Jorge Lorenzo, de nieuwe Rossi?

Jorge Lorenzo Guerrero, geen standaard naam, maar ook geen standaard motorcoureur. De Spanjaard is momenteel 23, maar rijdt al 15 jaar mee in de motorsport. Precies op zijn 15e verjaardag, 14 mei 2002, debuteerde hij in de 125cc-klasse, tijdens de tweede kwalifcatieronde. In zijn eerste race eindigde Lorenzo als tweeëntwintigste. Tijdens zijn vierde race in Barcelona reed hij voor het eerste in de punten en was hiermee meteen de jongste coureur ooit die punten scoorde.

In 2003 tijdens de Grand Prix van Brazilië weet de Spanjaard alle ogen op zich te richten door Casey Stoner en Dani Pedrosa op geniale wijze buitenom in te halen en zo de race te winnen. Het levert hem uiteindelijk de bijnaam Por Fuera (aan de buitenkant) op. Een jaar later weet Lorenzo al drie zeges en zeven podiumplaatsen te bewerkstelligen. In het algemeen klassement moet hij echter genoegen nemen met een zwaarbevochten vierde plek.

Jorge Lorenzo (Thomasr.org)

Na zijn vierde plek was de coureur motorcoureur toe aan iets nieuws; hij maakt de overstap naar de 250cc-klasse en kon aan de slag bij het Honda-team. Ook hier is de Spanjaard zeer succesvol. Op 18-jarige leeftijd wist Lorenzo op het circuit van Mugello de snelste kwalificatietijd neer te zetten en mocht zo als jongste motorrijder ooit vanaf poleposition starten. Hij zou uiteindelijk als tweede over de finish komen.

Het jaar daarop, 2006, zou echter hét jaar van Lorenzo worden. Van de zestien verreden races dat seizoen is het acht keer Lorenzo die als eerste over de streep kwam. Zijn laagste notering was de vijfde plek in Portugal, toen zijn titel al lang en breed veilig was. Ook evenaarde hij dit jaar dat seizoen het record van Toni Mang, die in het seizoen van 1981 maar liefst tien keer vanaf poleposition startte. In 2007 weet Lorenzo negen overwinningen te behalen. Het bracht het totaal overwinningen in de 250cc op zestien en hiermee ging Lorenzo zijn landgenoten Dani Pedrosa en Sito Pons voorbij en werd zo de beste Spaanse rijder in de geschiedenis van de 250cc-klasse.

Jorge Lorenzo

Nadat Lorenzo geschiedenis had geschreven vond hij het tijd voor een overstap naar de koningsklasse. Toen vele geruchten de ronde hadden gedaan werd de Spanjaard uiteindelijk teamgenoot van de nu al legendarische Italiaan Valentino Rossi. Lorenzo tekende in 2008 een contract voor twee jaar. Dit bleek uiteindelijk een gouden zet voor beiden. In zijn eerste vrije training weet Lorenzo al de snelste tijd van de dag neer te zetten.

Tijdens de derde Grand Prix van het jaar seizoen 2008, in Portugal, schreef hij de Spanjaard al de eerste overwinning in de MotoGP op zijn naam. Het zou dat jaar bij die ene overwinning blijven. De zesde race van het seizoen, in Italië, betekende voor de Spanjaard een jubileum. Op 19-jarige leeftijd had Lorenzo de Spanjaard namelijk al honderd races verreden in de motorsport. Mede door problemen met de banden en een aantal zware crashes kon Lorenzo dat jaar geen stempel op het seizoen drukken. Hij werd uiteindelijk vierde in het algemeen klassement. Wel kreeg de jonge Spanjaard de titel Rookie of the Year, als beste nieuwkomer in de koningsklasse.

Lorenzo tijdens zijn crash op het circuit van Shanghai in 2008

De problemen met de banden waren een jaar later verleden tijd. Iedereen ging met hetzelfde merk banden van start en dit zorgde zeker vooraan in het veld voor veel spanning. Vanaf de start van het seizoen 2009 was Lorenzo veel voorin te vinden. Tijdens de eerste race in Qatar werd de Spanjaard derde, waarna hij in Japan zegevierde na een prachtig duel met teamgenoot Valentino Rossi. Deze was een op een één op één niet meer verslagen sinds 2002. Het zou niet bij dit ene duel blijven. Rossi en Lorenzo waren op het circuit van Catalonië wederom aan elkaar gewaagd en dit leverde een fenomenale strijd op tussen twee grootheden uit in de motorsport. Het was echter dit keer The Doctor die aan het langste eind trok.

Niet alleen in de race won Rossi, ook in het algemeen klassement bleek de Italiaan opnieuw en teamgenoot Lorenzo moest dit keer genoegen nemen met de tweede plek. Toch wist hij de jongere Spanjaard na Japan nog driemaal te zegevieren dat seizoen, en wel op het circuit de circuits van Le Mans (Frankrijk), Indianapolis (Verenigde Staten) en Estoril (Portgal).

Aan het begin van het huidige seizoen waren er hardnekkige geruchten over een overstap naar Honda of Ducati, maar de coureur maakte zelf een einde aan al deze roddels door contract te tekenen bij zijn team Yamaha. Daarmee weigerde hij tegelijkertijd een aanbod van 15 miljoen dollar per jaar van Ducati om Nicky Hayden te vervangen bij het dat team.

Dit seizoen werd wel een prooi voor Lorenzo. Iedere race, Aragon en Japan uitgezonderd, was de Spanjaard terug te vinden op het podium. Van de tot nu toe zestien verreden races wist Por Fuera er zeven te winnen en werd hij vier keer tweede. Het seizoen begon slecht voor Lorenzo; hij brak twee botten botjes in zijn hand en miste hierdoor een groot deel van de voorbereiding. Toch wist hij in de eerste race een tweede plek te bewerkstelligen achter teamgenoot Rossi. Daarna wist hij, met tussenkomst van Italië en Duitsland, zeven races achtereenvolgens te winnen. Daarmee legde hij een goede basis voor zijn eerste wereldtitel op het hoogste niveau. Die stijgende lijn zette zo ver door, dat hij aan een derde plek in Maleisië genoeg had om die wereldtitel veilig te stellen.

Ook de statistieken liegen er niet om voor de Spanjaard. Alhoewel hij pas 23 is, reed hij al 144 races in de motorsport. In deze races kwam hij maar liefst 70 keer op het podium en wist hij 33 races te winnen. Dit maakt duidelijk wat velen al wisten: Lorenzo is een grote man in de motorsport. Zijn directe concurrent en teamgenoot Rossi is echter in totale resultaten nog een heel stuk iets groter, en het is nog maar de vraag of de Spanjaard Lorenzo hier daar in de buurt kan gaan komen. Maar, de jonge Spanjaard heeft nog tijd genoeg

Een veelzeggend beeld: Lorenzo in de schaduw van Rossi