Jungle Cruise

Daan de Witte (daan1601)

Van alle attracties die de Disney-parken wereldwijd rijk zijn was er voor het bedrijf al jaren maar één optie om als inspiratie te dienen voor een bioscoopfilm en dat was... eerst Pirates of the Caribbean. Na meer dan tien jaar in ontwikkeling te zijn geweest is er dan nu opnieuw een film die ons meeneemt langs een bekend verhaal van een attractie die al bestond op de openingsdag van Disneyland in Californië en dat is Jungle Cruise. Dwayne Johnson wist als producent de inmiddels bekende regisseur Jaume Collet-Serra te strikken en aan Johnson's zijde is Emily Blunt. Samen gaan ze het avontuur aan, waarin er soms een nieuwe invalshoek wordt gevonden, maar er ook een eerdere herhaling van zetten niet wordt geschuwd.

Lily Houghton, een vermaarde botanist, reist samen met haar broer MacGregor (comedian Jack Whitehall) van Londen naar het Amazone-oerwoud en doet een beroep op de diensten van schipper Frank Wolff om haar op La Quila, zijn gammele maar charmante boot, te vervoeren. Lily is vastberaden om een oeroude boom met helende krachten te vinden om de toekomst van de geneeskunde te veranderen. Samen op deze spannende zoektocht stuitten ze op eindeloze gevaren en bovennatuurlijke krachten, die zich verborgen houden in de misleidende schoonheid van het weelderige regenwoud. Maar terwijl de geheimen van de verloren boom zich openbaren, worden de risico's voor Lily en Frank nog groter want hun lot, en dat van de mensheid, staat op het spel.

Het duo dat de film leidt, Dwayne Johnson en Emily Blunt, past perfect bij elkaar. Het script geeft ze daar ook genoeg ruimte voor en in het bijzonder Johnson, die zichzelf keer op keer weer weet te bewijzen als een van de beste actiehelden op dit moment. Ook in een avonturenfilm als deze blijft hij scherp, gevat en een feest om naar te kijken. Het is dan ook niet opvallend meer dat mensen over de hele wereld een kaartje kopen voor alleen deze naam. Blunt doet echter qua timing zeker niet onder voor The Rock. De chemie die ze op set gehad lijken te hebben vertaalt zich erg goed naar het scherm. Voeg daar de ongemakkelijkheid van Jack Whitehall aan toe en het laat sterk denken aan Rachel Weisz, Brendan Fraser en John Hannah in de The Mummy-filmreeks.

Daartegenover staat een werkelijk vreselijke slechterik in de vorm van Jesse Plemons. Het karikatuur dat het script van hem heeft gemaakt als de zoon van de Duitse keizer die het middel moet vinden om er zo voor te zorgen dat Duitsland de Eerste Wereldoorlog zal winnen lijkt uit een compleet andere film gelopen te zijn. De grappen die geforceerd worden weet Plemons op geen enkele manier goed over te brengen en dit veroorzaakt eerder irritatie dan een oprechte lach. Gelukkig wordt er na een scène waarin prins Joachim de show hoort te stelen gelijk weer teruggeschakeld naar de veel interessantere verhaallijnen van Frank en Lily. Daarnaast zorgt Paul Giamatti als Frank's concurrent Nino wel degelijk voor een goede grap op zijn tijd, ook al is dat personage ook super over the top

In veel opzichten lijkt Jungle Cruise op een mengelmoes van de gehele Pirates of the Carribean-reeks. De slechteriken die achter Lily en Frank aanzitten lijken zowel in motivatie als in uiterlijk op de bemanning van Davy Jones en kapitein Salazar. Johnson speelt een rol met een vergelijkbare levenswijze als die van Jack Sparrow. De enige twee personages die niet thuishoren in deze vergelijking zijn die van Blunt en Whitehall. Het leidt overigens geen moment af van het plezier dat er wel degelijk te beleven valt aan dit avontuurlijke verhaal, waarbij heel goed is nagedacht dat er voor elk gezinslid van een familie wat wils is.

Tenslotte is dit een van de weinige films die eigenlijk gezien moet worden in 3D en misschien zelfs het liefst in het vernieuwde 4DX. Naast dat het 3D-effect duidelijk in gedachten is gebleven tijdens het opnameproces, is de film ook zeer geschikt voor een bewegende bioscoopstoel.

Jungle Cruise is een film die niet lang zal blijven hangen in het collectieve geheugen, maar is wel degelijk een zeer goede kandidaat voor de titel van meest geschikte familiefilm voor de bioscoopzomer. Dwayne Johnson en Emily Blunt zetten een knap staaltje acteerwerk neer, waarbij duidelijk is dat ze het zelf ook onwijs naar hun zin hebben met wat ze aan het doen zijn. Alhoewel de slechteriken er enigszins bijhangen in deze avonturenfilm is er voor ieder wat wils. Op naar de wildernis!

De film is vanaf nu ook beschikbaar op Disney+ met VIP-toegang voor 21,99.