The Matrix: Path of Neo event

Atari zet hoog in op de nieuwe Matrix-game: Path of Neo en organiseerde een speciaal Path of Neo event om deze game goed te promoten.

Het evenement vond plaats in het Media Plaza op de eerste verdieping van de jaarbeurs in Utrecht. Hier werd iedereen welkom geheten en na een drankje in de bar was het tijd voor de presentatie van het spel in een theatersetting die het Auditorium als naam had.




De presentatie begon met een korte samenvatting van het Matrix-merk. De broertjes Wachovski hebben niet enkel de drie gewone Matrix-films gemaakt die bij vrijwel iedereen bekend zijn gemaakt. Naast deze films hebben ze ook nog de Animatrix, met meerdere korte animatie-filmpjes gemaakt en zijn ze bezig met het uitbrengen van Matrix-stripboeken. Ook is er momenteel een nieuwe film van hen, V for Vendetta, in ontwikkeling. Naast deze activiteiten hebben de broers gelukkig ook nog wat tijd vrijgemaakt om te helpen bij de ontwikkeling van de nieuwe Matrix-game. Zo hebben ze de loop van het spel ontworpen, nieuwe locaties ontworpen, hebben ze een directors cut van alle drie de films in het spel verwerkt en hebben ze zelfs een nieuw einde bedacht voor het spel, geheel in de oude Matrix-stijl en met dezelfde acteurs.

Door de medewerking van de Wachovski\'s is Shiny Entertainment erin geslaagd om alle originele acteurs te contracteren uit alle drie de films, zoals natuurlijk Neo zelf, Morpheus, agent Smith, het orakel en vele andere bekenden.

Shiny Entertainment zelf is vooral bekend door de eerdere Matrix-titel: Enter the Matrix die niet echt goede beoordelingen kreeg. Deze game moest ongeveer tegelijk met de films uitkomen, waardoor bij dit spel de tijdsdruk heel erg hoog lag. Toen het spel gereleased werd zaten er nog enkele duizenden bugs in het spel. Ter vergelijking, in Path of Neo zitten nu nog ongeveer 800 bugs, terwijl dit spel pas half november in de winkels komt te liggen, en eventueel kan deze datum nog opschuiven als een release nog niet wenselijk is. Als Path of Neo in de winkels komt te liggen dan zal het spel dus vrijwel bugvrij zijn.




Een ander bekend Matrix-spel is de Matrix Online, dat niet door Shiny Entertainment is gemaakt. De Matrix Online kreeg, net als Enter the Matrix, ook slechte kritieken. Volgens David Perry was de Matrix Online vooral een sociaal experiment voor na de film om te kijken of een vredige wereld kan bestaan. Het gebrek aan succes van het spel wijt hij aan een gemis in het concept. Iedereen wil graag Neo, Trinity of Morpheus zijn, maar dat is in dit spel onmogelijk en daarom is het geen succes geworden.

Nadat er veel over het spel verteld was, was het natuurlijk tijd om het spel in actie te zien, waarbij er nog uitleg werd gegeven over verschillende mogelijkheden in het spel. Na afloop van de presentatie stond er een broodjes-buffet klaar en was het tijd om het spel zelf te gaan proberen. Meer over de game zelf, en hoe het spelen is bevallen kun je lezen in de preview van het spel.