E3 2011: Interview Final Fantasy XIII-2
Op de E3 kregen we de kans om director Motomu Toriyama en producent Yoshinori Kitase te interviewen over Final Fantasy XIII-2. We vroegen hen het hemd van hun lijf en dit inteview kun je hieronder lezen.
Is het verhaal luchtiger dan in Final Fantasy XIII?
Het verhaal in XIII was redelijk serieus. Die kant gaan ook op in het
vervolg, maar daarbij hebben we mysterieuze en donkere elementen
toegevoegd aan het verhaal.
In demo merkte ik dat de speler keuzes kan maken op de wereldkaart.
Welke andere veranderingen zijn er gemaakt om het spel minder lineair te
maken?
Final Fantasy XIII werd gedreven door het verhaal, daarom was het zo
lineair. Final Fantasy XIII-2 richt zich meer op de speler, de acties en
beslissing die je in het spel neemt en de manier waarop je je team
kiest hebben allemaal consequenties, waardoor het spel minder lineair
is.
Zijn er dan ook verschillende eindes mogelijk door die consequenties?
Voor het eerst zijn er verschillende eindes in Final Fantasy. We kunnen
er nog niet veel over zeggen, even geduld tot de Tokyo Game Show.
Hebben jullie gekeken naar westerse RPG's?
We hebben niet bewust inspiratie gehaald uit westerse RPG's. Final
Fantasy XIII was een tikkeltje te lineair en teveel gericht op het
verhaal. Westerse gamers geven de voorkeur aan open werelden waarin ze
vrij zijn om keuzes te maken. We wilde Final Fantasy XIII-2 niet te open
maken. Er is dus nog steeds een verhaal, maar je krijgt keuzes die
consequenties hebben.
Waarom is er besloten om de focus op Serah te leggen?
In Final Fantasy XIII speelde ze een belangrijke rol in het verhaal als
het zusje van Lightning. Ze veranderde in een kristal en Lightning zoekt
een weg om her zusje te redden. In Final Fantasy XIII-2 zoekt Serah
voor haar oudere zus, dus de omgekeerde wereld. We wilde die familieband
weer naar voren halen in het spel.
Waarom Noël? Waarom is er gekozen voor een nieuwe personage in plaats van een oude bekende?
Over hem kan ik nog niet veel vertellen, maar Noël komt van een andere
wereld. He is nog nooit op Cocoon geweest. We introduceren hem omdat we
het spel voor iedereen interessant willen maken, of je Final Fantasy
XIII gespeeld hebt of niet. Maar zoals je kunt zien is hij een sterke
man.
Wie gaat de muziek componeren?
Masashi Hamauzu, de componist van Final Fantasy XIII doet zeker mee. Meer componisten worden later bekend gemaakt.
In de demo zitten quicktime events. Zijn er andere veranderingen in het battle-system die je kunt vertellen?
De basis van het battle-systeem is nog altijd de Paradigm Shift, daar
waren veel mensen positief over en wilde we weer gebruiken. We hebben
wat elementen toegevoegd, zo kun je nu monsters rekruteren. Je kunt ze
in je team opnemen en ze voor je laten vechten. Daarnaast is er monster
character progressie en verbetering, waarmee je de monsters in je team
sterker maakt.
Keert het Crystarium terug?
Als het gaat om de vooruitgang van de karakters, niet de monsters, dan
is het Crystarium-systeem bijna hetzelfde gebleven. Er zijn echter wat
veranderingen die we nog niet kunnen bespreken. De progressie van de monsters gaat via een ander systeem. Monsters hebben parameters zoals
kracht en verdediging en je kunt je monsters voorzien van accessoires
die ook de parameters verbeteren.
Is het save-systeem aangepast?
Ja, nu kun je waar je maar wilt een save maken, zoals in westerse spellen. Nog simpeler dus dan in Final Fantasy XIII.
Zijn er steden en winkels om te verkennen?
Een negatief aspect van Final Fantasy XIII was het feit dat er weinig
steden waren om te verkennen. In Final Fantasy XIII-2 zijn er steden om
te verkennen, hier kun je mensen ontmoeten, winkelen en gesprekken
voeren met de inwoners. Het zit er dit keer dus wel in.
Hoeveel uur aan cinematics zit er in het spel en hoeveel uur gameplay?
We weten zelf nog niet hoeveel uur aan cinematics er in het spel komt te
zitten, maar het verhaal doorspelen gaat een dikke veertig uur in
beslag nemen. Natuurlijk is er veel meer te doen en kun je spel nog eens
doorspelen voor een ander einde.
Is er weer een nieuwe game+?
Nee, maar we hebben iets beters waar we nog niets over mogen zeggen.
Wordt de Xbox 360 versie beter ditmaal?
Tijdens de ontwikkeling van Final Fantasy XIII begonnen we op de
PlayStation 3 en besloten we later ook de Xbox 360 te doen. Met Final
Fantasy XIII-2 hadden we de Xbox 360 van begin af aan al in gedachte, er
zullen dus geen grote verschillen zijn tussen de platformen.
Hoeveel van de weggelaten content uit Final Fantasy XIII is gebruikt voor XIII-2?
We hebben voor Final Fantasy XIII een selectie moeten maken, maar we
hebben geen van de gedelete content gebruikt voor Final Fantasy XIII-2
Wanneer komt Final Fantasy XIII-2 uit?
December van dit jaar en begin 2012 in Europa.
Arigato gozaimasu!