World of Warcraft Trading Card Game

World of Warcraft is een daverend succes, dat hoeft niemand meer verteld te worden. Met ruim zes miljoen online spelers, een uitbreiding die (hopelijk) binnenkort uitkomt en zelfs een bordspel, zijn er maar weinig games die hier aan kunnen tippen. En nu is er een nieuwe toevoeging aan de grote World of Warcraft franchise: de World of Warcraft Trading Card Game.

Op 21 oktober werd dit spel gepresenteerd in Utrecht, slechts enkele dagen na de allereerste presentatie in Essen op de Internationale Spieltagen SPIEL. En FOK!games mocht er in Utrecht bij zijn!

Na bij binnenkomst een starterpack gekregen te hebben, was er eventjes de tijd om dit spel nader te bekijken. Een starterpack bestaat uit een pre-constructed deck van 33 kaarten, drie oversized hero-kaarten, twee boosterpacks en een regelboekje. De doos ziet er bijzonder mooi en stevig uit. Hij biedt twee vakken naast elkaar waar elk een (sleeved) deck in kan en kan handig afgesloten worden zodat je kaarten niet gaan rondzwerven.



Velen hebben de vergelijking al gemaakt met Magic the Gathering, algemeen beschouwd als d Trading Card Game. De WoW TCG bouwt inderdaad voort op dezelfde basis maar is in zijn uitvoering compleet anders. In deze TCG moet je namelijk de hero van je tegenstander zien te doden, en tegelijk voorkomen dat je tegenstander hetzelfde bij jou doet. Je hero speelt dus een centrale rol in dit spel en ligt al vanaf het begin van het spel op tafel. Elke hero is anders, aangezien een hero Horde of Alliance is, en n van de welbekende acht classes is. In je deck zitten verschillende kaarten die je kan gebruiken om je doel te bereiken: Allies, die zelf aanval- en verdedigingspunten hebben, en die je er op uit kunt sturen om je tegenstanders hero of allies aan te vallen; (instant) Abilities die een ally of hero sterker of zwakker kunnen maken, en Armor en wapens waarmee je je hero uit kunt rusten zodat hij zelf ook aan kan vallen of zich kan verdedigen. Alle allies behoren toe aan de Horde f de Alliance, en veel van de abilities, armors en wapens zijn class-specifiek. Een deck maken is dus redelijk pittig, aangezien er nogal wat eisen zijn aan de kaarten die je er in plaatst. Een uitdaging voor gevorderden, terwijl beginners zich aan het pre-constructed deck kunnen houden, en hier enkele van hun eigen kaarten (uit de boosterpacks bijvoorbeeld) aan toe kunnen voegen. Op deze manier bouw je vrij snel een behoorlijk sterk eigen deck, en zit er geen gigantisch gat tussen gevorderden en beginners.
Er is nog een ander soort kaart in je deck: Quests. Deze dienen als resources; door ze een kwartslag te draaien voeg je n resource toe aan je resourcepool. Ook kun je quests oplossen, waarna je een speciale reward krijgt, vaak in de vorm van een extra kaart die je mag trekken of de volgorde van aankomende kaarten veranderen. Als je in een beurt geen questkaart kan of wil spelen, mag je er ook voor kiezen om elke andere kaart uit je hand neer te leggen als resource, met de achterkant naar boven. Deze kaart kun je dan niet meer gebruiken voor wat het is, maar dient dan alleen nog maar als resource. Handig als je een verkeerde kaart hebt in het begin en verlegen zit om resources.
In je beurt mag je, net zoals in Magic the Gathering, een kaart pakken, kaarten spelen en aanvallen. Je bepaalt zelf wie je aanvalt met welke ally, dus de aanvaller is zeker in het voordeel.

Na een demorondje en uitleg onder leiding van hoofdjudge Raymond werd het tijd voor de main event van de dag: het toernooi! De tegenstanders gingen tegenover elkaar zitten en hadden een half uur om de tegenstanders hero�s health naar nul te reduceren. In het begin was ik nog een beetje onwennig, net als mijn tegenstander overigens. Het potje duurde vrij lang, maar eindigde in mijn voordeel. Het tweede potje was een stuk leuker: gewend aan de kaarten speelden wij beiden rap achter elkaar en kwam er behoorlijk wat tactiek aan te pas. De potjes die gespeeld werden lieten goed zien hoe verschillend de decks zijn, maar ook hoe goed gebalanced ze zijn. Sommige decks maken sterk gebruik van abilities en gemene trucjes om je allies snel van tafel te krijgen en vervolgens rustig je hero aan te vallen, terwijl andere het moeten hebben van hun snelheid om de tegenstander met vuurspreuken te belagen, terwijl ze zelf amper verdediging hebben. Een potje duurt ongeveer een kwartier (als je een beetje ingespeeld bent), en spannen er behoorlijk om. Vooral tegen het eind wordt het spannend, aangezien vaak pas in de slotfase van het spel n speler de overhand krijgt. Geweldig is ook dat lle kaarten die in het spel zitten direct uit WoW komen: denk aan quests als The Princess Trapped, allies als Leeroy Jenkins ( ) en Taz\'dingo, of armor als Whitemane�s Chapeau. Ook het artwork is perfect: sommige kaarten zijn duidelijk iets mooier getekend dan anderen maar elke kaart is prachtig en biedt een nieuwe illustratie van onderdelen van WoW. En het feit dat Gabe van Penny Arcade twee kaarten heeft gellustreerd is goed voor eervolle vermelding op dit vlak.

Na mijn twee rondjes in het toernooi was het tijd voor een informatief gesprek met Bernadet Schapink, Jr. Brand Manager van Upper Deck Entertainment.



Gabe van Penny Arcade\'s interpretatie van Leeroy Jenkins