Xbox Kinect

Kinect

Vier jaar geleden, op 8 december 2006, verscheen de Nintendo Wii op de Nederlandse markt. Alle gamers keken lacherig naar het apparaat dat geheid zou gaan floppen, maar niets was minder waar. Dankzij de intuïtieve besturing van de console sloeg deze bij het grote publiek aan. Microsoft en Sony, de bedrijven achter de Xbox 360 en PlayStation 3, moesten met lede ogen toezien hoe de Wii met het grootste deel van de taart aan de haal ging. Het heeft een paar jaar geduurd, maar bijna vier jaar later zetten beide bedrijven de tegenaanval in. Sony bracht in september de PlayStation Move op de markt en Microsoft komt vandaag met Kinect voor de Xbox 360.

De grote innovatie van de Nintendo Wii was dat je geen echte controller meer nodig had. Iedereen kon aan de slag met de Wiimote die je als een afstandsbediening gewoon op de TV kon richten. Het nadeel hiervan is dat het systeem niet echt heel precies is, zelfs met Wii Motion Plus, een extra apparaatje dat je aan je Wiimote kunt vastklikken blijft het echt een afstandsbediening die je beethoudt. De PlayStation Move werkt als een soort Wii 2. De Wiimote is vervangen door een controller die nog het meest weg heeft van een kruising tussen een microfoon en 18+ speelgoed. De meegeleverde camera zorgt ervoor dat de lichtgevende bol op de controller wordt gevolgd en vertaald wordt in de game. Hierdoor zie je jouw controller op het TV-scherm veranderen in bijvoorbeeld een tennisracket of frisbee. De controller is veel preciezer dan de Wiimote en kan ook diepte herkennen. Hoewel PlayStation Move dus veel weg heeft van de Wii, biedt Kinect een nieuwe ervaring, geheel zonder controllers.

Kinect

Met Kinect gebruik je jouw lichaam als controller. Hoe dit werkt, wisselt per game, maar de techniek maakt het mogelijk om zelfs door enkel je vingers te gebruiken al aan de slag te kunnen. Door te zwaaien in het basismenu van de Xbox 360 spring je meteen naar de Kinect-besturing. Door je hand naar een vlak te bewegen en hem even stil te houden kun je een spel opstarten, videochatten of zelfs een film in de digitale videotheek Zune kopen en bekijken. Het (video)chatten is overigens niet beperkt tot andere mensen met een Xbox 360, maar je kunt ook gewoon met Live Messenger-vrienden videochatten en de beelden die de Kinect-camera produceert zijn van hoge kwaliteit. Kinect is echter vooral ontwikkeld voor games. Welke games hier voorlopig voor beschikbaar zijn kun je lezen op de tweede pagina. Overigens werken de meeste games van Microsoft zelf met de Xbox-Avatars. Dit is een digitale versie die je van jezelf kunt maken, vergelijkbaar met de Mii's op de Nintendo Wii, maar dan uitgebreider.

Naast de besturing met je lichaam kan Kinect ook je stem herkennen en commando's opvolgen. Momenteel is dit helaas in Nederland nog even uitgeschakeld, maar in de toekomst zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om commando's aan computergestuurde teamgenoten te geven of je Xbox uit te zetten. Momenteel is enkel in Kinectimals een vorm van stemherkenning ingebouwd. Hier zal je jouw beestje een naam kunnen geven waar hij vervolgens naar gaat luisteren. Tegelijkertijd herkent hij ook jouw stem en reageert hij daar anders op dan op de stem van een willekeurig ander persoon. Hetzelfde geldt overigens wanneer een andere speler met jouw dier probeert te spelen, ook dan herkent hij dat jij het niet bent. De mogelijkheden die het systeem biedt worden momenteel nog heel beperkt benut dus wie weet wat we in de toekomst nog zullen gaan zien.

Om met Kinect aan de slag te kunnen heb je een Xbox 360 nodig. Dit mag zowel het oude model als het nieuwe slim model zijn. Daarnaast heb je natuurlijk een TV en een kamer met wat vrije ruimte nodig. Een gewone controller kan handig zijn maar is niet noodzakelijk zolang je zelf aan de slag gaat. Kinect komt in een mooie doos samen met de game Kinect Adventures en een paar boekjes met garantievoorwaarden en een handleiding. Toch zul je deze laatste niet nodig hebben want het installeren gaat als vanzelf. Kinect heeft zijn eigen voeding nodig en zal met een USB-kabel aan je Xbox 360 aangesloten worden. Vanaf het apparaat loopt er één kabel naar achteren die halverwege splitst in de voedingskabel en de USB-kabel. Dit is een erg slimme manier om er voor te zorgen dat er maar één kabel in het zicht is en de andere twee netjes weggewerkt kunnen worden. Bij een oud model Xbox 360 zal de Kinect wel een aparte stekker gebruiken.

Kinect


Na het aansluiten zal de Xbox 360 vragen om Kinect Adventures in de Xbox 360 te stoppen. Deze zal een update installeren op je Xbox 360. Dit is niet de nieuwe dashboard-update die je daarnaast ook nog nodig zult hebben en dus zal moeten downloaden van Xbox Live als je Kinect ook in het dashboard wil kunnen gebruiken. Overigens kun je deze update ook zonder Kinect al downloaden.

Voordat je met Kinect zal kunnen spelen zal het apparaat nog een aantal dingen moeten instellen. Zo zal het de microfoon en camera kalibreren en zal hij vragen of je kunt gaan staan op de plek waar je bij het gamen ook zal gaan staan. Deze afstand, tussen de 1,8 en 3 meter, bepaalt of je games met één of met twee personen kunt spelen. Deze afstanden kunnen bij sommige mensen problemen opleveren. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om de salontafel weg te zetten om ruimte te creëren. Zeker in kleine studentenkamers zal dit problemen op kunnen gaan leveren. Als dit allemaal is geregeld kun je eindelijk beginnen met het gebruiken van Kinect.