Review en foto's: Night of the Proms 2010

 

Night of the Proms 2010

Voor de 26e keer kon men genieten van een avond lange, bijzondere combinatie van klassiek en pop. Dit jaar was de lineup dan ook weer gevuld met bekende namen zoals John Fogerty, Grace Jones, Boy George en Barry Hay. 

Elk jaar wordt een instrument extra belicht, en dit jaar was dat de viool. Geheel in stijl van de Proms werd deze feilloos bespeeld door Charlie Siem. Deze Britse vioolvirtuoos begon op driejarige leeftijd al met spelen, en dat hoor je!

Voordat Robert Groslot Il Novecento ontketende, werd hij na een indrukwekkende gitaarsolo geïntroduceerd door Carl Huybrechts. Iedereen verwachtte dat Patrick de Smet daarna op zijn traditionele wijze de avond aan zou slingeren, maar dit keer bleef het bij het symbolisch een stekker in het stopcontact steken.

Na de klassieker 'An der schonen blauen Donau' verscheen Siem. Schijnbaar zonder enige moeite speelde hij de meest complexe combinaties. Met zijn looks kan hij zo in een Bond film meespelen, en de combi van looks en klassiek instrument past perfect de Proms.

Boy George kwam daarna het podium op. Het was een aparte verschijning, en dat is hij nog steeds. Met zijn groene glittermakeup begon hij aan zijn eerste nummer 'Do you really want to hurt me'. Het was voor mij wel wennen hoe zijn stem veranderd is. Ergens sinds zijn hits in de eighties is hij een octaaf kwijtgeraakt, maar de sfeer was er niet minder om. 

Grace Jones stond na George gepland, en ik was echt benieuwd naar het optreden, aangezien ze garant staat voor fenomenale outfits. Sinds de foto's van Grace door Helmut Newton, was het een toffe kans om haar ook eens te fotograferen. Het was echt super om te zien hoe deze 62-jarige diva met de backing van het orkest en de band haar nummers bracht. Het was echt verbazingwekkend hoe ze 'Slave to the rhythm" zong, al hoelahoepend op plateauzolen lopend over het hele podium. 

Daarna kwam een van mijn favorieten: Barry Hay. Al voor de eerste noten ging de zaal helemaal los, en het werd alleen maar uitzinniger toen hij ging zingen. Deze rasrocker gaf een fenomenale show weg, en de tijd vloog helaas. 

John Fogerty heeft niet alleen met Creedence Clearwater Revival hits gescoord, maar ook nummers uit zijn solocarrière vielen goed. Aan het meebrullen van het publiek was te merken dat het in ieder geval een goede keuze was John uit te nodigen!

Van de klassieke stukken was de bruiloftsmars speciaal aangekleed. Boven het orkest hingen grote doeken waar men beelden op projecteerde. Mensen konden trouwfoto's insturen, en deze werden geprojecteerd tijdens deze mars, die op speciaal verzoek van de pasgetrouwde dirigent opgenomen was in het programma.

Al met al een geslaagde avond waarmee ook dit jaar succesvol is aangetoond dat de formule van de Proms toch echt een uniek concept is wat werkt.

Tekst en foto's door: phreud.net