The Legend of Zelda: Link's Awakening

Nathan (Noppie2000)

Eén van de Zelda-games die regelmatig een beetje onder de radar blijft in gesprekken over de beste games uit de serie is toch wel The Legend of Zelda: Link's Awakening. De game heeft een mysterieuze verhaallijn, droomachtige setting en unieke personages. De game komt nu naar Switch en heeft de looks en soundtrack gekregen waarvan ik alleen maar durfde te dromen. De review bevat wat spoilers voor hen die onbekend zijn met de game.

The Legend of Zelda: Link's Awakening Marin

De remake van Link's Awakening is er één die erg trouw is aan het origineel (inclusief de latere introductie van de Color Dungeon). Sterker nog, vrijwel alles van het origineel is in stand gebleven. Locaties, personages en zelfs alle bekende cameo's van andere Nintendo-titels. Het maakt het een groot nostalgie feest voor iedereen die de game een warm hart toedraagt, maar biedt de rest de kans om een sterke Zelda in een modern jasje te ervaren. Dat moderne jasje maakt de game een plezier om door te spelen, want de wereld en personages hebben enorm veel karakter dat hierdoor veel meer naar voren komt.

Dit wordt ondersteund door de fantastische soundtrack. Om de themes van Tal Tal Heights en het iconische Mt. Tamaranch (Tal Tal Heights) in volle glorie te horen is een genot. Nintendo heeft de themes niet compleet vernieuwd, maar veel ervan hebben elementen van de Game Boy-themes erin verwerkt gekregen. Het maakt het weer een nostalgisch geheel en zeker in de themes van Level 6 en Level 7 is dit heerlijk gedaan. Er is geen zwak theme te vinden in de game, al ligt het natuurlijk aan de persoon zelf wat wel of niet goed bevalt. Het wordt in ieder geval weer een OST die ik regelmatig ga opzetten.

The Legend of Zelda: Link's Awakening Cameo

Zoals we van Nintendo gewend zijn gaat een remake gepaard met een flinke dosis Quality of Life-features. Eén van de grootste hekelpunten aan het origineel op de Game Boy is het feit dat je twee item slots hebt en hier alles in moet gebruiken. Je zwaard, je schild, armband, je laarzen en meer. In de remake is dat niet meer het geval. Je zwaard, schild, armband en meer kun je altijd gebruiken zonder ze los te hoeven equippen. Het scheelt veel gedoe met het managen van je inventarisatie. Ook andere zaken zijn verbeterd, zoals specifieke blokken die niet meer automatisch een waarschuwing geven als je ze per ongeluk aanraakt en een warpsysteem dat is uitgebreid. Het maakt de game gestroomlijnder en aangenamer om te navigeren.

De opbouw van de game is ook iets aangepast. In tegenstelling tot de Game Boy-versie, waar elke tile op de map een eigen gebied is en je een transitie hebt naar een volgende tile, is dit in de remake beperkt tot dungeons. Deze volgen de oude opzet, maar de Overworld zelf is compleet open. Geen transities, maar een vrij gebied om te doorlopen met een groter gebied dat je in één keer kunt waarnemen. Het maakt de geografie van de wereld interessant om te bekijken en het doet de game ook voller aanvoelen. De wereld voelt anders om te doorzoeken, weer een aangename wijzinging om de game ook voor veteranen interessant te houden.

Het bizarre hierbij is de performance. In grote lijnen is deze prima, maar regelmatig daalt de framerate enkele seconden  om vervolgens weer te stabiliseren. In mijn ervaring gebeurde dit alleen wanneer een compleet nieuw gebied geladen moest worden in de Overworld. Ga je van een huisje naar buiten? Drops. Ga je van het ene buitengebied (bijvoorbeeld het strand) naar het dorp? Drops. De drops duren maar enkele seconden en zijn vervolgens weer vloeiend en stabiel, ook in Dungeons heb je nergens last van, tot je weer een nieuw gebied moet laden. Door de bizarre toedracht van de drops doet het eerder denken aan een bug dan echte performance-issues, want de game draait verder wel vloeiend. Ik hoop dat ook op een vlotte patch, want het is totaal niet nodig.

The Legend of Zelda: Link's Awakening Dungeon Maker

Nieuw is een Dungeon Maker, waarbij je met tiles die je krijgt van Dampé en vrijspeelt via Dungeons je eigen Dungeons kunt maken. Hier kun je enkele beloningen mee vrijspelen en het is vermakelijk genoeg om af en toe te bekijken. Het is dan wel weer typisch Nintendo dat gemaakte Dungeons niet online te delen zijn, maar enkel via amiibo van The Legend of Zelda. Momenteel voelt het als extraatje en niet iets om al te serieus te nemen, maar de potentie is er om een complete game van te maken (wink wink Nintendo).

Al met al heb ik enorm genoten van de remake van Link's Awakening. Het doet precies waar ik op hoopte in termen van verkenning, persoonlijkheid en muziek en daar ben ik blij mee. Buiten de performance issues die ik heb beschreven heb ik totaal geen problemen gehad met de game en is dit er één die ik, net als het origineel, regelmatig ga uitspelen, puur om alles weer opnieuw te beleven. Het blijft een magisch avontuur.