FOK!games op bezoek bij Motorstorm: Apocalypse

De kalender zei dat het 9 maart 2011 was. Ons aller Kensuke en Kn0x mochten met Sony mee naar de Benelux-release van Motorstorm: Apocalypse. In Utrecht werd verzameld waarna de busreis richting Antwerpen werd ingezet. Na een kleine twee uur kwamen we aan in de Belgische beerput, op een nogal aparte locatie: een oude, gigantische garage waar honderden oude autoframes en andere verroeste auto-onderdelen stonden. Een geschikte locatie voor een rauwe game als Motorstorm. Naast auto-onderdelen kregen we te maken met een pitspoes, explosies, mokers en bungeejumpen.

motorstorm1

motorstorm2

motorstorm3 

We werden een loods ingeleid waar nog meer auto-ingewanden op de vloer lagen en zelfs aan de muur hingen. Midden in de loods was een plek opgeruimd waar enkele televisies stonden met Motorstorm: Apocalypse en zelfs een 3D-tv waar de 3D-optie van de off-road racegame te bezichtigen was. We kregen kort de tijd om de game te spelen en die kans lieten we niet lopen.

Na een korte sessie werden we verzocht plaats te nemen waarna de art director van Evolution Studios meer uitleg gaf over de game. Hij lichtte enkele veranderingen toe waaronder de overgang van een tropisch eiland (als in Motorstorm: Pacific Rift) naar een stad in de westkust van Amerika. De grootste verandering is natuurlijk de chaos die rondom de baan gecreëerd is door aardbevingen en andere natuurrampen. Er is een lichte narratief gekoppeld aan de singleplayer; je maakt de races en de rampen mee vanuit de ogen van meerdere personages.

motorstorm4

motorstorm 5

motorstorm6

Na de presentatie werd een demo gegeven waarin de veranderingen kort werden toegelicht. Nu we zelf niet hoefden te spelen, kregen we de mogelijheid om de chaos rondom de baan te bekijken. Er gebeurt veel, heel veel tijdens een race. Tanks die op plunderaars schieten, mannetjes die de baan overrennen die je dan (per ongeluk) omver kan rijden. Verwacht geen Carmegeddon-achtige taferelen met veel bloed. We zien gebouwen instorten die soms geen invloed hebben op de baan en soms geheel nieuwe paden creëren, we zien een helikopter neerstorten, we zien bruggen en wegen instorten. Kortom, er gebeurt genoeg om je te vermaken.

De demo werd afgerond en we mochten allemaal naar buiten om te kijken naar het, door Sony PR-mensen gehypte, 'top secret' gedeelte. Eenmaal buiten zagen we een grasveld met twee brandende auto's. Nadat in één van de twee auto's een kleine steekvlam te zien was, hoorden we aftellen. Ik hoopte dat er iets met de andere auto zou gebeuren aangezien die nog helemaal intact was. Na drie tellen hoorden we een immense knal en zagen we een grote vuurbal opstijgen uit de auto. Veel rook, veel vuur, weinig chaos - de brandweer stond gelijk klaar om het te blussen. Het was een betuttelde versie van Motorstorm. Naast het 'rook- en vuurspektakel' werden ook nog wat auto's geplet met behulp van een grote kraan. Het schoolreisje-gevoel was daarmee compleet.

motorstorm7

motorstorm8

motorstorm9

motorstorm10

motorstorm11

De pret buiten was overigens nog niet afgelopen, Sony had een aantal activiteiten voor de journo's klaargezet. Zo was er een Street Fighter-achtig onderdeel, maar in plaats van onze gevoelige vuisten moesten we een bus met mokers slopen in een zo'n snel mogelijke tijd (waarbij gezegd moet worden dat Kensuke en Kn0x hier veel plezier aan hebben beleefd maar niet snel genoeg waren om de eer van FOK! hoog te houden). Verder kon de waaghals auto-bungeejumpen. Een Dodge Viper werd met een kraan omhoog getakeld tot 50 meter waarna deze losgelaten werd alszijnde een bungeejump, waardoor je kort op en neer zwiept. Dit onderdeel werd al snel afgelast omdat het te gevaarlijk werd door in kracht toegenomen windvlagen. Eenmaal weer binnen hebben we de game uitgebreid kunnen testen en zoals gebruikelijk een interview gehouden. Ons interview met de gameplay designer van Motorstorm: Apocalypse lees je binnenkort hier op FOK!games.

In de busrit terug werd ons verteld dat er bier en chips was, ook wel benzine voor gamejournalisten genoemd. We hebben auto's zien ontploffen, busjes in elkaar kunnen meppen, gave dubstep-muziek gehoord die door de gehele loods te horen was, Motorstorm: Apocalypse kunnen spelen en bier en chips gekregen. Verwacht een recensie van Motorstorm: Apocalypse binnenkort op FOK!games.