Harvestella

Pheno

Animal Crossing, Stardew Valley, Story of Seasons, Harvest Moon. Er zijn nogal wat games waarin je zen een leventje opbouwt. Square Enix wil er ook eens een gooi naar doen, maar kan het toch niet laten er combat in te stoppen.

Harvestella speelt zich af in een land waar vier enorme kristallen, bekend als Seaslights, de wereld in balans houden en de mensen zegenen die deze plek hun thuis noemen. Ze zijn ook verantwoordelijk voor de seizoenen. Aan het begin van dit verhaal word je wakker met een gevalletje geheugenverlies in het stadje Lethe Village. Na controle door de stadsdokter ben je getuige van een meteoor die net buiten de stad inslaat. Binnenin zit een mysterieus meisje dat bekend staat als Aria. Daarnaast werken de seizoenen niet meer zoals het hoort, dus genoeg voer voor een avontuur. Je moet jouw tijd verdelen tussen het verzorgen van een boerderij, het vechten door dungeons om het verhaal vooruit te helpen en het voltooien van de vele zijmissies die je pad kruisen.

Harvestella - Farming (Foto: Square Enix)

Het landbouw-gedeelte van Harvestella is allemaal vrij standaard. Je hebt verschillende gewassen die in verschillende seizoenen groeien, je ontgrendelt nieuwe zaden naarmate je meer van de wereld verkent, en hoe meer tijd en geld je in je boerderij investeert, hoe beter je opbrengst zal zijn. Er zijn machines die je kunt maken om kaas, meel of gerookt vlees te maken, en bepaalde gewassen kunnen pas worden geplant als je genoeg van je landbouwgrond hebt ontgrendeld om toegang te krijgen tot hun favoriete grond. Sommige gewassen, zoals wortelen en sla, groeien komisch snel, terwijl het bij andere zoals mais veel te lang kan duren.

Iets wat wel heel fijn is: je inventory is misschien wel beperkt maar als je rugzak vol zit dan wordt het naar je storage in je huisje gestuurd. Als je bijvoorbeeld wil koken worden ook de ingrediënten uit je storage gebruikt. Je hoeft dus niet als een malle steeds aan inventory management te doen en te zorgen dat je het juiste bij je hebt. Dat scheelt al heel wat kopzorgen.

Harvestella -Delivery quest (Foto: Square Enix)

Vechten is ook vrij standaard in Harvestella. Je kunt maximaal twee teamleden meenemen naar een dungeon. Het aantal beschikbare groepsleden zal natuurlijk groeien naarmate je verder komt in het spel. Als ze aan je team worden toegevoegd, ontgrendel je nieuwe jobs waarmee je de hoofdpersoon kunt uitrusten. Elke job heeft zijn eigen unieke wapen en speciale aanvallen, maar de standaardaanval over de hele linie is gewoon een enkele knop indrukken.

En dat is dan ook het grootste probleem: de eenvoud van het vrij standaard vechtsysteem. Je kunt namelijk niet makkelijk en snel van job wisselen tijdens gevechten. Er zit een cooldown op, waardoor je niet leuke combo’s kan maken met meerdere jobs. Dus uiteindelijk blijf je maar bij je favoriete klasse. Dit hadden ze wat beter mogen implementeren waardoor je veel interessantere mogelijkheden zou hebben.

Harvestella - Battle (Foto: Square Enix)

Dungeons zelf hebben natuurlijk vijanden, savepoints en soms dus shortcuts, zodat je de dag erop sneller weer verder kunt in een dungeon. Sommige schatkisten of doorgangen worden beschermd door FEAR, sterke monsters die je gewoonweg niet aankunt als je nog niet het bedoelde level hebt bereikt. Het lukte me soms er langs te sneaken als ze sliepen, maar word je gesnapt dan ben je het haasje.

De grootste vijand in Harvestella is tijd, je hebt elke seconde nodig die je kunt krijgen. En tijd gaat snel voorbij, het zal vaak voorkomen dat je bijvoorbeeld een shortcut of savepoint ziet, maar er net niet kan komen omdat het middernacht wordt en je dan weer de dungeon uit moet. Ook met het verbouwen en vissen en dergelijke heb je een vrij strakk tijdschema nodig om het allemaal maar te redden. Ik heb eerder de demo gespeeld en daar was het nog sneller, dus ze hebben wel wat met de feedback na de demo gedaan, maar in mijn ogen nog niet genoeg.

Harvestella een score geven zet me in een tweestrijd. Het boerderijwerk en het vechten zijn allebei vrij standaard, en hadden best wat meer verdieping mogen hebben. Andere farming-games hebben meer diepgang tijdens het verbouwen, maar ook bijvoorbeeld meer customization en romancing. In deze game is customisation van je personage karig, en romances onbestaand. Het vechten had ook beter gekund, zeker met een snellere job-swap van je hoofdrolspeler had het veel interessanter en diepgaander kunnen zijn. Waaarom die tweestrijd? Ik heb me toch vermaakt. Het is misschien de eenvoud van alles. Je ziet dat er meer potentie in zit, maar toch klikt het. Een must-have? Nee, dat niet, maar geef het een kans als je de game eens tegenkomt in een actie.

Gespeeld op Switch, ook verkrijgbaar op pc.