Liegen over tieten

In samenwerking met Leugens.nl een selectie uit de strooptocht naar onwaarheden. Vandaag voor de tweede keer!

Door Peter Olsthoorn

De beroemde Iraakse mediaminister al-SahafVan forums en discussie is voor een nieuwe site als Leugens.nl veel te leren, vooral op FOK! Zo was op de FP een bericht te lezen over een blondine die bij het loket van een benzinestation haar borst ontblootte. Het nieuwtje kwam uit de Belgische pers. In de reacties beklaagde iemand zich dat er 'niets te zien' was. Maar, zo antwoordde een ander, als je doorklikte naar het bericht zag je 'tieten'.

Wat dan nog, zou je zeggen? Er zijn immers veel 'tieten' op internet te zien. Een kennis uit de beginperiode van het web werd schathemeltjerijk van het afrekenen van 'tieten' en andere vleeswaren. Er werd flink voor betaald.

Met de komst van ruilnetten is die markt ingezakt, las ik recent. Eén blik op YouPorn is genoeg om te weten waarom. Dat lossen de internetters samen wel op! Digitaal ruilen zonder te huilen.

Maar toch ondanks de onafzienbare hoeveelheid onverpakte vleeswaren op internet; brede interesse voor de mevrouw met vaag herkenbare blote borst die met een bewakingscamera was 'gevangen' in het pompstation. Want buitenissig, en/of spannend, daar gaat het vaak om.

Dat is een goede les voor Leugens.nl. Kun je boeien en toch serieus blijven? Moet je 'tieten' hebben? Dat kan best, af en toe wat siliconen of botox kan geen kwaad, een gepimpte borst op een Hyves-foto?

Maar smeuïg is niet het uitgangspunt Een knipoog bij een onterecht doodgemelde of het bericht dat Afrikanen zo mogelijk nog dommer zijn dan wij.

De harde onthulling doet het toch beter: dat Michael Moore knoeide met documentaires. De hardste leugen van Moore: zijn documentaire Roger & Me kritiseert General Motors. Moore jaagt tevergeefs op GM-voorzitter Roger Smith, toont de film. Maar Smith heeft Moore wel degelijk twee keer te woord gestaan, één keer wel 20 minuten.

Maar ook: Rotterdamse wethouders die hun oren en ogen sloten voor de Blunderput en de Britse politie knoeide met een foto.

En bovenal dat De Telegraaf kritiek de op de eigen uitgave en eigen artikelen uit de 'comments' weert. Hoe zwak kun je zijn als grootste krant van Nederland?

De krant had een artikel met als kop 'Aangifte tegen PvdA'. De kop is onjuist: er is geen aangifte gedaan tegen de PvdA. Ook indirect is de partij niet het doelwit van de juridische actie. Helemaal fout dus. Maar dat kan de beste overkomen. Gewoon rechtzetten dus. We probeerden het zelf met een reactie: 'De kop boven het artikel klopt niet. Er is geen aangifte gedaan tegen de PvdA.'

Het antwoord was: "Onze moderatingteam heeft uw reactie beoordeeld en geoordeeld dat uw reactie niet voldoet aan onze huisregels. Uw reactie is niet vrijgegeven voor publicatie op telegraaf.nl." (Er staat er echt: 'onze moderatingteam')

Over de inbreng van bezoekers op de site schreven we al. Ze zijn nog net zo onwennig als wij.