E3 2011: Interview Final Fantasy XIII-2

header

Op de E3 kregen we de kans om director Motomu Toriyama en producent Yoshinori Kitase te interviewen over Final Fantasy XIII-2. We vroegen hen het hemd van hun lijf en dit inteview kun je hieronder lezen.

Is het verhaal luchtiger dan in Final Fantasy XIII?
Het verhaal in XIII was redelijk serieus. Die kant gaan ook op in het vervolg, maar daarbij hebben we mysterieuze en donkere elementen toegevoegd aan het verhaal.

In demo merkte ik dat de speler keuzes kan maken op de wereldkaart. Welke andere veranderingen zijn er gemaakt om het spel minder lineair te maken?
Final Fantasy XIII werd gedreven door het verhaal, daarom was het zo lineair. Final Fantasy XIII-2 richt zich meer op de speler, de acties en beslissing die je in het spel neemt en de manier waarop je je team kiest hebben allemaal consequenties, waardoor het spel minder lineair is.

Zijn er dan ook verschillende eindes mogelijk door die consequenties?
Voor het eerst zijn er verschillende eindes in Final Fantasy. We kunnen er nog niet veel over zeggen, even geduld tot de Tokyo Game Show.

Interview

Hebben jullie gekeken naar westerse RPG's?
We hebben niet bewust inspiratie gehaald uit westerse RPG's. Final Fantasy XIII was een tikkeltje te lineair en teveel gericht op het verhaal. Westerse gamers geven de voorkeur aan open werelden waarin ze vrij zijn om keuzes te maken. We wilde Final Fantasy XIII-2 niet te open maken. Er is dus nog steeds een verhaal, maar je krijgt keuzes die consequenties hebben.

Waarom is er besloten om de focus op Serah te leggen?
In Final Fantasy XIII speelde ze een belangrijke rol in het verhaal als het zusje van Lightning. Ze veranderde in een kristal en Lightning zoekt een weg om her zusje te redden. In Final Fantasy XIII-2 zoekt Serah voor haar oudere zus, dus de omgekeerde wereld. We wilde die familieband weer naar voren halen in het spel.

Waarom Noël? Waarom is er gekozen voor een nieuwe personage in plaats van een oude bekende?
Over hem kan ik nog niet veel vertellen, maar Noël komt van een andere wereld. He is nog nooit op Cocoon geweest. We introduceren hem omdat we het spel voor iedereen interessant willen maken, of je Final Fantasy XIII gespeeld hebt of niet. Maar zoals je kunt zien is hij een sterke man.

Wie gaat de muziek componeren?
Masashi Hamauzu, de componist van Final Fantasy XIII doet zeker mee. Meer componisten worden later bekend gemaakt.

In de demo zitten quicktime events. Zijn er andere veranderingen in het battle-system die je kunt vertellen?
De basis van het battle-systeem is nog altijd de Paradigm Shift, daar waren veel mensen positief over en wilde we weer gebruiken. We hebben wat elementen toegevoegd, zo kun je nu monsters rekruteren. Je kunt ze in je team opnemen en ze voor je laten vechten. Daarnaast is er monster character progressie  en verbetering, waarmee je de monsters in je team sterker maakt.

Keert het Crystarium terug?
Als het gaat om de vooruitgang van de karakters, niet de monsters, dan is het Crystarium-systeem bijna hetzelfde gebleven. Er zijn echter wat veranderingen die we nog niet kunnen bespreken. De progressie van de  monsters gaat via een ander systeem. Monsters hebben parameters zoals kracht en verdediging en je kunt je monsters voorzien van accessoires die ook de parameters verbeteren.

Is het save-systeem aangepast?
Ja, nu kun je waar je maar wilt een save maken, zoals in westerse spellen. Nog simpeler dus dan in Final Fantasy XIII.

Zijn er steden en winkels om te verkennen?
Een negatief aspect van Final Fantasy XIII was het feit dat er weinig steden waren om te verkennen. In Final Fantasy XIII-2 zijn er steden om te verkennen, hier kun je mensen ontmoeten, winkelen en gesprekken voeren met de inwoners. Het zit er dit keer dus wel in.

Hoeveel uur aan cinematics zit er in het spel en hoeveel uur gameplay?
We weten zelf nog niet hoeveel uur aan cinematics er in het spel komt te zitten, maar het verhaal doorspelen gaat een dikke veertig uur in beslag nemen. Natuurlijk is er veel meer te doen en kun je spel nog eens doorspelen voor een ander einde.

Is er weer een nieuwe game+?
Nee, maar we hebben iets beters waar we nog niets over mogen zeggen.

Wordt de Xbox 360 versie beter ditmaal?
Tijdens de ontwikkeling van Final Fantasy XIII begonnen we op de PlayStation 3 en besloten we later ook de Xbox 360 te doen. Met Final Fantasy XIII-2 hadden we de Xbox 360 van begin af aan al in gedachte, er zullen dus geen grote verschillen zijn tussen de platformen.

Hoeveel van de weggelaten content uit Final Fantasy XIII is gebruikt voor XIII-2?
We hebben voor Final Fantasy XIII een selectie moeten maken, maar we hebben geen van de gedelete content gebruikt voor Final Fantasy XIII-2

Wanneer komt Final Fantasy XIII-2 uit?
December van dit jaar en begin 2012 in Europa.

Arigato gozaimasu!