Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream

Pheno

De Atelier-franchise is dit jaar 25 jaar oud. Om deze mijlpaal te vieren heeft ontwikkelaar Gust besloten het verhaal van Sophie verder te laten gaan in Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream.

Sophie heeft in het eerste deel Plachta kunnen redden uit haar boekvorm, door haar in een pop in te brengen. Het eindigde met Sophie die uitriep dat ze er alles aan zal doen om Plachta in haar oorspronkelijke vorm terug te brengen en zelf het alchemist-examen te halen. Mocht je het eerste deel niet gespeeld hebben of is het te lang geleden, dan is er een korte terugblik waarin in verschillende scenes het eerste deel nog eens uitgelegd wordt. Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream begint met de twee vriendinnen die in het bos op zoek gaan naar een mysterieuze boom. Niets gaat zoals het zou moeten en beiden worden door een portaal gezogen.

Atelier Sophie 2: The Alchemist and the Mysterious Dream (Foto: Koei Tecmo)

Sophie wordt alleen wakker in een droomwereld, die geregeerd wordt door de godin Elvira. Zij kan in de dromen van mensen kijken. Als een droom haar aan staat dan nodigt ze diegene uit in haar wereld. Sophie is Plachta kwijt, maar ze vindt al snel genoeg nieuwe vrienden die meehelpen met zoeken. Sommige gebeurtenissen zie je van mijlenver aankomen, maar zoals altijd wordt het met zo’n vrolijke sfeer verteld dat je dat allemaal al snel vergeeft. De personages zijn aardig en je wil ze ook leren kennen. Natuurlijk hebben ze elk ook hun eigen problemen die opgelost moeten worden.

Zoals in elke Atelier-game ben je in Atelier Sophie 2 ook bezig met het verkennen van gebieden, waar je ingrediënten verzamelt om alchemie te beoefenen. Je kunt weer potions, bommen en betere wapens en armor maken, zodat je beter uitgerust bent om allerlei vijanden te verslaan die je in die gebieden en in het verhaal tegenkomt. Gelukkig is Atelier Sophie 2 net zo kleurrijk als de laatste paar voorgangers. Het is ook allemaal steeds gedetailleerder geworden. Let wel, de graphics zijn nog steeds uit de PlayStation 3-era, maar er zit in ieder geval voortgang in. Helaas zie je nog steeds pop-ins, terwijl deze graphics echt niet te zwaar zouden moeten zijn voor Nintendo Switch.

De makers hebben ook uit de laatste twee Atelier Ryza-games geleend. Je zult bepaalde tools moeten craften om specifieke ingrediënten te verzamelen. Denk aan een hengel om vis te vangen, of een katapult om dingen uit bomen te schieten. Er zijn ook glinsterende plekken te vinden waar je een minigame kunt spelen. Deze minigames laten je toe speciale attributen voor het ingrediënt van die plek te krijgen. Dat is dan weer belangrijk om je gewenste of betere crafts te maken tijdens je alchemie-praktijken.

Alchemie beoefen je nog steeds door materialen in een pot te doen. Je krijgt daar een minigame, een puzzel voor je kiezen. Je kunt materialen van allerlei vormen op een grid plaatsen. Deze hebben ook een elementtype. Hoe je het allemaal plaatst en met welke elementen en extra attributen zorgen ervoor dat de kwaliteit heel goed kan worden, of dat er extra effecten aan je nieuwe item toegevoegd zijn. Dan zijn er nog items te linken, het grid uit te breiden en meer. Klinkt het allemaal veel te moeilijk of ben je lui, dan kun je het ook laten auto-craften, maar dan heb je het dus niet meer zelf in de hand. Wil je extra sterke items dan is het nuttig je toch te verdiepen in de uitgebreide alchemie in deze game.

Nieuw in Atelier Sophie 2 is dat je het weer kunt beïnvloeden. Door speciale stenen te craften kun je het een gebied laten veranderen in meerdere opzichten. Allereerst ziet het gebied er grafisch natuurlijk anders uit als het bijvoorbeeld regent of als de zon schijnt. Ook verschijnen er andere materialen naargelang het weer.

Ten derde kun je ook het toegankelijke gebied veranderen. Laat je het bijvoorbeeld zonnig worden, dan droogt er een rivier op en kun je naar de andere oever lopen om weer een nieuw gebied te verkennen naar monsters, materialen of een andere uitgang naar een weer ander gebied. Hierdoor wordt het nog leuker om een gebied nog vaker te bezoeken. Je zult naargelang het verhaal verder gaat nieuwe weerseffecten leren en die ga je natuurlijk uitproberen in al je al verkende gebieden om te zien wat je nu weer kunt vinden.

De combat van Atelier Sophie 2 is niet zo snel als in Atelier Ryza. De makers hebben besloten weer terug te gaan naar de typische JRPG turnbased gevechten. Het enige interessante is dat je twee teams van drie teamleden hebt. Door TP-punten te verzamelen kun je zorgen dat het team dat niet actief is jouw actieve team beschermt of meehelpt met krachtige Twin Attacks. De gevechten zijn meestal van korte duur. Het is duidelijk waar de Atelier-reeks nog echt moet vernieuwen.

Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream is duidelijk weer een Atelier-game. Grafisch moet je geen hoogvlieger verwachten, het verhaal en de personages zijn zoals altijd vrolijk, het verkennen van gebieden, het verzamelen van materialen en het craften is hartstikke leuk, maar de combat is toch altijd wat middelmatig. Met de vorige delen van Atelier Ryza werden daarin stappen vooruit gemaakt, maar met Atelier Sophie 2 gaan we juist weer terug naar ietwat saaie gevechten. Gelukkig zijn deze kort en maakt de vrolijke sfeer in de game veel goed.

Gespeeld op Nintendo Switch, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4/5 en pc.