Kirby and the Forgotten Land

Nathan (Noppie2000)

Veel series van Nintendo maakten al de sprong naar 3D. Mario, Zelda, Metroid. Zelfs Donkey Kong mocht zich een keer aan 3D wagen, maar Kirby heeft nooit die behandeling gehad. Er waren wel eens experimenten of pogingen, maar tot een volledige game is dat nooit gekomen. Tot nu dan, want HAL heeft Kirby and the Forgotten Land uitgegeven, een volwaardige 3D Kirby. Vanaf de eerste trailer vond ik het er tof uitzien, maar het is altijd maar de vraag in hoeverre de gameplay en feel van een serie zich laat vertalen naar een (letterlijk) nieuwe dimensie.

Kirby and the Forgotten World boss

In het geval van Kirby ben ik erg blij om te zeggen dat Kirby and the Forgotten Land in naam, setting, energie, gameplay en meer een Kirby is in hart en nieren. Alles wat Kirby tot Kirby maakt vind je in deze game. Op een dag worden Kirby en de gehele populatie Waddle-Dee opgezogen naar een ander universum. Een post-apocalyptische wereld vol met verlaten gebouwen, winkelcentra, een pretpark en meer staan je te wachten. Kirby is altijd een franchise geweest die het moet hebben van de omgevingen en muziek, maar die het ook moet hebben van een haast 'mismatch' tussen wat je ziet en wat je verwacht. Het voelt bizar om met Kirby door menselijke gebieden te lopen en onderzoeken en het feit dat Kirby het regelmatig tegen intergalactische vijanden opneemt blijft natuurlijk al helemaal bizar.

Dat wordt alleen maar versterkt door de nieuwe 'mouthful' modus. Kirby is natuurlijk in staat om een grote diversiteit aan power-ups te gebruiken door vijanden te absorberen. Bekende power-ups als het zwaard en bommen keren terug, maar ook nieuwe power-ups zoals de drill maken hun opwachting. Deze kun je bovendien upgraden om ze sterker, sneller en uitgebreider te maken. Kirby's moveset is nog nooit zo leuk geweest om mee te experimenteren. Maar goed, mouthful. Kirby is in staat om echte objecten op te zuigen, maar kan deze niet absorberen. In plaats daarvan vangt Kirby deze voorwerpen als het ware met heel zijn lijf wat leidt tot hilarische en enigszins vertonrustende creaties.

Kirby and the Forgotten World Combat

Je kunt een auto 'worden' en op die manier snel rondrijden en springen. 'Word' je een band, kun je weer grote hoeveelheden lucht uitblazen en boten besturen. Met een blikjesautomaat kun je blikjes schieten en grotere targets neerhalen en ga zo maar door. Verrassend genoeg voelt Mouthful Mode anders dan de normale power-ups die Kirby tot zijn beschikking heeft. Vooraf had ik het idee dat het niet meer dan een simpele gimmick zou zijn, maar de Mountful Mode voegt daadwerkelijk wat toe aan Kirby's moveset en vooral ook het level design. Net als in vorige games zit elk level vol met geheimen om te ontdekken en in dit geval ook Waddle-Dees om te redden.

Elk level heeft een bepaald aantal Waddle-Dees om te redden en een aantal (verborgen) objectives. Die objectives variëren van het zoeken van een geheime ingang, het verslaan van een baas met of zonder power-ups en nog veel meer. Voltooi je een verborgen objective niet, dan onthult de game er één na het verslaan van dat level. Je kunt dus altijd teruggaan en gerichter spelen om alsnog deze objectives te voltooien. Kirby and the Forgotten Land is niet per se een moeilijke game, maar je kunt wel een goed niveau van uitdaging vinden in deze objectives. Bazen verslaan zonder damage te krijgen, bepaalde power-ups wel of niet krijgen en meer houden het in ieder geval leuk om te spelen. Ook vind je in de overworld diverse challenges, die je met alle power-ups in de game laat spelen. Deze belonen je met een item waarmee je ze kun upgraden, maar biedt ook extra uitdaging als je de timer wil verslaan.

Kirby and the Forgotten World co-op

Hoe meer Waddle-Dees je bevrijdt, des te groter Waddle-Dee hun leefgebied maken. Dat is gunstig voor Kirby, want die kan daar uiteraard gebruik van maken. In hun stadje kun je onder andere je power-ups upgraden, meedoen aan minigames, items kopen en mee doen in het colosseum. Een boss rush-achtige modus waar ook een bepaalde bekende vijand zijn opwachting maakt. Er is genoeg om te zien en ontdekken, al is het uiteindelijk optionele content. Aan jou dus om te onderzoeken of je het leuk genoeg vindt om te doen. Ik kan zeggen dat ik het dat wel vind, al zal ik nog wel even bezig zijn met mijn 100% run. De  game kun je spelen in co-op, al moet speler 2 het dan helaas doen met een gespeerde Waddle-Dee. Geen twee Kirbys dus, wat ook betekent dat speler 2 géén vijanden kan absorberen of aan de slag kan met de Mouthful Mode.

Uiteindelijk is Kirby and the Forgotten Land een geslaagde stap naar 3D en een vrolijk en vermakelijk avontuur. Een supergoede soundtrack, mooi en leuk leveldesign en een Kirby in hart en ziel. Ik kan het iedereen, zelfs diegene die eerder van Kirby afhaakte, aanraden om te proberen. De game is gewoon echt leuk en uiteindelijk is dat waarvoor we gamen.