UFC 4

Rob (Fathom)

EA heeft met de UFC serie geen goede naam opgebouwd. Veel hardcore MMA-fans zijn er niet, zoals je dat wel met voetbal, basketbal en american football hebt. In het verleden waren er echt een paar dingen die niet goed waren in het spel. Het submission-systeem was echt niet goed en ook de career-modus werd meer een grind dan dat je daadwerkelijk het idee had ergens mee bezig te zijn. De gameplay was wat mij betreft niet slecht in het verleden, maar is nu wel stukken beter geworden. Het staand vechten voelt veel beter aan en geeft je het idee dat je gekozen vechtstijl beter tot z'n recht komt. De schade die gedaan wordt in de standup is nog steeds niet helemaal in balans. Als ik iemand 15 keer een goede trap tegen zijn hoofd geef is het toch echt wel klaar zou je denken, maar hij blijft gewoon staan en als ikzelf eentje ontvang lig ik.

UFC 4

De grote verandering zit hem in de clinch-game. Waar dit in het verleden echt waardeloos was is er nu serieus over nagedacht. De clinch heeft nu meer strategie en variatie waardoor het gevecht nu minder voorspelbaar wordt. Nog steeds is hier een hoop ruimte voor verbetering. Vooral de damage die soms gedaan wordt is in mijn ogen erg hoog voor in de clinch. Die damage maakt het soms wel gevarieerder dan voorheen om je strategie aan te passen. Submissions zijn ook aangepakt. Vooral in het begin lijkt dit een beetje tricky, maar er is een een systeem dat het voor beginners erg makkelijk maakt om het te leren. Als je meer ervaren bent kun je dit uitzetten zodat je ook meer opties hebt om via submission te winnen. In de vorige delen was het grondvechten mijn grootste frustratie, maar als je het nieuwe systeem onder de knie hebt werkt het al een heel stuk beter. Daarnaast is er ook een counter-optie die het erg leuk maakt om een mooi gevecht op de grond te krijgen. Is het nieuwe systeem genoeg om dit stuk frustratie weg te nemen? Nee, het is een stap in de goede richting, maar nog niet wat het moet zijn. 

UFC 4
Career modus is nog steeds een beetje hetzelfde. Na een poos spelen is het allemaal een beetje van hetzelfde en voelt het al snel saai aan. Wat ik wel een groot pluspunt vind is dat als je bepaalde moves veel gebruikt deze ook sterker worden. Hierdoor kun je jouw eigen vechtstijl mooi vormgegeven naarmate je verder in je carrière komt. Ik erger mij wel nog steeds aan het feit dat ik “longevity” niet kan uitzetten. Ik hou van lekkere KNA-gevechten, maar daardoor is mijn carrière snel ten einde. Dit is ook logisch, maar laat mij maar lekker doorbeuken tot mijn 40e. Als Dan Henderson het kan, waarom ik niet. Naast de career modus kun je nu ook lekker Kimbo Slice style in achtertuinen knallen en is er een soort Bloodsportachtige arena om in te vechten. Leuk, maar verveelt snel. 

UFC 4

UFC 4 is leuk, maar stelt toch ook wel teleur. De grootste frustraties uit deel 3 zijn goed aangepakt met clinch en submission-veranderingen, maar verder is het allemaal een beetje van hetzelfde. Vooral de career-modus moet iets krijgen waardoor het later allemaal wat gevariëerder wordt en niet een grote grind waarin ik steeds hetzelfde doe. Het vreselijke Ultimate Team hebben ze eruitgesloopt en dat is goed. Daarnaast moeten ze echt die damage beter balanceren. Het kan niet zo zijn dat ik je 15 tikken op je hoofd geef en je nog staat alsof er niks aan de hand is. Het is een verbetering ten opzichte van het vorige deel, maar ik hoop dat EA bij deel 5 echt eens luistert naar de community en er iets moois van maakt. Ondanks dat het spel toch wel voor een niche-markt is.