Mario Golf: Super Rush

Realistische simulaties van sport in videogames zijn niet voor mij weggelegd. Geef mij maar de arcade gekkigheid van NBA Jam en de sport-games van Nintendo. Helaas is Nintendo’s nieuwste sportgame, Mario Golf: Super Rush, tegelijk een beetje saai en ook doldwaas met allerlei gimmicks.

Camelot maakt al sinds 1999 de populaire Mario Golf games waardoor ze hele generaties gamers in de sport hebben geïntroduceerd. Het zijn stuk voor stuk kleurrijke spellen die zichzelf niet al te serieus nemen. De golfbanen zijn vaak creatief en het gebeurt op locaties waar je nooit in de echte wereld zou kunnen spelen. Dit alles geldt natuurlijk ook voor Mario Golf: Super Rush.

Super Rush is verder interessant omdat het sleutelt aan de stokoude gameplayformule en daarbij ook nieuwe ideeën introduceert. Het maakt bijvoorbeeld geen gebruik meer van het klassieke ‘three click’-systeem waarbij de speler drie keer moet klikken om de meter te bedienen waarmee je de bal slaat. Normaal gesproken klik je om de meter te starten, de tweede klik is dan om de kracht van je slag te bepalen en de derde klik bepaalt hoe accuraat je slag wordt. Super Rush ontdoet zich van die derde klik, maar komt wel met een nieuwe functie. Je kunt nu spin aan de golfbal geven met je pookje. Het is daarmee mogelijk om de bal extra hard naar een bepaalde richting te laten draaien om bijvoorbeeld een boom te ontwijken. Sommige personages kunnen tevens de bal tijdens een slag meerdere keren in verschillende richtingen spin geven waardoor je een vrij complexe koers kunt creëren.

De grootste vernieuwing is misschien wel Speed Golf, een nieuwe modus die je speelt naast reguliere golf. Normaal gesproken word je automatisch geteleporteerd naar waar je je golfbal hebt geslagen, maar in Speed Golf moet je er achteraan rennen. Je hebt daarbij een stamina-meter, dus je kunt niet onbeperkt sprinten. Gelukkig liggen er overal hartjes op de baan waarmee je je stamina-meter kunt herstellen. Je moet niet alleen snel bij je bal zijn, maar vervolgens ook zo snel mogelijk je volgende slag maken. De winnaar van Speed Golf wordt namelijk bepaald aan de hand van een timer. Ondanks de snelheid moet je alsnog vrij precies zijn, want elke extra slag kost je dertig seconden.

Ten slotte zijn er ook nog ‘Cross-country golf’ en ‘Battlegolf’. Twee modi waarbij meerdere vlaggen en holes tegelijk beschikbaar zijn. Je moet zelf bepalen in welke volgorde je ze doet. In deze modi moet je ook zelf naar je golfbal lopen. In cross-country golf zijn er veel hoogteverschillen tussen de vlaggen. Battlegolf is enkel voor multiplayer en is erg chaotisch met allerlei hindernissen op de baan zoals bob-ombs en chain chomps die je het leven zuur kunnen maken.

Het is goed dat Camelot nieuwe dingen probeert, maar onder de streep vind ik eigenlijk alles matig. Ik heb bijvoorbeeld liever het three click-systeem omdat juist de timing van de derde klik het meest precies moet zijn. Het is nog steeds mogelijk om mooie shots te creëren, maar er ontbreekt een stukje uitdaging. Verder zijn alle nieuwe golfmodi eventjes leuk, maar ik was er in ieder geval vrij snel klaar mee. Ze leunen te veel op gimmicks die vervelend worden en daardoor is uiteindelijk reguliere golf leuker om te spelen. Super Rush is wel dankzij al die modi een vrij goede party-game die je met vrienden kunt spelen voor een paar turbulente potjes.

Ik kom nu pas toe aan de singleplayer Adventure-modus, maar die is eerlijk gezegd ronduit slecht. In deze modus speel je met je zelfgemaakte Mii en begin je als golfamateur die uiteindelijk prof wil worden. Door op vijf verschillende regio’s, allemaal met hun eigen klimaat en golfbanen, badges te verdienen kun je dat doel waarmaken. Het probleem is dat Camelot deze modus gebruikt als een extreem uitgebreide tutorial. De badges verdienen is ontzettend makkelijk en daardoor vlieg je er heel snel doorheen (zo'n vier/vijf uurtjes).

Helemaal aan het eind komt er vanuit het niets een soort verhaal dat je de wereld moet redden van een kwaadaardige sneeuwman die de wereld wil bevriezen. Het is bizar, maar ook weer heel snel opgelost en daarna komt al de aftiteling en is er niets meer te doen. Deze Adventure-modus voelt vooral halfbakken. Je kunt door de vijf regio’s lopen, maar de boel voelt zielloos aan en bijna geen enkele NPC heeft iets leuks te vertellen.

Er zijn wel RPG-elementen zoals een progressiesysteem waarbij je XP spendeert om specifieke onderdelen van je spel te verbeteren zoals je slagkracht, balcontrole en ook hoe snel je rent. Verder zijn er ook winkels waar je uitrusting kunt kopen zoals golfclubs met speciale kenmerken. Het spel is alleen zo makkelijk dat je dit allemaal kunt negeren zonder dat er echt iets verandert. Mario Tennis Aces had ook een oppervlakkige Adventure-modus, maar die was wel iets meer compleet en doordacht. Die van Super Rush is echt kort en liet mij in ieder geval met een leeg gevoel achter. Als je op zoek bent naar een leuke singleplayer golf-game kun je veel beter Golf Story spelen.

Helaas zijn ook de multiplayer-opties van Super Rush incompleet. Voor online is er enkel een lobby-systeem aanwezig. Je kunt een lobby ingaan of er eentje zelf maken. Als je een lobby maakt is het mogelijk om te kiezen wat voor golfmodus je wilt spelen ook ook alle spelregels aanpassen. Het werkt prima allemaal, maar ik mis bijvoorbeeld een online toernooi-modus. Verder is er ook amper iets om vrij te spelen, waardoor het simpelweg heel basic aanvoelt.

Het is niet onwaarschijnlijk dat Camelot in de toekomst Super Rush nog gaat verbeteren. New Donk City uit Mario Odyssey is al aangekondigd als een golfbaan die er als gratis DLC gaat komen. Het zou ook logisch zijn als de online functies via updates worden uitgebreid. Echter, op dit moment is Super Rush een karige game met weinig opties.

Conclusie:
Mario Golf: Super Rush sleutelt aan de fundamenten van de serie, maar zo goed als alle vernieuwingen pakken niet goed uit. De armoedige Adventure-modus kan dat niet repareren en het feit dat dat je heel weinig opties hebt in de online-modus doet het ook pijn. Camelot gaat hopelijk aan de hand van DLC en updates nog enigszins de schade beperken. Helaas is het voor nu een hele matige golf-game.

Exclusief voor Nintendo Switch.