Scarlet Nexus

Pheno

Onze wereld is er weer eens slecht aan toe. In de toekomst hebben wetenschappers steeds meer over ons brein ontdekt en leren ze dat er een hormoon bestaat dat mensen superkrachten kan geven. Elk voordeel heeft zijn nadeel, en er verschijnen buitenaardse monsters, Others genaamd. Ze komen uit The Exctinction belt, een raar fenomeen dat boven de stad hangt, en voeden zich met breinen. Gelukkig zijn er nu mensen met superkrachten, die zich verenigen in het OSF, Others Supression Force. Zij vechten tegen de aliens, op allerlei plekken in hun land. De setting van Scarlet Nexus lijkt wat dat betreft op God Eater, ook van Bandai Namco.

In Scarlet Nexus heb je twee verhaallijnen, waarin je Yuito of Kasane volgt. Hun paden kruisen elkaar zo nu en dan en door beide verhaallijnen te spelen weet je precies wat er aan de hand is. De verhaallijnen hebben genoeg plottwists om niet te vervelen. Als ik een dingetje moet noemen: het zijn wel weer de stereotypes die we zo vaak in JRPG’s zien. Kasane is bijvoorbeeld de koele vrouw, die haar emoties wel heel snel opzij kan zetten. Er gebeuren dingen waardoor iemand jarenlang in therapie zou moeten, maar Kasane zegt vijf minuten later gewoon dat ze zich prima voelt. Later wordt ze iets losser, maar het is schijnbaar moeilijk om personages te bedenken die eens buiten het standaard checklijstje van JRPG’s vallen.

Scarlet Nexus - Monster (Foto: Bandai Namco)

Door de keuze tussen Yuito en Kasane is niet alleen het verhaal iets anders, maar ook de gameplay. Yuito vecht met zijn zwaarden op korte afstand, terwijl Kasane gespecialiseerd is in aanvallen van wat verder weg. Ze gebruikt vliegende messen. Ze delen wel hun superkracht: kinetische energie, waarmee ze met hun gedachten objecten naar vijanden kunnen slingeren. Naast die twee heb je meestal drie andere AI-personages aan je zijde. Deze hebben ook allemaal superkrachten, waarvan je gebruik kunt maken. Je kunt die krachten als het ware lenen. Zo gooi ik eerst een vat water tegen een Other met mijn kinetische krachten en leen ik daarna de kracht van teamlid Shiden, die me tijdelijk elektrische aanvallen geeft. Water + elektriciteit = Other veel sneller dood.

Je hebt op die manier allerlei superkrachten tot je beschikking, tenminste, als je dat teamlid op dat moment hebt natuurlijk. Dan moet je denken aan onzichtbaarheid, vuur, duplicatie en supersnelheid bijvoorbeeld. Deze kun je allemaal tegelijk inzetten. Ook speel je voor elk teamlid een special skill vrij, die je kunt gebruiken als je een gevulde meter met dat teamlid hebt opgebouwd. Heel soms krijg je ook de optie om een teamcombo te maken: jij valt aan, je ziet opeens dat je twee knoppen moet indrukken om bijvoorbeeld Shiden een enorme elektriciteitsaanval te laten doen.

Scarlet Nexus - Combat (Foto: Bandai Namco)

Het is even wennen, maar eenmaal onder de knie is vechten in Scarlet Nexus een groot feest. Je hebt wel veel meters om in de gaten te houden, maar de belangrijkste is toch wel je eigen special meter. Door voorwerpen te smijten gaat die leeg, door ‘normale’ aanvallen te doen krijg je weer wat meter erbij. Door al die aanvallen te variëren raak je niet snel uit specials en doe je al snel aanvallen die er spectaculair uitzien. Mix dat met de geleende krachten, commando’s en combo’s die je met teamleden kunt maken en elk gevecht kan met een heerlijk vloeiende opeenvolging van aanvallen gaan. Dat geeft een enorme voldoening als dat lukt.

Zelf heb ik Scarlet Nexus gespeeld op PlayStation 5. Met zoveel combo’s en veel grafische aanvallen is het erg fijn om te weten dat het vloeiend gaat, ik heb geen stotterende aanval gezien. Grafisch mag het spel er zijn. Het is een JRPG, dus er zijn veel lichteffecten natuurlijk, maar ook de details in de personages zijn prima. Zelfs als je een ander pakje kiest zie je dat terug in de cutscènes, een leuk detail. De monsters zelf zien er fantastisch uit, zeker de enorme Others hebben allerlei details waarbij je denkt: ”de ontwerper mocht losgaan”. De stijl moet je wel liggen, maar ik houd wel wat van dat cyberpunk-stijltje.

Scarlet Nexus - City (Foto: Bandai Namco)

Het enige grafische aspect dat ik echt jammer vind zijn de omgevingen. Het is niet dat het leeg is, maar het voelt gewoon erg last-gen aan. Natuurlijk ligt er van alles om naar vijanden te gooien, maar ik mis een wow-factor. De enige omgeving die wat gedetailleerder voelt is de stad, maar de rest is echt duidelijk minder. Het helpt ook niet dat je deze omgevingen vaker gaat zien: er is weer ergens wat gebeurd en je mag weer terug om wat monsters te bevechten. Je merkt dan ook dat Scarlet Nexus met de last-gen in gedachte is gemaakt. De levels zijn niet erg groot en worden onderbroken met overgangen, zodat ze het volgende gedeelte kunnen inladen. Het laden gaat wel snel, maar om de een of andere reden is het opslaan van je voortgang niet instant. Ik zou verwachten dat dat juist weinig tijd kost.

Waar het verhaal juist onderhoudend is, zijn de side-quests dat niet. De makers hebben weinig moeite genomen om die interessant te maken. Het is een kwestie van “versla specifieke vijand x keer met die aanval” of “geef me een x aantal van die itemdrop”. Dat ze rustig aan beginnen, prima, maar ik had gehoopt op “versla deze superboss die je nergens anders tegenkomt” of quests waarin je meer leert over de wereld die ze voor Scarlet Nexus geschapen hebben. Nu doe je ze voor wat items om vooral je wapens of relaties met je teamgenoten op te vijzelen, maar dat is het dan ook wel.

Scarlet Nexus heeft een fantastisch combat-systeem. Het is gevarieerd, het is spectaculair en het gaat maar door, ten minste als je alle systemen door hebt en weet hoe je combo’s aan elkaar kunt blijven rijgen zonder uit resources te geraken. Het is niet dat je de vijanden er makkelijk mee verslaat, ze hebben wel hun sterke en zwakke punten. Het verhaal is onderhoudend, het is alleen jammer dat de side-quests de wereld niet verder uitdiepen en maar blijven hangen in fetch-quests. Grafisch hadden de omgevingen ook mooier gemogen, maar gelukkig maakt het spel dat goed met de personage- en monster-details.

Gespeeld op PlayStation 5, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X en pc.