! Helaas zijn gouden messen geen optie maar ik houd deze in mijn achterhoofd voor toekomstige delen."

Battlefield 3 komt eraan en iets later komt Modern Warfare 3. DICE is momenteel bezig met een stormvloed aan reclame te creëren voor de game. Tot op heden is er maar bar weinig reclame geweest voor MW3. Kunnen we nog reclames verwachten?
"We hebben enkele trailers gehad en screenshots, maar uiteindelijk zal de gameplay de verkopen doen stijgen. Iedereen kent Modern Warfare, iedereen weet wat de kracht is en uiteindelijk zal dat ook de game doen verkopen. Daarnaast zijn we heel open over de game: we zijn te vinden op Twitter, op Facebook waar de fans vragen kunnen stellen. Maar uiteindelijk zal de gameplay het doen voor ons."

Kunnen we een demo verwachten?
"Momenteel staat er geen demo op de planning."

Als je niet aan games zou werken, wat zou je dan doen?
"Stripboeken tekenen. Ik ben een groot comic-fan en zou waarschijnlijk verder zijn gegaan hiermee. Stripboeken maken zoals Batman zijn natuurlijk ieders droom en daar zou ik ook graag aan willen meewerken. Eventueel zelfs een stripboek over Modern Warfare. We hebben eerder al een kleine comic uitgebracht [de Ghost-comic van Modern Warfare 2] en het zou gaaf zijn om hier meer mee te doen. "

Lees meer over de game zelf op de volgende pagina.