De next-gen consoles

Entertainment is het magische woord bij de Xbox 360. Tijdens de presentatie gisteren kwamen er natuurlijk veel games langs (hier over later meer), maar de nadruk werd ook vooral gelegd op entertainment. Naast een gameconsole is je Xbox 360 ook een mediacenter waar je video en muziek op kunt afspelen. Het zal zelfs mogelijk worden om een MP3-speler (zoals je iPod) aan te sluiten op je Xbox om op deze manier je muziek af te spelen. Via Xbox Live zal je ook muziek kunnen downloaden. Microsoft zal halverwege dit jaar een gratis update beschikbaar stellen voor hun Media Center Software, met deze update zal je voor 100% gebruik kunnen maken van de Xbox 360 in combinatie met je Media Center PC.

Naast de Entertainment zal ook Xbox Live een belangrijke rol op de Xbox 360 spelen. Elk spel dat voor de Xbox 360 ontwikkeld wordt zal Xbox Live compatible zijn. Als speler krijg je een Gamerscard waar wordt bijgehouden welke games je hebt gespeeld, wat je favoriete games zijn en ook je records worden hier genoteerd. Via het Xbox Live dashboard kun je zien waar je vrienden mee bezig zijn en hun eventueel uitnodigen voor een videochat. Een andere vernieuwing is de Market Place. Hier kun je met microtransacties nieuwe content downloaden. Maar de grootste vernieuwing is het opsplitsen van Xbox Live in twee delen. Namelijk Xbox Live Silver en Gold. Voor de zilveren variant hoef je niks te betalen, maar krijg je wel minder features. Zo zul je wel content kunnen downloaden, maar geen online multiplayer mogelijkheden krijgen. Dit is voorbehouden voor de Xbox Live Gold-leden, die dus wel betalen, maar er meer voor terug krijgen. Alle mensen die een Xbox 360 kopen krijgen de eerste drie maanden Xbox Live Gold gratis.


Niet onbelangrijk is natuurlijk de hardware zelf. Het uiterlijk van de Xbox 360 verschilt veel van de huidige Xbox, wat het meeste opvalt is de witte kleur. Het idee achter de vorm van de Xbox 360 is een inademing, vandaar de ‘holle’ vorm van de console. Een ander belangrijk kenmerk van het uitelijk is de powerknop. Hierom zit een ring van licht die de status van je Xbox aangeeft. De front-plate van de Xbox 360 is verwisselbaar en hiermee is het dus mogelijk om je console een persoonlijk tintje mee te geven. Het Xbox dashboard is trouwens ook te veranderen, waardoor iedereen zijn Xbox kan ‘inrichten’. Het volgende dat opvalt is het gemis van controller poorten. De Xbox 360 is standaard voorbereid op wireless controllers en je kan vier controllers tegelijk gebruiken. Mocht je geen wireless willen gebruiken dan kun je drie controllers aansluiten op de aanwezige USB2.0-poorten. De controller zelf heeft ook een aantal veranderingen ondergaan: de zwart- en witknoppen zijn schouderknoppen geworden, en er zit ook geen memory-card slot meer op. Een draadloze controller heeft natuurlijk batterijen nodig. Je kunt kiezen uit standaard batterijen of een accu (los verkrijgbaar). De accu zul je tijdens het spelen gewoon kunnen opladen, dus je zult nooit zonder stroom zitten.

De games draaien natuurlijk niet vanzelf, hier gebruikt de Xbox 360 drie 3.2 GHz processoren (watergekoeld), 512 Mb DDR3 RAM geheugen op 700 Mhz en een videokaart met 48 pipelines voor. Er zal ook een uitneembare harde-schijf van 20 GB standaard bij de uitrusting horen, zodat je makkelijk veel data kunt uitwisselen met je Xbox 360-vrienden. Naast de harde schijf zijn er ook memory-cards die beginnen bij 64 Mb geheugen. Net als bij de eerste Xbox zal er op de Xbox 360 ook een netwerkkaart standaard aanwezig zijn, maar de console is ook voorbereid op WiFi. Wanneer er een andere Xbox binnen bereik is dan zullen ze automatisch een connectie maken.

Custom IBM PowerPC-based CPU

* Three symmetrical cores running at 3.2 GHz each
* Two hardware threads per core; six hardware threads total
* VMX-128 vector unit per core; three total
* 128 VMX-128 registers per hardware thread
* 1 MB L2 cache

CPU Game Math Performance

* 9 billion dot product operations per second

Custom ATI Graphics Processot

* 10 MB of embedded DRAM
* 48-way parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines
* Unified shader architecture

Polygon Performance

* 500 million triangles per second

Pixel Fill Rate

* 16 gigasamples per second fill rate using 4x MSAA

Shader Performance

* 48 billion shader operations per second

Memory

* 512 MB of 700 MHz GDDR3 RAM
* Unified memory architecture

Memory Bandwidth

* 22.4 GB/s memory interface bus bandwidth
* 256 GB/s memory bandwidth to EDRAM
* 21.6 GB/s front-side bus

Overall System Floating-Point Performance

* 1 teraflop

Storage

* Detachable and upgradeable 20GB hard drive
* 12x dual-layer DVD-ROM
* Memory Unit support starting at 64 MB

I/O

* Support for up to four wireless game controllers
* Three USB 2.0 ports
* Two memory unit slots

Optimized for Online

* Instant, out-of-the-box access to Xbox Live features with broadband service, including Xbox Live Marketplace for downloadable content, gamer profile for digital identity, and voice chat to talk to friends while playing games, watching movies, or listening to music
* Built-in Ethernet port
* Wi-Fi ready: 802.11a, 802.11b, and 802.11g
* Video camera ready

Digital Media Support

* Support for DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD, JPEG Photo CD
* Ability to stream media from portable music devices, digital cameras and Windows XP-based PCs
* Ability to rip music to the Xbox 360 hard drive
* Custom playlists in every game
* Built-in Media Center Extender for Windows XP Media Center Edition 2005
* Interactive, full-screen 3-D visualizers

High-Definition Game Support

* All games supported at 16 : 9, 720p, and 1080i, anti-aliasing
* Standard-definition and high-definition video output supported

Audio

* Multi-channel surround sound output
* Supports 48KHz 16-bit audio
* 320 independent decompression channels
* 32-bit audio processing
* Over 256 audio channels

System Orientation

* Stands vertically or horizontally

Customizable Face Plates

* Interchangeable to personalize the console

De games

Volgens Microsoft kunnen we tijdens de launch van de Xbox 360 eind dit jaar (wereldwijd!) tussen de 25 en 40 games verwachten. Daarnaast zijn er al 160 games in ontwikkeling voor de nieuwe console van Microsoft. Zoals gezegd zullen alle games Xbox Live functionaliteit bevatten (minimaal Live awareness), maar ook alle games zullen 16: 9, 720p and 1080i en anti-aliasing ondersteunen. De games die hieronder staan zijn slechts een kleine greep van wat er aan zit te komen. Tijdens de E3 zelf zal er meer informatie komen over de games op de Xbox 360.


Call of Duty 2 (filmpje)
Condemned (filmpje)
Dark Sector
The Darkness (filmpje)
Demonik
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Full Auto (filmpje)
Gears of War (filmpje)
Tom Clancy\'s Ghost Recon 3 (filmpje)
The Godfather
Kameo: Elements of Power (filmpje)
King Kong
Madden 2006 (filmpje, alleen te bekijken met Windows Media 9, Windows XP en Internet Explorer)
NBA 2K6 (filmpje)
Need for Speed: Most Wanted (filmpje, alleen te bekijken met Windows Media 9, Windows XP en Internet Explorer)
Perfect Dark Zero
Project Gotham Racing 3 (filmpje)
Tiger Woods 2006 (filmpje, alleen te bekijken met Windows Media 9, Windows XP en Internet Explorer)
Tony Hawk\'s American Wasteland
Test Drive Unlimited
Tomb Raider Legends
Quake IV (filmpje)

Tot slot zou je nog een bezoekje kunnen brengen aan de officiële site.