Een kijkje achter de schermen bij forum.fok

Hoe ziet het forum er uit voor de forumcrew?
Het forum ziet er voor de meeste crewleden bijna hetzelfde uit als voor alle andere users. Er zijn op een aantal plekken wat extra knopjes aanwezig en forumcrew heeft ook toegang tot wat extra crew fora. Voor FA's en Admins zijn er nog wat extra knopjes plus dat ze ook toegang hebben tot het echte admin deel, waar ze de rechten van users en crew kunnen aanpassen, tags van crewfuncties kunnen aanmaken en bans kunnen zetten en teksten kunnen veranderen die bijvoorbeeld in de index pagina staan of bijvoorbeeld beheer van de FAQ's.

De extra subforums
Laten we dus eerst eens kijken naar de forum pagina's zelf, wat zal een moderator allemaal kunnen zien en doen. In de Index pagina zien we twee extra fora verschijnen, namelijk FOK!crew en Forum-Crew.

FOK!crew is het forum waar elk crewlid bij kan. Hier worden zaken besproken die voor iederen van belang kunnen zijn. Aankondigingen van mensen die vertrekken of juist crewlid zijn geworden staan hier. Mededelingen zoals de regels waar crew zich aan moet houden, hoe je in het crew kanaal op IRC kan komen staan er, felicitatie topics komen er soms in (ja, er is daar ook ruimte voor slowchat). Ook de mededelingen om vrijwilligers te zoeken voor stukjes te schrijven als deze review staan er.
Het subforum Forum-Crew is specifiek voor de forum crewleden. Elk subforum heeft daar zijn eigen centrale topic waarin de communicatie plaatsvindt tussen de mods over allerlei zaken; nieuwe topic ideeen, verplaatsen van topics naar andere subfora, users die vervelend bezig zijn en bijvoorbeeld een mailtje moeten krijgen over hun gedrag. In principe alle zaken die even de aandacht nodig hebben van een moderator van dat forum komen dus in zo'n centraal topic terecht. Als de aandacht van een Forum Admin nodig is dan is daar het FA topic voor. Hier posten moderators zaken die ze of niet zelf kunnen oplossen (omdat ze de rechten niet hebben om iets te doen), of als er een beslissing moet worden genomen door de mensen die beleid maken (FA's en Admins dus). Ook de aanvragen voor een ban komen in dit topic terecht. Een FA gaat dan aan de hand van de notes die gezet zijn kijken om iemand werkelijk een ban moet krijgen. Hierover later meer.
Natuurlijk is Forum-Crew ook de plek waar zaken besproken worden als vervangen van crewleden. Als de forumcrew mag meepraten over vervanging dan verschijnen de sollicitaties in een topic en mag er gediscussieerd worden over de sollicitatie zelf, over de persoon (hoe gedraagt iemand zich in de verschillende fora) en over hoe goed iemand zowel binnen de crew als bij de users ligt.
Als laatste wat van belang is dat is een topic over wanneer crewleden afwezig zijn. Op die manier kan je snel achterhalen of een forum onbemand is en kan je als moderator dus besluiten om ook daar te modereren zonder dat je iemand voor de voeten loopt. Forum-Crew is dus het deel waar vooral de communicatie plaatsvindt achter de schermen.
Subheader

De FA's en SA's (Site Admins) en Admins hebben ook nog een aantal andere fora waar ze bij kunnen. Ze zijn vergelijkbaar van opzet, het enige verschil is eigenlijk dat er aparte toegangsrechten zijn gegeven voor de verschillende FOK! onderdelen. Hierdoor lopen zaken van het forum en de FP en de subsites niet door elkaar heen en kunnen Admins ook onderling overleggen over beleidszaken en bij problemen die niet voor de gehele groep openbaar gemaakt hoeven te worden.

De extra knopjes van de crewleden
Behalve extra fora waar crewleden soms bij kunnen hebben forumcrewleden ook nog wat extra knopjes in de pagina's zitten om te kunnen modereren.

Het belangrijkste deel zit onderaan de pagina. Hier kunnen moderators de titel aanpassen van een topic, ze kunnen het verplaatsen naar een ander topic en tevens kunnen ze de status van het topic aanpassen. In de meeste gevallen gaat het dan om een topic op slot te zetten of om een topic sticky te maken (met de keuze om het sticky topic open of gesloten te houden voor posts van users).
Verder is het Tekstveld aanwezig om Quick Replies te doen. Dit wordt dan gebruikt voor extra uitleg zodra een topic aangepast wordt met de opties van hierboven. Nadat de tekst geschreven is en de opties geselecteerd worden de wijzigingen doorgevoerd via de knop Invoeren. Daarnaast staat nog een andere knop: Verwijder geselecteerde berichten. Bij elke post kan je aanvinken of je deze wilt selecteren voor zo'n actie. Op die manier kan men meerdere posts in een keer verwijderen. Erg handig bij veel gebagger.

Naast elk usericon staat er behalve het vinkje voor verwijderen van posts nog een aantal plaatjes met speciale functies. Deze zijn alleen te gebruiken door de (Forum) Admins. De eerste is om het IP adres van de post te bekijken, de tweede om het het beheerscherm van de usergegevens te tonen. Deze opties zijn vooral handig bij het opsporen van kloons en om niet gewenste gegevens uit profielen te halen (teksten of plaatjes die niet mogen).
Naast de naam rechts van het posticon staat tussen haakjes het aantal notes van de gebruiker. In dit geval dus 0 notes. Klik je op de naam dan wordt er een nieuw window geopend om daar de notes in te schrijven. Hieronder volgt een overzichtje van een willekeurige user.

Spamberichten worden in de notes gezet, opmerkingen die geplaatst worden nadat een moderator gewaarschuwd heeft om te stoppen en ook generaliserende opmerkingen die echt niet door de beugel kunnen (zie de note van 23-01-2005) worden op deze manier vastgelegd, zodat een FA later makkelijk de posthistorie kan lezen.

De Admins hebben nog een paar knopjes extra op de forumpagina zitten, de belangrijkste is de optie om topics samen te voegen. Na aanvinken worden ze in de wachtrij gezet waarna de boel gemerged kan worden tot 1 topic.

Het forumadmin deel van Replique
Voor de FA's en Admins is er nog een ander onderdeel wat de rest van de crew nooit zal zien, het forumadmin scherm waarin allerlei zaken gezocht en aangepast kunnen worden. Dit is dus de selectie van tools die kunnen gebruiken om user profielen aan te passen, passwords te resetten, accounts te bevestigen die niet zijn gelukt (bijvoorbeeld als de database down gaat of als de mailer niet goed werkt of als er een typefout in een mailadres zit).

Hier worden onder andere de rechten en de forum status van users en crew aangepast. Als voorbeeld zie je miss_bleu die als crewlid in de FP Eindredactie groep zit.
Ik kan haar dus een Designer maken, maar ook gelijk uit de Digital Corner bannen.

En klikje op de knop Aanpassen en klaar is Kees.

En het beheer van de verschillende subfora (aanmaken van een subforum, de tekst voor de index pagina, de lengte van de active topics van dat forum) worden via een beheerscherm gedaan. Alle huidige en oude subfora zijn in een overzicht te bekijken.

Voor elk subforum zijn er verschillende zaken die ingesteld kunnen worden. Eenmaal ingesteld veranderen ze niet veel. Zo heeft een druk forum als Digital Corner maar een Active Topic lijst die 3 dagen oud is (anders wordt de lijst gewoon te lang), maar zal een forum waar weinig gepost wordt de posts laten zien van misschien wel een week of nog meer.

Ook de FAQ's worden vanuit het admin scherm aangepast.

Dit zijn de belangrijkste onderdelen die crewleden van het forum tot hun beschikking hebben. Via de FP kunnen ze ook nog in de DPS (Digital Publishing System) komen. Dit systeem stelt crewleden in staat om plaatjes op de FOK! server te zetten (handig als je een FAQ schrijft en niet eigen webruimte bij een provider wilt gebruiken). Tevens kunnen crewleden hier hun verhaaltje neerzetten voor het overzicht van de FOK!crew, die te bereiken is via de FP op:
http://frontpage.fok.nl/crew/all